1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 7]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 5 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    @Olifunf: is het de bedoeling dat je de volgende onderdelen ook in die 1000 Euro moet bestellen?

- monitor
    - muis
    - toetsenbord
    - speakers

2. Olifunf

Olifunf Runnin on Acid

Leuk Bevonden:
    16
    Ohw sorry neem monitor muis toetsenbord niet. Speakers zou leuk zijn maar zou ik eventueel altijd later kunnen halen.

3. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    @Olifunf:

1GB x 2 (2GB) PC8500 DDR2, CL5 (Corsair, TWIN2X2048-8500C5) € 229,- € 229,-
    Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 96,49 € 96,49
    Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 199,70 € 199,70
    Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 58,48 € 58,48
    Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 305,11 € 305,11
    NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 32,90 € 32,90
    XFX GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T71G-UDD (R,7) € 255,- € 255,-

LET OP: informeer, voordat je bestelt, of dit type geheugen daadwerkelijk nodig is of dat je ook afkan met langzamer geheugen, dat scheelt aanzienlijk in de prijs. Verder weet ik niet of je afkan met de 450W-voeding maar ook dat moet je even navragen. Voorlopig staat de teller op dik 1100 Euro maar de grootste boosdoener is het geheugen en de videokaart.

Eventueel kan je er een 7600GT of een X850XT inzetten; dat scheelt ook weer 100 Euro.

Begrijp ik nou goed dat je op dit moment geen budget hebt? Dan is het ietwat overbodig om vragen te stellen want prijzen fluctueren per dag voor PC-onderdelen en kan je beter een vraag stellen over een hele PC als je minimaal 500-600 Euro hebt liggen.

En nee, dit moederbord is niks tenzij je een "ouderwetse" Pentium 4 met 533FSB erin wil zetten en nu al langzamer wil zijn dan de goedkoopste (maar veeel snellere) game-PC van nog geen 700 Euro.

Laatst bewerkt: 31 jul 2006
  4. Olifunf

Olifunf Runnin on Acid

Leuk Bevonden:
    16
    Hmm ik hoorde vnadaag iets over amd processors dat die al verder zijn dan intel processors. Wat is hiervan waar?

5. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Niks... Als ik "nu" een PC moet kopen, zou ik een Intel Core Duo bestellen. Helaas is dat over een maand of 6 tot 9 weer anders. En daar wacht ik op aangezien dan Vista uitkomt en AMD enigszins waarschijnlijk een nieuwe CPU op de markt zet.

6. R-Y

R-Y let's pop

Leuk Bevonden:
    4
    het enigste wat ik moet weten :Welk moederboord kan ik voor 80 euro kopen.
    ik heb 2 x 1 gb bankjes+proccesor(p4) dus ik kan alles overzetten zodra ik een moederboord heb.
    Ik ga niet ALLES nieuw kopen , alleen moederboord en videokaart , That's it.

7. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Ja en nee; je moet weten welke FSB je CPU heeft en welke snelheid het geheugen heeft. Past dat bij elkaar? Dan moet je een moederbord zoeken wat dat allemaal wil slikken. Past het niet bij elkaar, dan zal je een ander moederbord moeten kopen en een andere CPU of geheugen.

8. R-Y

R-Y let's pop

Leuk Bevonden:
    4
    Moet ik dan naar ''Deze computer->eigenshappen??

/Mod Neem even een kijkje in de startpost aub. -Arjan

Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2006
  9. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Het verschil tussen pc8500 en pc6400 is minimaal en ik denk dus dat pc6400 voor Olifunf genoeg zal zijn (tenzij Olifunf gaat oc'en). Die 450W voeding zou ook genoeg moeten zijn ;).

Nee, maar dat gaat ook via Everest of CPU-Z dacht ik .

10. TheProf82

TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

Leuk Bevonden:
    0
    Het moederbord is het hart van je pc. Hierop sluit je je geheugen, videokaart, processors e.d. aan. Het is van belang dat als je een nieuw moederbord koopt, je op bepaalde dingen let.

