Wat is de leukste stad om te studeren?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Jajojo, 28 okt 2003.

1. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Voor (de orientatie op) het nieuwe schooljaar ljkt me dit wel een leuke thread. In heel Nederland zijn universiteiten te vinden, maar welke is nou de leukste (in combinatie met de stad waar die zich bevindt). Het gaat me dus specifiek om universiteiten en niet om MBO+ HBO opleidingen.

Dus wat wordt het; Amsterdam, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, of Lutjebroek? Of Eindhoven.

/Edit, het rijtje moet wel compleet zijn natuurlijk.

Laatst bewerkt: 29 okt 2003
  2. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    Ik vind Utrecht altijd wel een relaxte stad. Maar ik heb er niet gestudeerd wel 10 weken gewerkt/ stage gelopen.
    En dan wel in de meest foute wijk namelijk t kanaleneiland.

3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Je hebt Enschede er niet eens bij staan!

Enschede wordt meestal niet gelijk als studentenstad gezien, maar is het toch wel degelijk. Misschien niet zo als Groningen of Utrecht, maar het is zeker wel een gezellige stad. Niet zo massaal, maar met genoeg leuke kroegjes en vooral 's zomers is het geweldig teraszitten in Enschede.

Een ander voordeel is de Campus. Alle Universiteitsgebouwen zitten gezamenlijk op één groot universiteitsterrein. En dan niet alleen de faculteitsgebouwen, maar ook een supermarkt, bibliotheek, kapper, fietsenmaker, bank, sportterreinen, sport- en fitnesshallen, echt alles. Je kunt er zelfs wonen, maar veel studenten kiezen er toch voor om in de stad te gaan wonen, omdat dat gewoon veel gezelliger is :

En nog een voordeel: de kamerhuur is in Enschede stukken lager dan bijvoorbeeld Groningen of Utrecht, helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Amsterdam.

Achja, Enschede, een leuke, kleine studentenstad, maar niet alle studies worden op de UT gegeven.

Toch zijn de ultieme studentensteden toch wel Groningen en Utrecht. En Maastricht is ook een superstad.

4. Renegades NL

Renegades NL Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Weet niet welke het wel is.......maar Den Bosch is het in ieder geval niet ;)

5. XboxruleZ

XboxruleZ Xtraordinary

Leuk Bevonden:
    1
    In den bosch zit dan ook geen universiteit;) Verder vind ik t wel een fijn stadje hoor, qua uitgaan kun je alleen beter ergens anders zitten, Tilburg is een stuk beter dan.

Hoe zit t trouwens met Eindhoven?

6. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Groningen, overduidelijk! De hele stad draait gewoon om de studenten (40.000 bijna) eigenlijk, en het is erg gezellig.

Hoewel de stad vrij groot is (150.000 inwoners) is het een vrij kleine stad qua oppervlakte. Alles valt binnen max een kwartier te fietsen. Goede universiteit, uiterst goede sportvoorzieningen (je kunt 54 verschillende sporten, van voetbal tot honkbal tot waterskien beoefenen voor maar 35 euro per jaar), erg gezellig en centraal gelegen uitgaansgedeelte (veel studenten) en leuke studentenverenigingen met voor elk wat wils (van Corps tot alto).

Een avondje stappen in Groningen en bijna iedereen is meteen verkocht. En als ik niet in Groningen zou studeren zou het Maastricht zijn geweest.

7. DeYous

DeYous xbox rules

Leuk Bevonden:
    1
    wat doe je dan in Enschede DD?

8. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou zeggen Utrecht. Ik studeer nu zelf in Rotterdam, maar had het liefst in Utrecht gestudeerd, als de studie daar wat beter zou zijn, want economie in Utrecht vind ik echt bagger. Rotterdam vind ik ook een leuke studentenstad. In het begin wist ik niet wat ik er van moest verwachten, ik had Rotterdam voornamelijk om de studie gekozen, maar het bevalt me erg goed. Ik denk dat je in elke stad wel een leuk studentenleven hebt, maar vraag je: wat is volgens jou de leukste studentenstad, dan zou ik zeggen Utrecht.

Als je een studie hebt gekozen en je moet een universiteit kiezen, kies dan goed op welke universiteit jij vind dat je studie het beste gegeven wordt. Kies pas daarna de stad. In mijn geval: Ik vond dat economie in Rotterdam gegeven werd op een manier hoe ik dat wilde leren. Economie in Tilburg wordt ook goed aangeschreven. Maar ja de afweging Tilburg/Rotterdam was in mijn geval snel gemaakt. Studie is echt veel belangrijker, want zoals ik al zei: elke stad heeft wel een leuk studentenleven en in de andere steden ga je ook wel uit.

9. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Is er niemand voor Leiden? Dat staat toch ook zeker bekend als een studentenstad. Onze grote toekomstige leider Willem A. heeft daar nog zijn (ceremoniele) diploma gehaald.

10. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik zit nu in 5 VWO en weet al wat ik wil gaan studeren (aardwetenschappen), en de Universiteit Utrecht kwam daarbij het beste uit de doeken.. Dus stel ik haal me VWO dan ga ik naar Utrecht dus om te studeren.. Persoonlijk was ik liever toch in Delft of Leiden gaan studeren, omdat die steden toch wat minder massaal zijn, maar Utrecht lijkt me ook heel leuk, en ik hoor ook van vele kanten dat dat de leukste studentenstad is..

11. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Leiden is BOUT! Ik heb er twee jaar gewoond (heb in A'dam gestudeerd maar was geen woonruimte) maar Leiden is echt lijden/afzien. Alles gaat om één uur dicht en er is maar één leuke kroeg en dat is een jazzkroeg. Voor de rest: GA NIET NAAR LEIDEN! Ga naar Amsterdam, Utrecht of Groningen. Daar beleef ik echt het meeste plezier (heb beleefd)

12. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Groningen_O_

Er zijn daar genoeg dingen te doen om jezelf te vermaken. Veel uitgaansgelegenheden, sportverenigingen en culturele zaken zoals theater.:cool:

13. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Ja, en daar kom je nu mee! Leiden stond net bovenaan mijn lijstje en nu moet ik weer verder gaan kijken.:mad:

Jazz zuigt btw.

14. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Leiden moet je echt niet heen, klote sluitingswet en nep verenigingen. Nee, ik zou echt voor Groningen gaan.
    @SjonKanon:
    De studie is natuurlijk wel belangrijk, maar uiteindelijk maakt de stad waar je het gestudeerd hebt echt niets uit. Networking is altijd nog belangrijker voor een eventuele baan. Ik doe zelf Bedrijfskunde in Groningen, en deze stad staat met deze studie het slechtst aangeschreven. Ik had naar R'dam kunnen gaan, maar een leuk studentenleven vind ik echt veel belangrijker dan een goede studieplek. Die 5 (of 7 in mijn geval :p) gaan zooo snel voorbij, die wil ik liever meemaken in een supertoffe studentenstad. Uiteindelijk gaat het er later om wat je presteert en niet waar je in de boeken hebt gezeten.

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ben ik het niet mee eens, in Rotterdam had je het ook goed naar je zin gehad, mayb iets minder maar toch ook naar je zin, en dan heb je nog een betere opleiding ook.. Daardoor wordt je zeker weten (met de goede resultaten) sneller aangenomen dan iemand met vergelijkbare resultaten van een minder hoog aangeschreven opleiding.. Ik zou in de 1e plaats standaard voor de opleiding kiezen, en niet voor de stad.. Waar een universiteit is, is het toch meestal wel lache

16. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Weet iemand of rechtsgeleerdheid een beetje goed aangeschreven staat op Rijksuniversiteit te Groningen? Ik heb begrepen dat die studie in Leiden het beste is (en het grootst), maar door de reacties hier heb ik Leiden al bijna uit mijn hoofd gezet.

17. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    W00t ik doe ook bedrijfskunde in Groningen. Welk jaar zit je en welke richting heb je gekozen. Ik doe de afstudeerrichting marketing.:cool:

18. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben eigenlijk 3e jaars, maar zit nu weer in me eerste jaar. Ach ja, wat kan ik erover zeggen :p Groningen is een te leuke stad :)
    Heb eigenlijk alleen maar gefeest de eerste periodes en ben te laat begonnen met studeren. Dit jaar maar even serieus beginnen :)

Over Rechten in Groningen, ik heb eerst Fiscaal Recht gedaan en de studie staat erg goed aangeschreven in Groningen. Ik meende dat Tilburg trouwens de beste referentie had, Leiden teert alleen op de naam dat het de eerste Rechten faculteit had. De studie zelf is niet veel beter ofzo. De faculteit in Groningen heeft erg goede voorzieningen, veel leuke meiden :p en het staat algemeen goed aangeschreven.
    Kortom, Groningen is your place :) Trouwens, een open dag is wel leuk enzo, maar een avondje stappen is 10x beter, dan proef de sfeer pas echt goed. Donderdag is de leukste avond, voor uitgaanstips moet je even een gil geven :p

19. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    Ik ga na mijn MBO Marketing en comm. opleiding nog HBO doen.
    dus volgend jaar zomer beginnen.
    Iemand tips waar ik het best heen zou kunnen kwa opleiding e.d.? Rotterdam en Utrecht zijn beide goed bereikbaar.

20. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Nou, laat maar horen dan:) .

@Defanatic

Misschien Commerciele Economie bij de Hogeschool van Utrecht? Ik heb die studie nu bijna afgerond en het is me prima bevallen.

Laatst bewerkt: 29 okt 2003

Deel Deze Pagina