Als een spel als Halo 2 uitkomt in november dan is dat geen toeval denk ik.
Een mooiere releasedate voor de zo belangrijke kerstdagen kun je je niet voorstellen.
Precies op tijd om de hype vol op gang te helpen.
Ik denk dat Halo 2 eigenlijk al op een oor na gevild is.
Maar er zijn andere voorbeelden.
Als een spel langer dan 6 maanden moet worden uitgesteld dan is het risico erg groot dat graphics of het gameplay-idee alweer achterhaald zijn.
Ik denk dat iedereen wel een paar van die voorbeelden kent.
Vaak gaat het dan om de financiering die de ontwikkelaar niet rond krijgt, het weggekocht zijn van talent of een "haastklus" tussendoor.
Die haastklus brengt me meteen naar het andere uiteinde van de schaal.
De snelle jongens die in een maand of 2 een film-release uit de studio persen om maar vooral mee te kunnen drijven op het succes van een grote film blockbuster.
Het is niet voor niets dat men eigenlijk nooit veel hoeft te verwachten van een film-game.
Conclusie is dus dat een game niet te lang moet worden uitgesteld maar ook niet te snel op de markt mag komen.
Een ontwikkel-tijd van 2 tot 2,5 jaar lijkt optimaal als je een goede stal met jong programmeertalent in huis hebt.
Voor de kleinere softwarehuizen mag je vaker rekenen op 2,5 tot 3 jaar.
Laatst bewerkt: 14 mei 2004