Als je vraagt of je voor tachtig euro een ATX moederbord kan krijgen, vraag je dat met twee mogelijke redenen:

-Je huidige moederbord is kapot
    -Je wilt upgraden, maar de onderdelen passen niet op je huidige moederbord

Is het eerste het geval, let er dan op dat het nieuwe moederbord dezelfde socket(processor-slot), geheugen(ddr, ddr2, e.d.) en videokaartslot(agp/pci-express) heeft als je oude, zodat je onderdelen compatibel zijn met het nieuwe moederbord.

Wil je een nieuw moederbord, dan let je ook op deze eisen. Sowieso is het nu niet slim om te investeren in AGP, dus een grote groep moederborden valt al af, alhoewel de nieuwe moederborden bijna altijd pci-express ondersteunen, de nieuwe standaard voor videokaarten. Kwa socket kan je voor een aantal kiezen. Ik zal het alleen over AMD hebben, omdat ik niet zo veel weet van Intel, en omdat Intel imo alleen interessant is als je meer dan 300,- neerlegt voor een processor, maw: De Conroe E 6600.

AMD heeft socket 939 en AM2. 939 is al verouderd, maar kan uitkomst bieden als je nog DDR geheugen(niet langzamer dan DDR400) hebt wat je wilt gebruiken in je nieuwe pc. WIl je een compleet nieuw systeem kopen, dan raad ik je AM2 aan. Dit is iets duurder, en het geheugen is iets duurder, maar de socket heeft een beter toekomstperspectief. AM2 vereist DDR2 geheugen.

Ik hoop dat dit het ietwat verduidelijkt.

11. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    *edit*
    Sorry, maar mijn vorige uitspraak was verkeerd. Je kan al overweg met PC4300 geheugen maar dat is net te langzaam vanwege de memory-divider. Beter is inderdaad om PC5300/PC5400-geheugen erin te zetten, ook wel met een rating van DDR2-667MHz met een CL3 of CL4.

Dit heeft een aanzienlijk positieve invloed op mijn vorige berekening; het geheugen 2x 1GB op PC5x00 CL4 kan je al vanaf een 160 Euro op de kop tikken.

12. TheProf82

Leuk Bevonden:
    0
    Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb ondanks een pc besteld, en heb NIET voor de Core 2 Duo gekozen. Waarom? Dat zal ik haarfijn uitleggen.

Omdat de onderdelen van mijn pc nogal duur waren, had ik maar een beperkt budget voor mijn processor. 250 euro maximaal. Ik zag op azerty meteen de dik afgeprijsde X2 4600+ al staan, met een lekkere levertijd(2-3 dagen).

Ik keek verder. Ik zag de Intel Core 2 Duo E 6300 en de E6400. Ik sloeg er wat reviews op na. Hieruit kon ik opmaken dat de X2 4600+ hier tussenin zat. Logisch zou het dan zijn om voor de E6400 te gaan, deze is toch sneller dan de 4600+, en even duur, de 4600+ was toen 229,-.

Maar dit deed ik niet. Ik kon geen goed goedkoop Core 2 Duo moederbord vinden, wat de totale kosten voor mij wat te hoog maakten. Verder verschenen er verschillende reviews die benadrukten dat de Core 2 Duo wel krachtig was, maar dat hij niet zo goed was als men voor de release zei. Verder was er nogal wat limiting wat betreft de videokaart, waardoor de framerates soms evenhoog waren met een langzamere processor.

Oke, denk je dan. Boeiend. Dat zou kunnen worden opgelost bij de volgende generatie games. Klopt, ware het niet dat ik snel een pc wou, en nu las ik dus net dat het vooralsnog erg lastig zal zijn een Core 2 Duo te bemachtigen. Ik ben dus uiteindelijk voor de 4600+ gegaan. En dat deze zo'n duur geheugen nodig heeft valt flink mee, ik heb voor 182,- een prima ocz setje van 2 gigabyte gevonden.

