Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 9]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 10 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke mensen help alsjeblieft :p
    Ik mag voor de aankomende zomervakantie een nieuwe pc uitzoeken twv 1400,- euro. (het wordt een gamepc)
    Maar ik weet dus totaal niet hoe alles zit met dual core, sli weet ik veel wat.
    Dus hier mijn vraag of iemand hier een mooie pc kan samenstellen dat lukt toch wel met die prijs?
    Ik heb al een goede monitor/muis/speakers. (geen hardeschijf maar die hoeft niet zo geweldig te zijn)

ik hoop dat jullie willen helpen gr dave

Laatst bewerkt: 3 jan 2007
  2. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Nou, volgens mij is dit niet de eerste die dit vraagt.

Wat heb je zelf al op het oog want voor 1400 Euro kan ik een hele dikke videokaart en wat mindere CPU neerzetten of juist andersom of allebei niet heel erg goed maar wel 750GB opslag.

Daarbij, moet er alles bijzitten? Monitor, speakers, muis, USB-stick, etc???

*edit*
    Moet ik je ook nog verwijzen naar http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=90814 en dan het allereeste bericht?

3. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  4. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Geeft niet...;)

Ik lees nu pas dat het aankomende zomervakantie is dat je iets mag kopen. Dat betekent dat er nu geen normaal antwoord gegeven kan worden op je vraag. Onderdelen van PC's verminderen snel in waarde en als ik nu een PC van 1500 op zou stellen, is 'ie over 6 maanden niet alleen goedkoper maar ook nog eens langzamer dan de PC die dan 1500 Euro zou kosten.

Tip: spreek met je ouders (neem ik aan) af dat je op datum X dat geld kan besteden, bijvoorbeeld 15 juli, en kom dan 1 juli met een hernieuwde vraagstelling om je te helpen met een PC samen te stellen maar dan wel graag met wat meer eigen research/info over wat je wil, denkt, weet, niet weet en dergelijke.

5. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmms oke maar ik hoor nou net dat ik hem nu al mag halen :)
    Het budget is dus 1400 euro, het wordt een gamepc.
    Ik speel vooral op een pc strategie spellen zoals BFME2 en company en heroes enz, maar ook World Of Warcraft (als dat iets uitmaakt)

6. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Nou, als ik zo lees, dan "moet" je 'm bij een zaak samenstellen of stel jij (of je ouders) het op prijs dat als een onderdeel defect is, dat de garantie bij verschillende zaken ligt?

Nou ja, denk daar maar over na; hier even een opzetje:
    CPU: Intel Core 2 Duo E6600
    RAM: 2x 1GB RAM DDR2 PC5400
    VGA: GeForce 8800GTS PCI-e 16x
    Mobo: Asus P5N32-E SLI
    HDD: Western Digital Caviar SE16 WD3200KS

Hou in de gaten dat hier nog wel een kast omheen moet en een voeding van tegen de 500W. Zet er nog een leuke brander in of misschien een mooie/snelle muis + toetsenbord (Logitech) en dan zit je aan de 1400 Euro.

Zoals je ziet: geen monitor meegerekend! Dit is ongeveer het snelste wat je op dit moment kan kopen voor je 1400 Euro en aanzienlijk uitgebalanceerd. Verder is de videokaart al DX10-compliant en dus ook games die zometeen alleen voor Vista zijn, kan je dan nog spelen. Uit mijn hoofd zou een dergelijk systeem ongeveer 2 tot 2.5 jaar meegaan alvorens je weer merkt dat je niet alles op super-heftige resoluties kan spelen.

7. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb thuis nog een goede brander liggen en ik heb al een muis en toetsenbord van logitech ;) Maar zou het misschien niet slim zijn om voor meer ram geheugen te gaan?

8. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom meer dan 2GB?

Je stelt nu een vraag en die wil ik best beantwoorden maar dan wil ik wel graag (en ook voor anderen om te leren & informeren van dit soort vraagstellingen) een argument waarom je denkt dat 2GB "nu" te weinig is.

9. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik heb gehoord en gelezen dat als je heel veel units en etc in beeld hebt het aankomt op je ram geheugen

10. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Dave, je begrijpt wel: er zijn verschillen tussen lezen en lezen.

2GB wordt op dit moment amper gebruikt bij verschillende moderne games. Daarom zeg ik: met het systeem wat ik voorstel kan je voorlopig doen en laten wat je wil en helemaal met de games die je noemde (waarbij niet al te veel units (????) op beeld zijn).

Maar als jij vindt/denkt dat je 4GB RAM moet hebben: dan komt er ongeveer 200 Euro bij de prijs.

11. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Dave123, denk je ooit SLI te gaan benutten? Anders is die SLI functie maar een onnodige kost. Anders is een Asus P5B (of P5B-E als je Firewire wil) goed genoeg.

Ook als je 4GB koopt zal je maar 3GB kunnen gebruiken zolang je bij 32-bit besturingssysteem blijft (zoals de gewone Windows XP). Als je natuurlijk binnekort naar Windows Vista gaat upgraden (ik weet niet welke 64-bit zijn) of je hebt de 64-bit Windows XP versie, zal je je 4GB echt kunnen gebruiken. Echter, zolang de games en de andere software in 32-bit blijven zullen ze maar 2GB kunnen gebruiken (of 3GB met wat geluk).

