Aangezien de originele titel van dit topic: "verpaupering van het forum" was, wil ik graag mijn 2 cts bijdragen.
Ik merk dat de mods de laatste tijd erg rechtlijnig worden. IMO is een forum per definitie een levende community, waarbij je als moderator niet zomaar lukraak discussies kan afschieten omdat ze niet altijd op koers zitten.
Voorbeeld:
Deze Thread
Iemand stelt een vraag over Ghost Recon, ik beantwoord hem, en besloot er nog een positieve (en in _mijn_ ogen semi-grappige) opmerking over te maken.
Kan iemand mij vertellen waarom dit door een moderator wordt afgestraft?
De boodschap was positief en het had betrekking op een lopende discussie. Als de concepten van discussie en forum op zo'n manier door een moderator worden aangepakt, ben je naar naar mijn mening niet goed bezig als community.
Tevens is er de laatste tijd een discussie gaande betreffende posters die over een grens zouden gaan.
Ik zou graag willen refereren naar deze thread.
De onbeschoftheid waarmee deze moderator een loze opmerking afstraft is absoluut buiten elke proportie.
Als ik tussendoor op andere threads verdere opmerkingen van Mods lees over het correcte gebruik van interpunctie, dan is bij mij de maat vol. Een moderator is niet verheven boven zijn bezoekers; hij is een gastheer. Natuurlijk moeten de gasten zich zelf ook gedragen, maar opmerkingen betreffende de manier en stijl (dus niet de inhoud) van communiceren getuigt van een bepaalde mate van grootheidswaanzin. (Waarbij opgemerkt moet worden dat, gezien de eerder genoemde thread, mods zelf ook niet onfeilbaar zijn. Dus hoe kun je dan hetzelfde van je gasten verwachten?)
Een forum community leeft bij de gratie van z'n bezoekers. Het is de taak van de gehele community om een bepaalde sfeer neer te zetten, de regels aan nieuwelingen duidelijk te maken, en om te helpen bij het modereren.
Een forum waarbij de moderators zelf de bezoekers afbekken, zich bemoeien met schrijfstijl, en zelf geen kritiek kunnen verdragen, danwel het goede voorbeeld geven, heeft naar mijn mening per definitie al gefaald.
Ondanks het aantal bezoekers.
Ik hoop dat deze post een constructieve bijdrage aan het forum kan leveren, en dat er wat met deze opmerkingen gedaan wordt. Waar ik niet op hoop (maar wel voor vrees), is dat deze beschouwingen worden opgepakt voor persoonlijke opmerkingen.
Gr,
Murk
Laatst bewerkt: 25 feb 2003