Core 2 Duo:
    + Erg krachtig
    + Niet al te duur

-Slechte verkrijgbaarheid
    -Dure moederborden

AMD X2
    +Goed verkrijgbaar(op sommige modellen na)
    +Goedkope moederborden(asrock, asus m2n-e, e.d.)

-Iets mindere prestaties dan de Intel tegenhangers.

Let op: het ligt er ook aan in welke prijsklasse je kijkt. Ik heb iets meer nadruk gelegd op de videokaart(X1900XT), maar als je kiest voor bijvoorbeeld een 7900GT, en je hebt dus geld voor een Conroe E6600, en je hebt geen problemen met een lange levertijd, moet je dat gewoon doen. In mijn prijsklasse was de X2 4600+ voor mijn gebruik/eisen voordeliger, maar het verschilt nogal! Boven de 300 euro zou ik voor de Core 2 Duo gaan, onder de 300 voor de Conroe(E6300/E6400).

13. R-Y

R-Y let's pop

Leuk Bevonden:
    4
    thnx voor info man:thumbs:

Ik ga eff kyken of ik me pa's moedrerboord kan overnemen:+
    daar zit redelijk veel op denk.(komt uit 2003-2004)

ik zit gewoon in een diep gat :ik wil een paar dingen nieuw, wat redelijk prijzig is,en ik ben er al aan begonnen(heb die kast besteld) en heb geen goede inkomsten (50 euro op hele week ,als ik doorwerk dan :+)

14. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    @TheProf: ik weet inderdaad wat je besteld hebt en dat is een mooie config. Maar de vraag was of AMD-processoren nu beter/geavanceerder zijn en daarop is mijn antwoord, op basis van metingen, voorlopig nee.

Voor elke huis-tuin-keuken-gebruiker zal het waarschijnlijk weinig uitmaken maar de kenners willen zoveel mogelijk MHz/Euro scoren en daar lang mee vooruit kunnen. Ja, de X2's zijn inderdaad nu enorm gedaald in prijs en geven goede prestaties. Ja, de Core Duo's zijn bloedsnel maar met wat duurdere moederborden.

Het is een afweging en zoals ik zeg; "nu" een nieuwe PC zou voor mij persoonlijk (met een budget wat hier als exotisch wordt beschouwd), een Core Duo betekenen. Maar ik heb "nu" geen PC nodig en koop pas een nieuwe als ik in mijn nieuwe huis zit en Vista tried&tested is. Tegen die tijd hoop ik eigenlijk op de AM2 FX-62 of FX-64 tegen een redelijke prijs en gezien mijn werkzaamheden thuis is dat voor mij voldoende.

*edit*
    Daarbij haal ik veel onderdelen uit Azie of Amerika en scheelt het helemaal een slok op een borrel. Zeg maar; ik betaal geen BTW ten opzichte van de Nederlandse consumentenprijzen dus een CPU 1 stapje hoger in de ranglijst, zal me dan weinig kunnen schelen.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Idd, ik bedoelde ook pc5400 i.p.v. pc6400 (klein foutje) :+.

@TheProf82: Als je een pc echt gaat vergelijken met een levend ding is het moederbord eigelijk het bloed en skelet. Het hart is dan eigelijk de voeding :+.

16. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Gaan we nog verder??

Hart = voeding
    Hersenen = CPU
    Bloedvaten & zenuwen = moederbord
    Skelet = case
    Bloed = rekensignalen van de CPU naar overige onderdelen
    Korte termijn geheugen = RAM
    Lange termijn geheugen = HDD
    Uitdrukkend vermogen = videokaart / geluidskaart

Nog meer? :lol:

17. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Alle uitgangen die lawaai kunnen veroorzaken: fans (en HDD) :+.

18. TheProf82

Leuk Bevonden:
    0
    Diskettedrive = wormvormig aanhangsel; jaren geleden dat ik die voor het laatste gebruikte*)

19. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Teveel informatie :eek: :+

20. TheProf82

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, niet dat aanhangsel. Het wormvormig aanhangsel!

Deze dus :D

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina