Nou valt mee met die hobby hoor, je moet gewoon niet alles willen hebben en een beetje geduld hebben. De games van tegenwoordig kunnen je best wel een tijde zoet houdne als je er niet doorhen sjeest en de helft van de game mist.
De toppers van de playstation 1 zijn tegenwoordig voor onder de 10 euro op ebay te verkrijgen.
Verder wil ik even mijn mening kwijt. Het staat als een paal boven water dat van de 3 next-gen consoles, de xbox de krachtigste is. Maar een krachtige machine is absoluut geen voorwaarde om een goede game te maken.
Een goede game laat je de buitenwereld effe vergeten, zuigt je erin op zijn (/haar?) eigen manier. En dat heeft niks met graphcis te maken, Ik kan mezelf nog steeds verliezen in final fantasy 1 en de originele secret of mana bv.
Nintendo doet je de buitenwereld vergeten door bv nostalgie, de gamers die Metroid 1, 2 en Super Metroid hebben gespeeld hebben hun hart opgehaald met de uitdieping v/h verhaal, de details, verwijzingen naar het *verleden*, het zien van vijanden in een 3d jasje, etc, etc. Hetzelfde verhaal geldt voor Zelda.
Dit alles maakt het verhaal geloofbaarder en trekt je dus meer in de gamewereld.
Sommige games zijn hier uitzonderlijk goed in en als voorbeeld haal ik gta en gta-vc aan. Doo de grote mate van vrijheid zuigt de game je echt in het fictieve polygonen-wereldje en is de game heerlijk te spelen. En de ps2 heeft een aantal voorbeelden van, games die door een of andere karaktertrek je zodanig intigeren dat je ze blijft spelen. Devil may cry (grote bazen, stoere held) Ico (artistiek), Final Fantasy X (goed verhaal as usual, goede graphics) Metal Gear Solid 2 (filmachtige verhaal) etc etc etc
De Xbox heeft ook een paar goede games. De games die xbox exclusief zijn en er met kop en schouders bovenuit steken zijn imo Halo en DOA3. De anderen zijn ook op andere consoles/pc te verkrijgen. (wat een trend wordt de laatste tijd, bij alle consoles) Verder worden er steeds meer pc-ports gemaakt.
Zelfs Halo verschijnt binnenkort zelfs voor de pc, en persoonlijk heb ik een voorkeur voor shooters op de pc, dat haalt niet weg dat ik Halo to nu toe de beste non-auto-aim shooter op alle consoles vindt. De beste auto-aim fps op de console vind ik nog steeds goldeneye 007/perfect dark. (nee timesplitters doesnt come close, veel te veel geluk en bepaalde wapens zijn overpowered)
Maar Rare, dedevelopervan 007 en perfect dark, is nu naar de xbox overgestapt, dus ms weet wat die doet. De Xbox heeft zeker de potentie ervoor qua hardware, nu moeten de echte toppers nog verschijnen, en dat komt wel goed naar mijn mening.
In het kort: Als je kijkt naar de kwantiteit/kwaliteit verhouding, dan is de ps2 nog steeds aan top.
edit: typos
Laatst bewerkt: 18 jun 2003