Bovendien denk ik dat tegen de tijd games 4GB vereisen om vloeiend te draaien (en dus in 64-bit zijn), de rest van je pc te oud is om die games op zo'n detail te draaien waar die 4GB vereist is.

@ Graveheart: Een kortere kabel zou de boel sneller moeten maken (theoretisch gezien), maar ik hier ben ik ook niet zeker van. In kabels ben ik namelijk ook niet echt thuis en zeker niet elektriciteit :+.

Ik heb ook geen idee voor wat de tussenstukje dient, maar als ik me goed herinner is dat gewoon iets hol dat ze over de kabel doen. Dat tussenstukje is bovendien ook niet bij alle USB kabels (ook niet bij alle die je bij een apparaat krijgt).

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    En in de toekomst kan je dat geheugen altijd nog uitbreiden als je 2x 1 gb neemt, aangezien je dan nog 2 slots over hebt. Tevens is het veel goedkoper om dan uit te gaan breiden omdat de geheugenmodule's waarschijnlijk weer een hoop in prijs zijn gedaald. Nu al 4 GB is eigenlijk geldverspilling.

13. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet eigenlijk nog niet eens wat SLI is :p
    En ik zat dan te denken aan 3gb en niet 4gb

14. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    SLI (voor Nvidia Geforce) of Crossfire (voor AMD/Ati Radeon) zorgt ervoor dat je met 2 (min of meer identieke) videokaarten kunt werken. De prestatiewinst ligt gemiddeld rond de 50% denk ik, op voorwaarde dat op een hoge resolutie speelt (dus een goede CRT monitor of dure TFT/LCD monitor).

Natuurlijk kan je nu al 1 grafische kaart kopen en later 2de (desnoods 2de hands) als je merkt dat het met 1 niet meer echt gaat. Dat zal ook een leuke prestatie boost geven, zelfs op de wat lagere resoluties.

3GB is eigenlijk ook nog "nutteloos" op dit moment. Je kan het beter nu al met 2GB beginnen en dan later nog eens 2GB bijsteken, maar je moet het zelf beslissen hé :).

15. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn beeldscherm is 19 inch en ondersteund:
    * 1600 x 1200 / 85 Hz
    * 1280 x 1024 / 85 Hz
    * 1024 x 768 / 85 Hz
    * 800 x 600 / 85 Hz
    * 640 x 480 / 85 Hz
    * 640 x 480 / 60 Hz

Maar qua geheugen hebben jullie me overtuigd ik ga eerst gewoon voor 2gb. En dan kijk ik later of ik er nog wat bijsteek

16. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    1600x1200 is al een redelijk hoge resolutie, maar 1 8800 GTS kan momenteel elke game op die resolutie met wat Anti-Aliasing (AA) en Anisotropic Filtering (AF) op aan. Ik ben er echter bijna zeker van dat je bij Crysis de AA zal moeten afzetten om het speelbaar te houden op die resolutie.

Voor de rest kan eigenlijk niemand weten hoelang je met een (of één) 8800 GTS gaat toekomen. Het kan al zijn dat een 8800 GTS al iets te zwak is om Crysis op z'n maximum te draaien op 1600*1200, het kan zijn ook van niet.

Als je het echter niet erg vind om na een tijd de nieuwste games op 1280x1024 te spelen, zal je met een 8800 GTS waarschijnlijk lang toekomen.

Als je dat echter niet wilt, speel je misschien veiliger door dat SLI moederbord te kopen dat MAX3400 aanraad. Vergeet wel niet dat als je tegen dan een 2de 8800 GTS wil kopen, dat je nog eens €100-200 (2de hands of nieuw) zult moeten neerleggen.

17. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Ach, net een kabeltje besteld voor €8,- inc.
    Doet die het niet, dan is het pech en verzin ik wel een andere manier/opstelling om de boel goed te laten werken.

Bedankt voor je hulp iig en ik laat weten hoe het afloopt. :)

18. dave123

dave123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Hmms kost die 8800 GTS maar 100-200? want als ik hem intyp bij google heb je allemaal van die prijzen rond de 400 euro?

19. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Als je een SLI/Crossfire opstelling neemt en over een jaar of 2 die videokaart koopt zal hij flink in prijs gedaald zijn. Op het moment kost hij inderdaad nog rond de 400/450.

20. Toyota Yaris

Toyota Yaris Superstar member

Leuk Bevonden:
    0
    Zal hoogstwaarschijnlijk aan de lengte hebben gelegen, ik denk als je er nu 1 van 2 meter of zo besteld hebt dat het wel goed gaat komen. Volgens mij start de usb hub (interne) bij aansluiten op 1 van de poorten een soort van initiele test (weerstand/kwaliteit/ruis van de aangesloten usb kabel tussen poort en device) en als er teveel verlies optreedt in de kabel er naar usb 1.1 geschakeld wordt om zo toch de data betrouwbaar overgepompt te krijgen. Want hoe hoger de data doorvoer wordt hoe bepalender de verliezen in de kabel worden.

PS ik heb dit natuurlijk nog niet gegoogled/gezocht maar bovenstaande lijkt me wel waarschijnlijk. Wel interesting probleem trouwens moet ik eens verder naar zoeken.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina