1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

waar? hoe? wanneer? waarom?

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door Cole Trickle, 19 nov 2003.

1. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Idd, lezen kan iedereen (nou..iedereen is op dit forum een groot woord ;)) , maar waar het om gaat is dat het ook gehandhaafd word! De eerste paar weken zal het wel goed gaan, maar daarna komt het echt op de modjes aan hoe ze moeten gaan optreden als het weer in de verzakking komt en het dus net weer zoals nu word. Daar zal denk ook over nagedacht moeten worden. Worden er offciele waarschuwingen en tijdelijke bans permanent ingevoerd? Dat soort dingen dus :)

2. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ook dit zal denk ik niet werken, simpel vanwege het feit dat je er zo overheen kan lezen... Ik deed vroeger echter een spel op internet waar je ook een faq moest lezen en daar kreeg je een toetsing systeem (bij het registreren). Gewoon een random vraag met bijvoorbeeld drie dingen die je aan kon vinken en dan wat is een regel op het forum.... Misschien een beetje kinderachtig maar het systeem is iets dichter...

3. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Je kan er niet overheen lezen omdat het in elke thread geplaatst word, en als je dan nog zo stom ben om het niet te lezen, dan zijn de consequenties voor jou..simpel zat!

4. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk elk normaal mens zal er niet overheen lezen, maar er zijn genoeg mensen die het verzieken en er wel overheen zullen lezen... Maar wat vind je van het test systeem?

5. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Dat is nu natuurlijk nutteloos, omdat je dat bij het begin van het forum meteen had moeten invoeren dan, daar heeft nu niemand meer wat aan, behalve mensen die zich nu nog registeren :)

6. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    das waar... Maar dit werkt voor de nieuwkomers wel... Voor de huidige users moet er dan iets anders komen... Misschien een mailtje naar de members met de FAQ er in en desnoods nog een test? Of wordt dit technisch te moeilijk?

7. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Kijk, je moet natuurlijk voorop stellen dat het hier om een forum gaat waar mensen naartoe komen in hun vrije tijd, en dan willen ze niet net als op school eerst getest worden voordat ze (weer verder) op het forum mogen posten. Het idee is op zich niet zo slecht, het werkt denk ik alleen maar averechts omdat het gewoon mensen afgschrikt. Stel je voor dat jij op dammen wil. Je heb het misschien nog nooit gedaan en als test moet je tegen (laten we zeggen) de nr 5 van die vereniging dammen en als je wint mag je pas bij die club. Dan denk je ook: wattafak!?!? Precies, en daarom is dit geen goed plan denk :cool:

8. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb je opzich gelijk in... Maar ik ben het niet helemaal eens met je voorbeeld. Op de eerste plaats omdat winnen van de nr 5 is moeilijker dan een test of je de FAQ kent. Op de tweede plaats omdat de FAQ verplicht is om te lezen denk ik niet dat het een goeie user moet afschrikken, want die leest de FAQ toch wel. Een vraagje of twee beantwoorden moet dan "piece of cake" zijn.

Slechte users (mensen die dus inprincipe het forum kunnen verzieken) of luie users zullen dan wegblijven. Dan moet je afwegen om die te weren en daardoor in users minder te groeien, maar aan de andere kant heb je meer serieuse users. Of je moet kiezen voor een groter users aantal maar kans op users die de FAQ niet kennen... :)

9. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Wat voor vragen heb je dan bijv. in gedachte?

10. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is iets waar goed over nagedacht moet worden wand ik kan heel makkelijk als vraag stellen: Welke regel staat er niet in de FAQ? Maar gevolg is dat je heel erg selectief te werk zal gaan met het lezen van de FAQ. Het gevolg is dat mensen de FAQ nog niet kennen. Ook kan je te moeilijke vragen stellen... Op dit moment kan ik niet een goeie vraag verzinnen, maar als de mods het een goed idee vinden zal ik er eens goed over nadenken.

/edit: en als zij dan ook willen dat ik die vragen verzin...

/edit2: Ik bedenk me nu net dat dit bijna een onmogelijke kwestie wordt. Maar ik kwam wel op een andere oplossing. Een combinatie tussen de 10 beknopte Do's en Don'ts en de vragen. Je hebt soms wel eens als je je ergens registreerd dat je een plaatje krijgt en dat daar nummers en letters op staan die je moet overschrijven voordat je verder kan gaan met registreren. Nou is er natuurlijk de mogelijkheid om dit ook met de 10 (of minder) beknopte do's en don'ts te doen. Dan moet je ze wel gelezen hebben. Erg kinderachtig maar ook erg doeltreffend denk ik.

Laatst bewerkt: 20 nov 2003
  11. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat alle adviezen goed bedoeld zijn, maar dat ze weinig/geen verschil zullen maken.

Zoals Q-Dancer al aangaf zal het voor veel goedwillende nieuwe members erg intimiderend overkomen als je eerst een enorme lijst krijgt voorgeschoteld met een enorme hoeveelheid aan regels.

Het probleem zijn die members die een plaat voor hun kop hebben, of dat nu moetwillig is of niet… ik ben bang dat je deze mensen op geen enkele wijze kan weren. Als ze zich echt misdragen dan zullen ze niet lang actief op dit forum aanwezig zijn, doordat ze vanzelf tegen een ban zullen aanlopen.

Ik wil ook de bal een beetje terug kaatsen. Een ontwikkeling die ik ook steeds vaker zie is dat sommige mensen te pas en te pas in een thread gaan roepen hoe erg ze zich irriteren aan de vragen of de antwoorden. Alhoewel dit meestal wordt gedaan door de members die zich netjes gedragen en over het algemeen een constructieve bijdragen leveren aan dit forum, kan het er vaak voor zorgen dat een thread nog verder achteruit gaat.

Als je je ergert aan een thread bespreek dat dan in een thread zoals deze of laat je gewoon niet zo opnaaien ;)

Een ontwikkeling die wel positief is, is dat steeds meer members constructief willen mee denken aan het beter maken van dit forum… dank hiervoor _O_

12. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Over de echt misdragende mensen hebben we het nu ook niet... Want die komen hier met de intensie om het forum eens lekker te verzieken en die zul en kan je ook niet weren. Het gaat hier echter vooral om de luie mensen, die weigeren te lezen en ook te lui zijn om de FAQ te lezen. Deze mensen moeten gewoon ff leren hoe het forum in elkaar steekt en dat het niet echt geapricieerd wordt als ze 100x dezelfde vraag stellen omdat er niet 2 bladzijden terug gelezen kan worden.

Ik kan me hier dus enorm aan irriteren. Maar de vraag is nu, hoe kom je door die plaat voor hun kop heen. Ik denk dat dit vooral kan gebeuren door kinderachtige akties die eerder genoemd zijn (door mij en andere mensen). De vraag is echter of het nu zo erg is dat die akties ondernomen moeten worden. En misschien zijn er ook wel andere oplossingen die wat minder voor de hand liggen...

13. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    wat er gaat gebeuren als je nieuwe members op die manier de FAQ door hun strot probeert te drukken bij aanmelding, is dat mensen afhaken. We moeten natuurlijk wel uitnodigend blijven om lid te worden, en dat bereik je niet door nieuwelingen af te schrikken met keiharde regels. Wat ik wel zelf al een tijdje wil, is de FAQ grondig onder handen nemen en die ook uitbreiden met wat ik al een tijdje "de 10 geboden" noem, de 10 belangrijkste regels kort en bondig op een rijtje. Want ik weet gewoon dat bijna niemand die FAQ leest, en dat je ze op geen manier kunt dwingen om hem wel te lezen.

Ik ben het wel met de kritiek eens dat er te veel onzinnig gepost wordt, en ik irriteer me daar af en toe ook mateloos aan, maar er is gewoon verdomd weinig aan te doen. Dat heeft namelijk voor een groot deel aan het steeds maar groeiende ledenaantal te maken, en zeker ook met de gemiddelde leeftijd van de leden. Die ligt naar mijn schatting zo ongeveer op een leeftijd waarin men regels negeert en soms nogal egocentrisch kan handelen, ook wel de puberteit genoemd. Dat is iets structureels, en daar is gewoon geen kant en klare oplossing voor.

Het probleem is alleen dat ik momenteel verdomd weinig tijd heb om de FAQ te updaten, en daar gaat gewoon ontzettend veel tijd in zitten. Maar het toevoegen van een lijst met 10 geboden bovenaan de FAQ, daar zal ik me binnenkort eens mee bezig houden. Denk wel dat dat nut kan hebben.

14. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Mijn voorstel voor dit probleem zodat we daarna harder kunnen optreden zijn het ordenen van de 1e post/openingspost in een thread.
    Als de openingspost wordt bijgehouden met zoveel mogelijk info kun je later makelijk opzoeken wat je wil weten. Als je dus een thread opent over een game post dan in de 1e post wanner het spel uitkomt, waar het spel misschien al te koop is, hoeveel ie kost.. Een paar screens erbij staat ook nooit mis.
    Waar ik me vaak aan erger zijn die threads die niks bieden, zo'n openingspost over een game van "Heeft iemand 'm al? - Hoe speelt het spel?". Liever zie ik dat mensen threads openen en dan zelf beginnen met het goede voorbeeld te geven door zoveel mogelijk informatie te posten over het onderwerp, net zoals dat in de vroegere [centraal] threads werd gedaan.
    Vragen als "wanneer komt het spel uit?" zullen dan overbodig zijn omdat dit makelijk op te zoeken is. Zelf zou ik ook geen zin om hebben om 20 pagina's door te moeten zoeken naar een release date (als ik 'm wil weten zoek ik wel op een releasedate site, maar dat terzijde ;) ).

edit: Imo lijkt het er vaak op dat mensen gewoon een thread openen omdat deze er nog niet is, zo van: Mij interesseert het eigenlijk niks maar ik wil gewoon ff een thread openen...

15. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    10 geboden (ongeveer mijn doen en niet doen meneer!) lijkt mij constructief. Vooral kort houden want drempels moeten niet te hoog zijn (wel eens die reclame gezien van die Ferarri bij de verkeersdrempel ;), goed voorbeeld dunkt me).

Een goede openingspost, waar misschien ge-edit wordt later is natuurlijk een mooi streven, maar wie gaat deze vullen? Moderatoren/Administratoren of de threadstarter? Weet niet in hoever dit praktisch is.

Laatst bewerkt: 20 nov 2003
  16. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Over dat laatste, dat idee heb ik ook Dioga. Ik denk dan ook dat we harder moeten optreden tegen zulke open deuren, in de trant van: "post hier alles over <game>", zonder dat ze zelf enige informatie posten.

Als je een thread wilt openen over een bepaalde game, zorg dan ook voor nuttige info over de game, of als je juist een serieuze vraag hebt over de game (niet "wanneer komt ie uit" of "is ie vet?"), wees dan ook duidelijk in wat je al weet van de game en wat je er nog over wilt weten.

Maargoed, dat zijn allemaal ideaalbeelden, de vraag is of zoiets ooit gerealiseerd kan worden. Members kennende...... ;)

17. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Maar wat is nu eigenlijk de eindconclusie naar aanleiding van deze thread?

Darkwing gaf al terecht aan dat een deel van de problemen wordt veroorzaakt door het toenemende aantal jongere members, maar dat er geen hardere maatregelen genomen moeten worden die eventuele nieuwelingen zouden kunnen doen afschrikken. Is dit dan eigenlijk het punt waar het om draait? Dat het er alleen maar om gaat om een zo groot mogelijk forum te worden waarbij kwantiteit boven kwaliteit staat? Dat zou toch zonde zijn en alleen maar meer frustraties voor de XBW crew en goedwillende members gaan opleveren in de toekomst lijkt mij.

Of ben ik nu weer eens te somber? ;)

18. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Nee, kwantiteit gaat niet zozeer boven kwaliteit. Maar zoals elke gezonde community streven wij naar groei. Ik wil dat nieuwelingen welkom blijven als ze zich aanmelden. Dat bereik je niet door bij aanmelding allemaal verplichte regels toe te voegen waar men zich doorheen moet worstelen. De meesten hebben dan gelijk al zoiets van: "laat maar". Dat wil ik voorkomen.
    Een lijst met 10 geboden prominent aanwezig zetten in de FAQ kan helpen, daar ga ik dan ook mee bezig. Verder hebben we de moderators al aangespoord om harder op te treden tegen loze threads en loze replies.

Deel Deze Pagina