Daar noem je een aantal punten op waar ik me ook prima in kan vinden. Zo lijken PC games idd vaak eerder afgeprijsd te worden, dus wat je aan dure hardware uitgeeft kun je weer besparen op games door gewoon ff een tijdje te wachten. Zo kocht ik gisteren LOTR : Battle for Middle-Earth II + Rise of the Witch-King (uitbreiding, welke nog geeneens op de X360 te krijgen is) samen voor maar 40 euro....terwijl de X360 versie van de game (zonder uitbreiding) nog voor het volle pond in de winkels ligt.
Betere mogelijkheden tot het aanpassen/tweaken van diverse onderdelen in een game is wat mij op de PC ook erg aanspreekt. Ik geef toe, hier moet je zin in hebben....heb je de instelling dat je gewoon je game in de disclade wilt proppen en gelijk aan de slag kunt, dan kun je idd beter bij de console blijven. Soms werkt er ook iets niet naar behoren op de PC en dat kan op zijn beurt ook weer tig oorzaken hebben. Dit kun je als een frustratie ervaren ("Verdomme, hij doet het niet !") en het erbij laten zitten door het spel terug te brengen of door te verkopen, maar je kunt het ook als een uitdaging zien ("Hmm, waarom zou ie het nu niet doen ?") en actief op zoek gaan naar een oplossing. Vooral dat laatste geeft mij erg veel voldoening, als het mijzelf lukt om met behulp van internet/fora/andere ervaringen van mensen een PC game toch aan de praat te krijgen. En last but not least : zoals ik dat wil.
Oblivion ziet er uit zichzelf al mooi uit, zowel PC als X360 versie. Maar met de juiste mods die er voor de PC versie te krijgen zijn kun je die versie grafisch nog zoveel mooier maken, dat de X360 versie serieus "lelijk" oogt. En zoals al eerder genoemd werd : ben je het niet eens met een bepaald aspect van de gameplay, dan kun je dat ook vaak zelf weer aanpassen. Laat ik het zo zeggen : op de PC wordt je minder snel "gedwongen" om een game te spelen op de manier zoals de ontwikkelaar het bedoeld heeft (ik heb een hekel aan controller configs die niet fijn zijn en die je tot overmaat van ramp niet eens kunt wijzigen op een console). Genoeg pluspunten dus voor mij om tegenwoordig de PC te kiezen als het gaat om het draaien van grafisch zware games. Natuurlijk ook omdat ik op de PC meer doe dan alleen gaming, want wat dat betreft zijn consoles heel wat beperkter in hun functies. Dat is overigens niet vreemd, want een console moet vooral gebruiksvriendelijk zijn....en daar ontlenen de apparaten ook voor een groot deel hun charme aan. Want hoe zot ik ook op mijn PC ben, die Nintendo Wii die ernaast staat is namelijk ook een ontzettend gaaf apparaatje.
Laatst bewerkt: 19 jan 2007