1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 12] ‎

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door WinterBase, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Twee videokaarten in een systeem gaan samenwerken in een PC om games te draaien. Ze kunnen dan om en om een frame berekenen en zo krijg je een prestatieboost. Als het je dus niet snel genoeg gaat kan je er een tweede in doen. Maar dat is nu nog niet echt nodig, de videokaart die nu in die samenstelling zit is al het topmodel van ATI op het moment.

    Meer info over videokaarten van wiki:
    Hetzelfde verhaal eigenlijk met de HDD of de geheugendiscussie die hier boven mij gaande is. Is het je niet snel genoeg of zit je huidige HDD vol, druk er gewoon meer in :+. Tegen die tijd is het ook alweer goedkoper en/of sneller.

    En de prijs: jij hebt denk ik naar kant-en-klare systemen gekeken, die zijn nou eenmaal duurder kan alles los kopen, er zit op kant-en-klare systemen meer marge voor de verkoper / fabrikant.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  2. HansSpijker

    HansSpijker Active Member

    Berichten:
    110
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, na een werkdag van 10 uur ga ik weer wat van me laten horen.
    De discussie tussen Volkoren en Pegas/Killaz is leuk om te lezen en handig, jullie geven beide goede argumenten waarom wel of waarom niet te gaan voor een extra groot RAM geheugen. Ik ga in deze discussie met Volkoren mee, hij ziet meer in wat voor pc-gebruiker ik ben, ik laat namelijk veel programma's tegelijkertijd draaien. Waarschijnlijk is 4GB RAM voldoende, maar 8GB RAM is toch wat gemakkelijker/confortabeler, dan weet ik zeker dat ik echt niet hoef uit te kijken als ik veel programma's open heb staan. Maar ik ben ook iemand die graag het beste van het beste wil hebben:9, dus 16GB RAM overweeg ik eigenlijk ook, we moeten weer een dikke 5 - 7 jaar verder met deze PC en je weet het maar nooit met de technologie, hoe die zich zal ontwikkelen in de volgende jaren. Het is toch al veel geld, dus waarom niet een 100 € meer betalen.

    Even verder reageren op wat Volkoren aanhaalde, wat betreft de voeding. Een stille pc is geen must, zeker niet als je daar, laten we zeggen, 50 € meer voor moet betalen. Laat het 20 € zijn en ik neem het in overweging. Ook het idee van meerdere harde schijven klinkt goed. Alleen nu al deze nieuwe ideeën tevoorschijn zijn gekomen, wat moet ik nu bestellen aan apparatuur? Even op een rijtje, dit is dus wat ik er graag in verwerkt zou willen hebben:
    - Het meerdere schijven idee, als 3 echt aanzienlijk beter voor de prestaties is, dan liever dat aantal dan 2.
    - Ach, doe maar gewoon die 16GB RAM, mijn ouders betalen toch een groot deel, dat gebeurt niet vaak, dus moet ik daar dan ook gebruik van maken:D.
    - Stille voeding is niet vereist, als ie maar niet harder bromt dan mijn 360 (mijn 360 is zonder stilheidsding, jullie begrijpen wel wat ik bedoel :9).
    - Twee videokaarten, nogmaals, het is een grote onderneming, betere kwaliteit voor wat meer geld is in dit geval niet rampzalig.
    - Voor de rest kan het allemaal hetzelfde blijven, tenzij je leuke ingevingen hebt.

    Ik had al aangegeven dat ik dus helemaal geen bal verstand heb van computers, zou iemand dus zo'n samenstelling kunnen makenO-). Hahaha, ik wil niet lui overkomen, jullie hebben er simpelweg veel meer verstand van dan ik.

    Dan als laatste, bedankt Lenny-t, Volkoren, Pegas, killas en Flix voor jullie reacties:)!
     
  3. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    16GB ram, damn :eek:
    Hoeveel wil je maximaal uitgeven voor de PC?
     
  4. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    *gaat vorige samenstelling editten :+*
    De kosten gaan wel aardig oplopen hoor 8)

    Edit:

    Plaatje wederom klikbaar:
    [​IMG]

    Wat is er veranderd:
    - 4x 4GB geheugen
    - 2x 1TB schijf
    - 2x ATI Radeon 4890
    - 850W Voeding, al die zooi moet ook genoeg power krijgen.
    - De prijs is ongeveer 2x zoveel geworden :+

    Ik twijfel nog wel over de voeding, of die wel 2 Videokaarten tegelijk kan hebben, dat moet ik nog even uitzoeken. Ik heb nu gewoon een mooie 850W uitgezocht! Ik denk dat je nog een andere voeding moet hebben, een met 2x een 6-pins stekker voor je videokaarten. Misschien dat iemand anders hier een oordeel over kan geven.

    Overigens mijn 2 centen over 16GB geheugen: ik zou eerst 8 doen, en daarna (als het een stuk goedkoper is) nog 8 erbij. Je betaalt nu 400 euro voor geheugen 8)
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  5. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    ligt het aan mij of is de sokket van het moederbord AMD2+ en van de processor AMD3.
    kan dat of maakt dat niet uit?
    en heeft ie geen koeling nodig of heeft die kast voldoende?
     
  6. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Dat moederbord kan ook AM3, en over de behuizing:
    Edit: Bah ik zie dat ik FB-DIMM geheugen heb uitgekozen, dat gaat natuurlijk niet werken 8)

    Edit: Goed alternatief voor het geheugen is 2x dit setje kopen ipv 4 losse modules, scheelt ook weer €200 :+: http://azerty.nl/producten/product_...z-pc2-5300-cl2-5-1-8-v-geregistreerd-met.html

    Edit5389: Totaalplaatje wordt dan dus dit: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[212287]=1&product[210544]=1&product[34843]=1
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  7. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik zou echt minder RAM nemen, want volgens mij is 16GB wat overdreven :eek:
    Trouwens de meeste besturingsystemen ondersteunen toch alleen maar 4GB of 8GB RAM?
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  8. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Nee, 32-bit gaat maximaal tot 4GB terwijl 64-bit tot 18 ExaByte kan ondersteunen (allemaal in theorie)

    In praktijk:
    XP en Vista 32-bit: maximaal 3.2GB

    Vista Home Basic 64-bit: 8GB
    Vista Home Premium 64-bit: 16GB
    Vista Business, Enterprise en Ultimate 64-bit: 128GB

    En misschien dat MS de limiet gewoon kan verhogen door middel van een update.
     
  9. Dutchman020

    Dutchman020 Wtf.

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    WTf zou je je willen met 128 GB aan intern geheugen???

    Btw: dat systeempje is niet misselijk....
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  10. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Geen idee, maar heb dan ook geen verstand van (professionele) servers :+. Over servers gesproken... Windows Server 2003 Enterprise Edition SP2 64-bit zou 2TB RAM moeten aankunnen :+.
     
  11. Dutchman020

    Dutchman020 Wtf.

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    ik was al tevreden met mijn 4GB :mad:
     
  12. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Waarom geen i7 systeem als je toch dit budget hebt? nu gooi je zo'n €300 aan ram weg wat je toch nooit gebruikt. Wat eerder genoemd werd qua unrarren/leechen/gamen zijn allemaal processor taken, ram doet vrij weinig daarmee.

    Als ik mijn computer volledig belast, lopen alle 4 de cores op 3,4Ghz op 100%, maar het geheugen raakt nooit vol..
     
  13. HansSpijker

    HansSpijker Active Member

    Berichten:
    110
    Leuk Bevonden:
    0
    Wederom bedankt Lenny-t voor het samenstellen en het updaten:). De prijs is opgelopen, de 16GB RAM speelt daarin inderdaad een grote rol, ook de tweede grafische kaart schroeft de prijs flink op. Maar in principe maakt dat niet veel uit, het punt is namelijk dat mijn familie, dan bedoel ik met name mijn broertje en ik niet actieve pc-gebruikers zijn wat betreft hardware, mede door de nog wat gebrekkige kennis wat betreft diezelfde hardware e.d. Het zegt mij niks als er een nieuwe grafische kaart uit komt, dat laat ik allemaal aan mij voorbij gaan, het gaat mij allemaal iets te snel met al die ontwikkelingen. Ik wil mij gewoon aan een lekker mega-machientje kunnen hechten. Daarom dan de misschien op het moment belachelijke RAM-hoeveelheid, maar ik hoef mij in ieder geval nergens zorgen om te maken, ik wil gewoon op mijn luie reet, zonder welke update qua hardware dan ook, kunnen computeren.

