1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschil geluid VGA vs Component en gewone scart

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Julien, 29 jan 2008.

  1. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo.... *)

    Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik hoor een verschil in geluid tussen de VGA kabel en de component/gewone scart. Ik weet dat dit niet zo hoort te zijn, want ik heb er hier al eerder om gevraagd, maar geen bevredigend antwoord gekregen. Dus zelf maar ff een threadje geopend.

    Een voorbeeldje: als ik met scart/component de Orange Box ga spelen en ik kom op een stuk waar mensen met mij praten, dan kan ik de pratende mensen ten alle tijde goed verstaan. Als ik met mijn karakter (Gordon Freeman in dit geval dus) een rondje om mijn as ga draaien, gaat het geluid van de stem van de linker box naar de rechterbox van mijn HD-tv (afhankelijk van welke kant ik omdraai natuurlijk). Kort gezegd: dan ervaar ik ruimtelijk geluid.
    Nu doe ik precies hetzelfde met de VGA kabel aangesloten. Wat blijkt? Het geluid vervaagt zodra ik mijn rug omdraai naar het karakter dat tegen mij praat. Als ik rondraai hoor ik het geluid soms zelfs helemaal niet meer. Ook als ik van het pratende karakter wegloop wordt het geluid steeds zachter (wat logisch is eigenlijk), maar bij scart/component blijft de stem veel langer hoorbaar.

    Ik vond dit wel interessant, en heb een mogelijk aantal verklaringen hiervoor bedacht:

    - ik heb geen officiële MS VGA-kabel gekocht, maar een Speedlink. Misschien verschil in kwaliteit?

    - instellingen in de 360? (lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat ik geen verschil hoor in Stereo geluid of Digital Stereogeluid (5.1)....ook wel logisch, want ik heb geen 5.1 setje :p).

    - de meest voor de hand liggende oplossing zou zijn: de aansluiting van mijn pc audio in. Deze zit namelijk erg dicht op de aansluiting voor VGA, waardoor ik de jackplug van het geluid er niet geheel 'smooth' in kan drukken. Hij hangt er wat losjes uit (of in) . Maar: ik heb mijn kabel laatst bij een maat op een andere HD-tv geprobeerd, en die had precies hetzelfde niet ruimtelijke geluid als ik had. Dus....???

    Aan jullie de vraag of jullie ook met mogelijke verklaringen kunnen komen om mij van inzicht te verschaffen in dit 'vreemde' verschijnsel. Heeft iemand van jullie hier zelf ook ervaring mee (gehad)?

    PS: Ik kan hierbij nog wel even melden dat ik niet onder invloed ben van invloedrijke middelen die het gehoor op hun geheel eigen wijze aantasten. Tijdens het spelen op de 360 ben ik doorgaans nuchter. :)
     
  2. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Dat heb ik ook met The Orange Box. Waarschijnlijk ligt dat niet aan je kabels maar aan de game zelf. Dit is gewoon een soort bug/fout.
     
  3. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat zou ook een verklaring kunnen zijn ja. Maar, ik heb precies hetzelfde met Bioshock. Zou dat dan ook te verklaren zijn door een bug/fout? Moet ik het dan zo opvatten dat beide spellen geen goede geluidsweergave hebben als je ze speelt met VGA-kabel?
    Een maat van me gaf de volgende verklaring: aan de achterkant van de jackplug stop je de rode en witte stekkertjes, die het geluid vervolgens door 1 stekker naar je tv zenden, waardoor het geluid niet meer ruimtelijk is (omdat de twee stekkertjes immers door 1 ingang van de tv gaan). Bij scart/component stop je het rode en witte stekkertje afzonderlijk van elkaar in de tv, waardoor dan wél ruimtelijk geluid wordt verkregen.

    Hmm, ik weet het allemaal niet... Als het aan een geluidsbug ligt vind ik dat sowieso wel erg slecht van de makers van Orange Box en Bioshock. Ik kan er gewoon ff niet bij dat je met scart/component wel goed geluid hebt en met een VGA-kabel niet |:-
     
  4. Andy01

    Andy01 Active Member

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    Component en normale scart guibruiken dezelfde rood en witte audio tulpjes .
     
  5. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat weet ik :)

    Maar: bij VGA stop je het rode en witte audiotulpje in een jackplug, die je vervolgens op de pc audio-in ingang van je lcd-scherm aansluit. Bij component en scart stop je het rode en witte tulpje achterin de tv (naast elkaar), dus twee 'verschillende' signalen door 2 verschillende aansluitingen voor component/scart...en 1 geluidssignaal door de jackplug bij VGA.
     
  6. Andy01

    Andy01 Active Member

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry ik las verkeerd :b:

    Ik betwijfel of het een bug of Xbox fout is, Volgens mij maakt de 360 geen verschil in geluid via vga of tulp. Misschien dat je tv het op een andere manier verwerkt.
    Waarom sluit je hem niet gewoon component aan?
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  7. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, ik vind VGA vaak mooier dan component. Verschilt trouwens wel per spel voor mij: sommige spellen zie ik met component en vga weinig verschil. Bij Orange Box zie ik wél een overduidelijk verschil en daar heeft VGA dus mijn voorkeur :)
     
  8. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Je hebt veel geld uitgegeven voor een HDTV anders heb je geen VGA ingang en ik mag toch hopen dat je nu aan het sparen bent voor een 5.1 set?

    Tis namelijk hetzelfde als, je koopt een hele lekkere vlaai maar je vergeet de slagroom.

    Graphics in de beleving van spellen is niet alles, geluid doet zo ontiegelijk veel. Het goedkoopste 5.1 setje geeft 10x beter geluid dan een TV.
     
  9. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt. Ik ben ook zeker van plan een 5.1 setje te halen, maar voorlopig heb ik daar geen geld voor. Mahgoed, dat is weer van een geheel andere orde. In deze thread vraag ik slechts naar jullie ervaringen met verschil in geluid.
    Waarschijnlijk ligt het um dan toch aan mijn tv, maar wel vreemd dat een maat van me precies hetzelfde heeft, terwijl hij een goede LG-tv heeft. (waar ik een tv van B-merk Hitachi heb gekocht).
     

Deel Deze Pagina