@ErroX: de marges van PC's (Dell, HP en andere grote handelaren buiten beschouwing) ligt rond de 15%. Dus een gemiddelde PC kost 1000 Euro inkoop en gaat voor 1150 de deur uit.
Wat men vaak vergeet, en wat dus een tipje was van mij, is shoppen in het buitenland. Voorbeeld; de nieuwe Raptor 150GB van Western Digital kost me $290.- en dat is ongeveer 235 Euro. Kijk je dan in de goedkoopste webshops van NL, dan betaal je 271 Euro. Bestel er een paar (ook voor bekenden misschien) en voor die besparing kan je mooi een DVD-brander kopen of je RAM-geheugen vergroten. Door goed te shoppen haal je die marge van 15% terug en kan je dus buiten NL tegen NL-inkoopprijzen een PC bestellen.
Hetzelfde geldt voor moederborden, geheugen uit Azie, processoren en HDD's uit Amerika en monitoren uit Zuid-Europa.
Garantie, denk je dan? Ja, klopt, je kan niet direct een defect onderdeel inleveren bij de winkel om de hoek maar om verder te gaan met Western Digital; je serie-nummer is je garantie-bewijs. Aanmelden online, opsturen naar Duitsland en binnen een week heb je een nieuwe. Probleem? Voor mij geen; alle data-opslag is redundant uitvoerd (RAID1).
Nog een tip: wil je goedkoop een nieuw systeem? Let op aanbiedingen in de buurt rond het eind van zomer en eind van het jaar; de tijden voor producenten om nieuwe produkten aan te kondigen waardoor huidige voorraden snel in prijs dalen.
Allerlaatste tip: wil je toch in NL iets kopen? Stel je systeem samen via www.tweakers.net/pricewatch , tel bij je winkelmandje uiteindelijk 2 tot 5 % op, print het uit en ga naar de winkel om de hoek. Afdingen is in NL misschien niet alledaags maar veel handelaren zullen je best tegemoet willen komen tussen de prijs die jij berekend hebt en de prijs die zij vragen. Dit geldt niet voor kant-en-klare systemen zoals HP (zie Dynabyte), de Dixons-huismerken etc, maar om de computer-bouwers om de hoek.
Een PC is niet duur; het lijkt alleen duur omdat 99% van de mensen niet weet waar ze moeten kijken en wat ze kunnen maken. En bestel je toch bij webshops; BEL ZE om meerdere onderdelen voor een iets lagere prijs te onderhandelen. Niet geschoten is altijd mis!!!
Laatst bewerkt: 15 jun 2006