    Verder wil ik even reageren op de bezwaren of aanmerkingen wat betreft het bedrag. Lenny-t allereerst wat betreft de RAM-kwestie:9. 400 € is veel, dat zijn verdomme twee Xbox 360's:eek:(die vergelijking kwam net in mij op, best belachelijk eigenlijk dat bedrag:9), maar ik wil gewoon meteen het kant en klare ding hebben. Zie het als Call of Duty: MW 2 die op, weet ik veel, 2 december uitkomt. Ik ben dan niet de persoon die hetzelfde spel in de zomer van 2010 gaat kopen, ik het gewoon meteen hebben, de prijs kan mij minder schelen. Met een computer ligt dat misschien een klein beetje anders (waarom zou je geen computer van 5000€ kopen, ik voel zo'n gelijksoortige bijdehante opmerking nu al aankomen:p), maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Als het beschikbaar is dan wil ik het ook graag als het budget het toelaat tenminste.

    Nu nog even een korte reactie op Ferron: De absolute max., maar daar wil ik eigenlijk niet aan, is 1500 €. Het is in ieder geval een grote stap, ons RAM-geheugen wordt bijvoorbeeld bij aankoop van het door Lenny-t voorgestelde systeem vertienvoudigt (Ja, ik heb 1.4 GB RAM aan geheuge:xn).

    Bij Gerjan's post krijg ik weer een beetje vraagtekens in mijn ogen, hehehe. Ik snap het processor-gebeuren wel, denk ik. Maar je wil dus zeggen dat met zo'n set (vooral naar het RAM-totaal) lag bij gamen nog niet verholpen wordt, als ik bijvoorbeeld met de cheatconsole bij Fallout 3 honderden NPC's spawn (iets waarmee je veel lag zou kunnen creëren)
    dan heeft de processor dus vooral invloed op het verloop van het spel op dat moment, traag of snel? Als ik dat verhelp door 8 GB aan RAM voor nu te nemen, maar er later zo'n RAM-gevalletje bijkoop, en in plaats van die 8 GB RAM een betere processor neem, so be it. Dan heb ik dat liever. Maar ik weet niet of mijn ideeën over de taak van de processor kloppen. Maar als ik met zo'n nieuwe processor nog niet boven de 1500 € kom, als ik tegelijkertijd een RAM-geheugen van 16 GB heb, dan neem ik dat ook in overweging.

    Nou, dat was weer een post, sorry voor de misschien wat twijfelachtige houding, maar hier moet ik gewoon goed over nadenken. Ook mijn ouders gaan niet zomaar ergens voor betalen:9,

    Maar nogmaals hartstikke bedankt, morgen zal ik vaker aanwezig zijn in verband met mijn vrije dag.
     
  14. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Je hebt dus nog 148,83 euro over tot de maximale.
    Dan zou ik als ik jou was gewoon nog een betere processor erbij nemen (Inplaats van die andere dus). :)
     
  15. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je zoveel uit gaat geven moet je inderdaad gewoon voor de i7 of de i5 gaan, en 8GB is meer dan genoeg, ook over 2 jaar.
    En dan de GTX 295 ofzo :p
     
  16. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Je kan idd ook gewoon 8GB geheugen nemen, en als je het toch te weinig vind kan je er altijd nog 8GB bij nemen. :)
     
  17. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Met een i7 setup gooit ie honderde euros weg aan een moederbordje 8). Bovendien is het verschil niet zo groot en dan niet te vergeten dat je dan ook al DDR3 geheugen moet nemen wat het ook nog eens duurder maakt.
     
  18. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ja een i7 is ook een optie, maar dat is nog een beetje prijzig. Als Hans nog een paar maanden kan wachten op zijn nieuwe PC zal ik iets heel anders adviseren :+
     
  19. HansSpijker

    HansSpijker Active Member

    Berichten:
    110
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh, daar ben ik wel benieuwd naar. De pc wordt sowieso na de vakantie gekocht, dus het duurt nog ongeveer een maand voordat ie gekocht wordt en als het echt iets interessants is, laat maar horen. Wat ik er nu allemaal van begrijp is dat ik het beste gewoon die processor die ik in eerste instantie had moet nemen, in plaats van de i7. Ook qua RAM-geheugen neig ik langzamerhand toch meer naar de 8 GB, want ik zie amper voordelen van 16 GB en later kan het inderdaad alsnog ingebouwd worden.

    Maar ik lees en hoor veel dingen over de 64-bit versie van Vista. Het schijnt veel problemen met zich mee te nemen wat betreft bepaalde software? Valt dit wel mee of zijn er inderdaad dingen waar ik rekening mee moet houden als ik deze versie van Vista aanschaf?

    Hans
     
  20. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik zou vista laten voor wat het is en windows 7 van internet te plukken. kan geloof ik legaal via de site van Microsoft zelf.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina