Verlengende Garantie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Martijnn, 20 mei 2007.

1. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Hierbij kopier ik een stukje van de www.jurofoon.nl site:

Verlengde garantie: duur en meestal onnodig

Bij de aanschaf van een nieuwe computer krijg je steevast de vraag voorgelegd of je ook gebruik wilt maken van de verlengde-garantieverzekering. Tegen extra betaling heb je dan gedurende een aantal jaren recht op reparatie of is je laptop tegen diefstal verzekerd. De verzekering lijkt aantrekkelijk, maar is meestal niet meer dan een dure sigaar uit eigen doos.

Hoe zit het met garantie?
    Je mag volgens de wet ervan uitgaan dat een nieuw product een behoorlijke tijd probleemloos functioneert. De lengte van die periode staat niet vast, maar hangt onder meer af van het het soort product en de hoogte van de prijs. Van een duur product als een laptop moet je toch minstens enkele jaren plezier kunnen hebben. Vraag dus voordat je tot aankoop overgaat, aan de verkoper wat de te verwachten levensduur van het product is. Gaat het product in die periode kapot, dan kun je teruggaan naar de verkoper en om herstel of vervanging vragen, en als dat niet mogelijk is, om teruggave van het aankoopbedrag. Uiteraard geldt dat niet als het product door je eigen schuld is kapot gegaan, bijvoorbeeld doordat je een kop koffie over de laptop laat vallen.

Twee jaar garantie?
    Een hardnekkig misverstand is dat je maar maximaal twee jaar garantie zou hebben. De garantieperiode van twee jaar bestaat wel, maar is een minimumtermijn uit het Europees consumentenrecht. Nederland heeft ervoor gekozen consumenten een hogere bescherming te geven. Bij ons duurt de garantietermijn zolang je mag verwachten dat een product meegaat, en dat kan best vijf jaar of langer duren.

Eerste halfjaar
    Wel van belang is het eerste halfjaar na aankoop. Gedurende de eerste zes maanden sta je namelijk extra sterk; de wet gaat ervan uit dat alle mankementen die zich in het eerste halfjaar openbaren, reeds bij de aanschaf aanwezig waren en dat je dus een gebrekkig product hebt gekocht. Er geldt dan een omgekeerde bewijslast: de verkoper moet dan aantonen dat het defect door de consument zelf is veroorzaakt. Je hoeft dan dus niet zelf je eigen "onschuld" te bewijzen.

Fabrieksgarantie
    Vraag een verkoper hoe het zit met de garantie, en hij zal vertellen over de fabrieksgarantie. Daar heb je als koper dus niets mee te maken. Je sluit namelijk een koopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. De verkoper is daarom verantwoordelijk voor de levering van een deugdelijke computer. Het kan natuurlijk zijn dat de fabrikant een uitstekende service verleent, dan kun je daarvan gebruik maken. Maar het kan niet zo zijn dat de verkoper geen goed product hoeft te leveren omdat de fabrikant toevallig een beperkte garantie geeft.

Je mag dan op papier als consument sterk staan, in de praktijk je gelijk te halen is een ander verhaal. Is je computer defect, dan proberen veel winkeliers hun verantwoordelijkheden te ontlopen. Je draait dan zelf op voor allerlei kosten die wettelijk voor rekening van de verkoper zouden moeten komen: zoals kosten voor onderzoek, reparatie en nieuwe onderdelen. Bovendien krijg je zelden een leenexemplaar. Dit laatste is overigens niet verplicht, maar de winkelier is wel aansprakelijk voor de gevolgschade die veroorzaakt wordt door een defect. Moet je dus tijdelijk een andere computer huren, dan zou je die huurkosten op de winkelier kunnen verhalen. De winkelier kan die schade beperken door je zolang een leenexemplaar te geven.

Geen gezeur
    Veel winkeliers bieden tegen betaling een verlengde garantie aan. De kosten daarvan zijn aanzienlijk: voor een laptop al gauw zo'n 150 euro voor een garantieperiode van drie jaar. De verlengde garantie is in veel gevallen niet veel meer dan een geen-gezeur-verzekering. In feite belooft de winkelier niet moeilijk te doen wanneer je je beroept op de rechten die je wettelijk gezien toch al had.

All-risk-verzekering
    Er bestaan grote verschillen tussen de aangeboden verlengde garanties. In sommige gevallen is er sprake van een echte verzekering, die ook dekking biedt bij diefstal, stoten, vallen en de bekende kop koffie. Of je krijgt bijvoorbeeld full-service: reparatie aan huis of een leenexemplaar. De verzekeringen worden verkocht als "all-risk-garantie" die "100% zekerheid" zouden bieden. Dat laatste moet je met een flinke schep zout nemen, zo blijkt uit een recent onderzoek van HCC.

Gebrekkige informatie
    Een groot probleem is dat je van tevoren vaak niet weet wat de verzekering inhoudt. Verkopers kunnen alleen wat mondelinge informatie geven, of hooguit een reclamefolder. Wie de polisvoorwaarden van tevoren wil inzien moet grote moeite doen. Neem bijvoorbeeld de Media Markt. Die verkoopt verzekeringen van Actua, een maatschappij die de verlengde-garantieverzekeringen van meerdere bedrijven (zoals V&D, Dynabyte en Dixons) verzorgt. Noch Media Markt, noch Actua vermeldt op zijn site de exacte verzekeringsvoorwaarden. Bij Media Markt sluit je de verzekering door een dichtgeseald doosje te kopen waarin de voorwaarden zitten. Je weet vooraf dus niet wat je koopt.

Allerlei beperkingen
    Achteraf kan de extra garantie een stuk minder all-risk blijken dan je aanvankelijk dacht. In de praktijk bevatten de polisvoorwaarden veel uitsluitingen zodat zelfs je wettelijke rechten worden beperkt. Laten we een aantal beperkingen noemen die je in de polisvoorwaarden kunt tegenkomen

Terwijl je denkt dat je laptop verzekerd is tegen diefstal, blijkt dit alleen te gelden bij diefstal uit de woning na braak, dus niet uit een auto of een publieke ruimte.
    De garantie geldt niet als je de computer hebt opengemaakt om bijvoorbeeld zelf het mankement te verhelpen, een onderdeel bij te plaatsen of om de binnenkant schoon te maken.
    De garantie is niet van toepassing op bepaalde onderdelen van de laptop, zoals de accu, harde schijf of de processor.
    Een kapotte dvd-brander wordt niet vergoed, tenzij je zelf kunt aantonen dat het defect niet door "overmatig gebruik" is ontstaan.
    Schade aan software wordt niet vergoed.
    Er geldt een eigen risico van 100 euro als je een beroep op de verzekering doet.
    Als je een beroep doet op de verzekering en je krijgt een vervangend exemplaar, dan vervalt de hele verzekering, ook al heb je voor een langere periode betaald. Je kunt dan wel weer een nieuwe verzekering afsluiten.
    De extra dekking blijkt pas in te gaan na afloop van de fabrieksgarantie.

Niet nodig
    Daarbij komt nog dat je de verzekering meestal niet eens nodig zult hebben. Uit een onderzoek onder 13.000 mensen van het Radar Testpanel bleek dat in de meeste gevallen (92,5%) een verlengde garantieverzekering geen enkel nut te hebben. De meeste producten gaan namelijk niet kapot. En als een product al mankementen begint te vertonen, dan gebeurt dat doorgaans nog binnen de reguliere garantieperiode. Daarbij komt nog iets anders. Bedenk dat bepaalde schade aan een nieuwe laptop, afhankelijk van de omstandigheden, mogelijk al gedekt is, bijvoorbeeld door je inboedel- diefstal- of reisverzekering.

Je mag concluderen dat de verlengde garantie duur is, en in veel gevallen een onnodige en nutteloze sigaar uit eigen doos is.

Dit artikel is als bijdrage van JuroFoon gepubliceerd in het aprilnummer van PC Consument

Wat vinden jullie hier van? Ik wil komende week bij de Mediamarkt een LCD tv gaan aanschaffen en mij werd ook gevraagd over een aanvullende verzekering. Zou dit dus betekenen dat die verzekering alleen geld voor het aangekochte product? Dus eigenlijk het risico loopt voor niks te betalen..

2. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik denk dat dit topic meer tot z'n recht komt in de ASEL. Daarom verplaats ik deze ff.

3. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Goede informatieve informatie.
    Even knippen en plakken in een word bestand.

Dank je en hopelijk volgt er nog meer van dit soort duidelijke taal informatie.

En het antwoord op je vraag heb je zelf al gegeven in het stukje.

Voor ruim 92% van de gevallen is het nutteloos, bovendien als ik een defect produkt bij de mediamarkt heb gekocht doen ze over het algemeen niet moeilijk over het vervangen ervan.

Laatst bewerkt: 20 mei 2007
  4. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Dat vind ik dan ook weer de keerzijde, omdat ze althans bij mij nooit moeilijk doen met omruilen of garantie.

5. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren kocht mijn pa een monitor van HP.
    Er zat 1 dode pixel in dus gingen wij hem samen ruilen.

Geen probleem hij kreeg zijn geld terug.

Op de pc afdelingadviseerde ik een Samsung te kopen en dat deden wij dan ook.
    Eenmaal thuisgekomen bleek er een sticker in de rand van het scherm geplakt te zitten. (uiteraard had ik de doos gepakt dus dat hadden we kunnen weten)

We probeerde de sticker met een pincet van het scherm te verwijderen maar dat lukte niet.

Dus wij weer terug naar de Mediamarkt en weer werd het scherm zonder morren geruild. (deze bleek later wel goed te zijn)

Twee weken geleden kocht ik een LCD tv van Samsung bij Mediamarkt tijdens een aanbieding.
    Na een week beviel hij mij toch niet zo, ik kreeg gewoon mijn geld terug.

Dus je ziet dat ze niet echt moeilijk doen. (in ieder geval niet bij de media van Alexandrium R'dam)

Maar binnen twee weken kun je de produkten sowiezo terug brengen zonder problemen als je maar een volledig en onbeschadigd produkt terug brengt.
    Na deze periode zal je waarschijnlijk aanspraak moeten maken op je standaard 1 jaar garantie. Of later de mag verwachten dat garantie die in het stuk omschreven staat.

6. Bianconero

Bianconero Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben zelf een keer genaaid door motorola! Ik had een mobieltje die net 6 maanden oud was en al kapot ging. Volgens de reparatiecentrum lag het aan vochtschade, om die reden kreeg ik geen nieuwe mobiel omdat dat buiten de garantie zou vallen.
    Ik ben iemand die heel zorgvuldig omgaat met duur apparatuur en was dus enorm verbijsterd dat het ging om vochtschade. Het mobieltje had nog niet eens een mini-krasje en het mobieltje was nooit in contact geweest met vocht.

Probeer hun maar eens te overtuigen/bewijzen dat het niet aan vochtschade lag....

En van microsoft heb ik me buik ook vol van. Ik krijg telkens een 2e hands gemaakte terug (x360) terwijl ze geen van allen langer dan 7 maanden hebben vol gehouden.

Het garantie problematiek blijft een lastig en vervelend iets.

Stukje was in ieder geval erg informatief en hulpzaam.

7. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Daarom koop ik ook nooit geen extra garantie (3 of 5 jaar).

Daarom ga ik altijd naar de MM.

Ook bij de MM moet je goed uitkijken.
    Kocht een paar maanden geleden een portable dvd-speler , maar helaas was de beeldkwaliteit zo slecht dat ik dat ding wilde terug brengen.
    Toen de speler weer in de doos stopte , ontdekte ik een sticker onder op de doos.
    Hierop stond moet grote letters RMA ( Return Material Authorisation ).

Deel Deze Pagina