Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 9]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 10 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Hey ik wou hier even wat vragen. Ik wil binnenkort een kleine upgrade doen voor mijn pc. Ik ga wat ram erbij halen (1 gig erbij) en een nieuwe grafische kaart.

Ik heb nu een toch al wat oudere moederbord, de a7n8x Deluxe van Asus. Waar nu een athlon 2800 in zit. Met de processor ben ik opzich redelijk tevreden dus die ga ik voorlopig nog niet upgraden. Nu komt mijn vraag, welke grafische kaart kan ik hier gebruiken? Mijn max budget is rond de 150/175 euro, maar aangezien ik iedereen hoor praten over PCI of AGP en ik geen flauw idee wat dat uberhaupt inhoudt en wat in mijn moederbord kan.
    Heeft iemand een idee wat voor mij geschikt is? Ik hoef geen super deluxe grafische kaart, ik wil gewoon iets hebben waarmee Vista goed draait en dadelijk halo2 pc kan spelen :)

mvg

Lars

2. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Jij hebt een AGP kaart nodig. De 7600 GS of 7600 GT zijn de kaarten die in jouw budget vallen (GT is de beste).

Mijn vraag dan weer is of dat je weet hoeveel watt je voeding is en van welk merk (moet je je pc voor openmaken)?

3. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    En is die GT een redelijke kaart? Want de prijs valt me reuze mee :)
    Ik zal dalijk even kijken naar mijn voeding, waar kan ik dat precies zien?

4. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Als je de achterkant van de kast voor je hebt staan moet je de kant tegenover waar je je toetsenbord enzo insteekt openmaken (zeer waarschijnlijk de rechterkant vanaf achter gezien). Dan zet je de openkant voor je en linksboven is er een vierkante/rechthoekige bak met een sticker op. Dat is de voeding en op die sticker zal het maximaal wattage staan (in W dus) en als het een merk voeding is, het merk :).

Voor die GT ben ik bijna zeker dat je ook een nieuwe voeding zal moeten kopen.

5. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Ok, dat kan dan nog wel maar probeer het maar eens met alles andere opties aan (AA etc.).

Zelf draai ik BF2 @1280*1024 met alles op z'n hoogst en alle 'extra's' aan. De eerste 3 minuten schokt het als een malloot, maar daarna loopt het perfect.
    Dit op een E6300, 1GB ram, 7600GT.

Laatst bewerkt: 9 feb 2007
  6. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    577
    ik zal het nu wel proberen, enne UT2k4 alles op zijn hoogst, 1280*1024 alles op high of highest. Ik ga ff bf 2 proberen met AA aan

7. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    UT2k4 is dan ook geen zwaar spel meer vandaag de dag.

@xboxgangsta: Die schokken bij BF2 komen doordat je maar 1GB RAM hebt. Steek 1GB bij en het zal vloeiend gaan :).

Btw, we zijn over de 1000 posts. Binnekort deeltje 10 dus, ben benieuwd wat ze er van gaan maken :).

8. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Ik ga er geen GB bij steken zodat ik 3 minuten eerder kan fraggen.. ik join gewoon een server en spawn waarna ik 3 minuten wat ga drinken ofzo.:)

9. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    577
    ik vind dit echt een leuke thread om te discussieren dus laat deel 10 maar komen :D.

ff BF 2 gedaan:

map gulf fon oman ofzo iets

1280*1024
    Alles high
    AA 6
    100% iets :D

En ik probeerde hem, het laadscherm ging lekker vloeiend en wat zie ik. HIJ DOET HET HARTSTIKKE GOED EN IK BEDANK DELL _O__O_ Echt toen ik speelde ging die juist in het begin dik vloeiend als ik respawnd en als ik dan in een auto ging achter een machinegeweer lagte hij een heel heel heel heel klein beetje maar daarna deed ie het perfect: no lagging :D en ik meen het

Op me zusse computer staat FEAR Combat en ik ga die ff overbranden. Das toch niet illegaal, want het is toch een gratis game maare ik ga nu lekker slapen en ik had veeeeeellll minder verw8 van die x1300pro :D

Laatst bewerkt: 9 feb 2007
  10. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Voor de huidige games op die resolutie voldoet die wel, de komende games zullen wel zwaarder worden voor je graka.

11. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    577
    You never know ;) jullie zeiden eerst ook dat ik bf 2 tussen low en mid kon doen en dat ik alleen op low fear kon doen :confused: :D maar das niet zo alhoewel fear moet ik nog testen.

12. Daimler Freak

Daimler Freak Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ Pegas Wat is je budget eigenlijk? (voor grafische en zeer waarschijnlijk nieuwe voeding)

Voor een nieuwe videokaart zat ik te denken aan 150 a 200 euro. Volgens mij moet daar wel iets tussen zitten. Hoe zit het trouwens met de hoogte van een videokaart. Bij mijn ATI zit er ook een ventilator op maar veel ruimte is er niet meer. Ik denk zo een halve centimeter tussen mijn videokaart en mijn geluidskaart.

13. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ben nog iets vergeten te vragen? PCI-E of AGP? De 3 kaarten die in je budget vallen zijn alle 3 zowel opo PCI-E als AGP beschikbaar, maar de AGP variant is altijd wat duurder (prestatie is gelijk).

Ook zullen de 2 duurste en beste kaarten zeker een betere voeding nodig hebben.

Geforce 7600 GS (+/- €95 PCI-E, €110 AGP)
    Geforce 7600 GT (+/- €115 PCI-E, €150 AGP)
    Radeon X1950 Pro 256MB (+/- €170, €200 AGP)
    Radeon X1950 Pro 512MB (+/- €200 PCI-E, buiten je budget (260))

De kaarten in het vet zullen zeker een beter voeding nodig hebben (met wat tegenslag de GS ook).
    Minimaal 350W (400W aangeraden, voor wat ruimte te hebben naar de toekomst) van een merk zoals Antec/Enermax/OCZ/Seasonic/... . Zie deze lijst.

Een 350W voeding van een goed merk zal minstens €50 kosten. Voor een paar euro meer vind je ook al 400W of meer van een goed merk.

Qua hoogte zijn de 7600 GS en 7600 GT normaal even hoog als jouw X1300 Pro. Bij de X1950 Pro zijn er echter exemplaren die hoger zijn (bij de 7600 GS en GT ook, maar dat aantal is veel kleiner en zijn meestal dan passief gekoeld).

Maar kan je je geluidskaart niet een PCI-slot of 2 lager steken?

Laatst bewerkt: 10 feb 2007
  14. Daimler Freak

Leuk Bevonden:
    0
    Het nadeel van een HP (en waarschijnlijk Packard Bell, Acer enz.) is dat je er maar weinig aan kunt toevoegen. Ik heb totaal 3 PCI sloten en 1 PCI-E. 2 PCI sloten worden gebruikt door de TV Kaart en 1 PCI slot door de geluidskaart. De TV kaart bestaat dus uit 2 delen die aan elkaar vast zitten en dus heel moeilijk te verplaatsen zijn. Bovendien is ook de TV kaart best groot dus heeft het waarschijnlijk weinig zin.
    Die geluidskaart heb ik er trouwens zelf bijgezet, standaard zit er een onboard geluidskaart op.
    Op deze site: http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?page=21&articleid=734&cid=2 hebben ze het ook over stroomverbruik. Maar zelfs met een ATI X1800 XL komen ze niet boven de 260 watt (bij volle belasting voor het complete systeem). Dus hoe moet je dit lezen.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Het systeem komt dan wel niet boven de 300W uit, je moet ook rekening houden met het piekvermogen waarin alles gestressed is (wat zo is bij het opstarten van een pc dacht ik) en vooral ook rekening houden met slijtage. Na 1 jaar ofzo is de voeding misschien al zo'n 10% van zijn originele capaciteit verloren.

Ook steken er in zo'n HP pc's ofzo meestal voedingen die goed genoeg zijn voor wat er in dat systeem steekt als je het koopt (geluidskaart verbruikt niet veel). Bovendien steekt er meestal een no-name voeding in die gewoon veel minder aankunnen dan een 300W merkvoeding.

Maar wat vooral schilt op no-name voedingen is het aantal Ampère op de (12) Voltlijnen. Dit ligt bij no-name voedingen altijd veel lager dan bij merkvoedingen en is zeer belangrijk (voor grafische kaarten). Eigenlijk is dit belangrijker dan het Wattage, maar aangezien het Wattage uit een bereking komt van de Ampère en Voltlijnen wordt het Wattage als refentie gebruikt.

De stabiliteit van de Voltlijnen zal op de no-name voedingen ook veel minder zijn en dit is toch ook iets zeer belangrijk.

Het verschil tussen no-name en merk voedingen ligt dus vooral het bij aantal Ampère op een Vlijn en de stabiliteit ervan.

16. Daimler Freak

Leuk Bevonden:
    0
    Op deze site: http://www.databyte.nl/dcc/prijzen/show.asp?artcode=054 staan een heleboel voedingen met varierende prijzen en wattages. Wat is dan aan te raden (gezien mijn processor zal er nooit een videokaart als een Geforce 8800 in gaan want de spellen die dat vragen hebben een krachtigere processor nodig) en ook een beetje gezien de prijs. Ik was namelijk enkel van plan om de videokaart in de nabije toekomst te vervangen.

17. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Die Zalman 400W is het beste, gevolgd door de Coolermaster IGreen 430W (ik raad je de Zalman aan). Die shop lijkt me wel aan dure kant btw.

Ik weet niet welke grafische kaart je gaat nemen, maar als je voor de 7600GS gaat is er een (grote) kans dat je je voeding niet moet veranderen. Je hebt dan natuurlijk wel mindere prestatie aangezien 7600 GT toch aanzienlijk beter is (en de X1950 Pro zeker).

18. Daimler Freak

Leuk Bevonden:
    0
    En hoe zit het met PCI Express 2x, 16x enz. Ik zie dat weleens op van die doosjes staan maar waar het nu voor is? Een PCI Express kaartje kun je toch in principe in elk moederbord stoppen dat een PCI-E slot heeft?

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    PCI-E 1x en 4x zijn kleinere sloten en daar zal een grafische kaart niet inpassen (al is er onlangs een X1300 op PCI-E 1 of 4x released).

PCI-E 8x vind je nog terug op (oude) goedkope moederborden, maar die sloten zijn hetzelfde als de PCI-E 16x sloten en daar zullen de grafische dus in passen en werken. Ondertussen zijn er ook al PCI-E 32x sloten, maar deze vind je alleen nog op de high-end moederborden.

Jouw moederbord zal wel een PCI-E 16x slot hebben aangezien deze toch het meest voorkomen ;).

De Xx hebben ook een verschillende bandbreedte (hoeveel gegevens er verzonden/ontvangen kunnen worden per second). Hoe hoger het getal, hoe hoger de bandbreedte.

20. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    577
    Met fear kan ik niet alle knoppen op het hoogst zetten vooral niet anistopic en Antialiasing. Wat houden die 2 dingen eigenlijk in?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina