Wat is de OPTA?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 31 dec 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    OPTA is de "waakhond" van de nederlandse telefonie branche. Echter de OPTA komt mij de laatste tijd steeds vaker over als de pestkop van KPN.

Alles wat KPN doet moet langs de OPTA, net als een soort hogere macht die wel ff voor een groot bedrijf bepaalt wat er wel en niet mag. De OPTA zegt bijvoorbeeld je mag geen gratis internet geven aan scholen, en je mag je tarieven niet te laag maken, want dan is er geen concurrentie. Ook mag je geen vast tarief instellen voor telefonie omdat dan ook concurrentie ondermijnd wordt.

Laatste toevoeging is een dwangsom die KPN nu opgelegd heeft gekregen van de OPTA omdat volgens de OPTA de tarieven die KPN vraagt voor het gebruik van andere van hun lijn te hoog is. Nu vraag ik me af waar de OPTA het recht vandaan haalt om zomaar te beslissen dat iets te hoog of te laag is. Is het niet de markt vrijheid en concurrentie om zelf te bepalen wat je wilt doen? Als een bedrijf het te duur maakt, dan ga je toch niet met dat bedrijf in zee, lijkt me simpel.

Als Versatel en Tele 2 zo graag goedkoop willen zijn maken ze toch hun eigenlijk netwerk? Maar nee ze huren het liever van KPN voor minder geld dan dat het KPN kost. Lekker eerlijk, dan kan KPN dus nooit goedkoper zijn dan de concurrentie. Daarnaast vind ik het redelijk, de KPN wordt aangeklaagd als de telefoon lijnen het niet doen en de KPN onderhoudt alle lijnen.

Dit zat me ff dwars :)

2. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook nooit gesnapt wat die dudes doen, kpn is gowoon nog goed bezig. met of zonder

3. Neom

Neom Crazy Gamer.........

Leuk Bevonden:
    0
    Voor de duidelijkheid, de OPTA zit niet alleen achter KPN aan, alle bedrijven die indezelfde sector zitten, die dus telefonie en internetdiensten aanbieden hebben met de opta te maken.

En je kunt wel mopperen op de OPTA maar ze zorgen er wel voor dat jij goedkoop kunt bellen door bedrijven te dwingen tot het hanteren van goedkopere tarieven.

En waar OPTA het recht vandaan haalt, lees deze kleine quote van hun website maar eens:

OPTA ging op 1 augustus 1997 van start. De Directie Toezicht Netwerken en Diensten (TND) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat veranderde op die datum in de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

OPTA is toezichthouder op de post- en telecommunicatiemarkt in Nederland. De taken en bevoegdheden van OPTA zijn in de wet - de OPTA-wet - geregeld. OPTA is een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) en opereert op grond van deze status op afstand van het ministerie van Economische Zaken. De minister van Economische Zaken is wel politiek verantwoordelijk voor een aantal taken van OPTA, maar heeft geen directe zeggenschap over de besluiten die het OPTA-college neemt. Het driehoofdig college van OPTA is onafhankelijk.

Als je meer wilt weten over de OPTA doet, neem dan eens een kijkje op hun website: www.opta.nl

Laatst bewerkt: 31 dec 2003
  4. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    Een beetje controle af en toe op grote bedrijven is niet verkeerd maar je moet natuurlijk niet doorslaan en met dit soort praktijken aankomen.

5. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Dat is dus niet waar. Want het gaat zo: Als KPN bijvoorbeeld haar tarieven laag maakt, kan de concurrentie niet meer volgen en dat mag van OPTA niet. Lage tarieven zijn goed voor de consument dacht ik? Tele 2 en Versatel hebben ook lage tarieven waar de KPN niet onder kan en dat mag wel?

EN zoals ik al zei, KPN wilden bellen invoeren met een vast bedrag per maand maar dat mocht niet, KPN wilde scholen gratis internet geven maar dat mocht niet. Niks wat goed voor de consument is mag van de OPTA. Ze moeten zich gewoon weg laten concurreren.

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

De Opta zorgt er niet voor dta wij goedkoop kunnen bellen. We hebben in KPN een goed bedrijf dat diensten als ADSL tegen een veel scherpere prijs aan zou kunnen bieden. De opta dwingt de KPN echter om allerlei rare dingen te doen om te zorgen dat KPN niet te aantrekkelijk wordt omdat anders de andere concurenten niet meer mee kunnen doen. Kortom, in plaats van minder betalen voor betere kwaliteit betalen we meer voor mindere kwaliteit.

7. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Juist.. in plaats van dat de OPTA UPC eens aanpakt (die ook telefonie regelt) en ik zie ze ook anderen nooit aanpakken. Dit is dus echt niet beter voor de consument.

8. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Aandelern KPN gekocht, jij he? ;)

De zaak ligt mi toch wat meer genuanceerd. Zodra bedrijven een momopolyposities in een markt innemen heb je kans dat consumenten en concurenten benadeeld worden.

Gratis internet kan KPN zich misschien wel permiteren, maar als het enige doel van 'gratis' internet is je concurenten de nek omdraaien, lijkt mij dit niet goed voor concurentie in de markt. Nadat een aantal concurenten zullen zijn omgevallen wordt de prijs weer verhoogd (geen bedrijf kan jaren onder de kostprijs werken, dat weet KPN als geen ander) en wordt vervolgens de consument belazerd.

Oftewel een OPTA controleert een markt waar marktmechanisme nog helemaal niet van toepassing is.

Deel Deze Pagina