@carlito: helemaal mee eens over "upgraden van onderdeel X of Y".
We hebben minstens nodig:
- wat voor systeem heb je nu en post dit uitgebreid!!!
- wat is je budget in Euro!!!
- wat wil je met je systeem gaan doen zoals 70% gamen, 25% videobewerking en 5% mail !!!
*edit*
Onderstaande heb ik eens op een ander forum gepost:
Gezien het aantal topics wat we de laatste tijd zien over hardware-vragen, dan hier dan ook maar een topic! In dit topic kan je vragen stellen als je je PC wil aanpassen met nieuwe hardware maar niet precies weet wat je moet kopen.
Hoe stel ik een vraag?
Simpel, vermeld zo duidelijk mogelijk het systeem wat je nu hebt. Geef daarbij een korte en duidelijke omschrijving waarom je een aanpassing wil doen (voor games of videobewerking of DVD's maken of iets anders). Verder vermeld je duidelijk je maximale budget in Euro's.
Hoe antwoordt iemand op een vraag?
Simpel, quote de originele vraag. Geef daarna aan welke onderdelen je zou kopen en motiveer dat antwoord. Discussies als AMD vs. Intel of NVidia vs. Ati worden niet op prijs gesteld. En tenzij een vorig antwoord van iemand 100% fout is, is het niet de bedoeling om met elkaar in discussie te gaan; geef alleen duidelijk en netjes aan waarom het niet goed is.
Tip: geef liever geen antwoord als je niet precies weet wat je gaat zeggen; we willen niet dat een verkeerd advies leidt tot een langzamer systeem!
Waarom krijg ik verschillende antwoorden?
Simpel, meerdere wegen leiden naar Rome en zo zijn er ook meerdere mogelijkheden om je systeem aan te passen. Als je 3 antwoorden krijgt die allemaal binnen je budget vallen, is het misschien simpeler om alle 3 de antwoorden uit te printen en voor te leggen aan je computer-leverancier om de hoek om te kijken wat leverbaar is.
Hoe weet ik wat ik voor onderdelen nu heb?
Simpel, ga naar Start => Uitvoeren en type dxdiag. Als het goed is heb je dan een knopje op alles op te slaan. Doe dat op je Bureaublad, open het bestand dan met Kladblok en post de volgende dingen:
- Alles onder System Information tot DXDiag Notes.
- Van Display Devices alleen de Card Name, Chip Type en Display Memory.
- En je moederbord-type; dat staat meestal in beeld als je de PC opstart.
Voorbeeld:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/20/2006, 23:13:49
Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp.050928-1517)
Language: English (Regional Setting: English)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: Phoenix - Award BIOS v6.00PG
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.1GHz
Memory: 2048MB RAM
Page File: 533MB used, 3407MB available
Windows Dir: C:\WINNT
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.2180 32bit Unicode
---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 7800 GTX
Chip type: GeForce 7800 GTX
Display Memory: 256.0 MB
--------------
Mainboard Type
--------------
Name: Asus A8N-SLI Deluxe
Type: NForce4 Ultra
Adviezen zijn niet bindend en de koop is ten allen tijde te beslissen door de vraagsteller. Genoemde prijzen zijn dag-prijzen en kunnen per winkel verschillen. Aan antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend; het is meer een richtlijn om tot een eigen besluit te komen.
Laatst bewerkt: 22 mei 2006