War of the Worlds
Dé film van het jaar
Regisseur : Steven Spielberg
Acteurs : Tom Cruise , Dakota Fanning , Tim Robbins , Justin Chatwin , Miranda Otto , David Alan Basche , Yul Vazquez
Genre : Sciencefiction / Actie
Ik heb hem daarstraks gezien en ik vond het veruit de beste rampenfilm ooit. Tegen het einde werd hij een beetje cliché maar gelukkig was dat maar even. Deze film is geen film, het is een kunststukje. Met prachtig camerawerk en mooi gebruik van kleuren. Wat deze film uniek maakt is dat hij 'van onderaf' gefilmd is. Er is nergens enige vorm van overzicht. Wanneer je in andere rampenfilms vaak een overzicht krijgt via nieuwsuitzendingen of de president van Amerika, volgt deze film een groep van 3 mensen en wijkt nooit van ze af. Het valt ook op dat bijna alles vanuit ooghoogte gefilmd is. Waardoor de Tripods inmens groot overkomen. Je komt ook bijna alleen te weten, wat de hoofdrolspelers zelf ontdekken. Je weet niet wat er gebeurd in de rest van de wereld, dat blijft ook voor jou een raasel. Doordat de film slechts enkele personen volgt, is hij meeslepender en ook 'enger' op sommige punten. Je ziet geen aliens die de Aarde vernietigen, je ziet Aliens op je af komen en je moet wegrennen. De film in z'n geheel is zo erg overweldigend.
Naast het prachtige camerawerk is ook de muziek weer fantastisch, maar wat had je anders verwacht van John Williams. Ook de geluidseffecten zijn zeer goed. En de geluiden van de Tripods komen in de bioscoop pas echt tot hun recht. In mijn ogen flikt Steven Spielberg het hem weer.
Laatst bewerkt: 29 jun 2005