Wat te doen tegen fietsendiefstal?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mike, 21 jan 2004.

1. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    Gisteren ben ik bestolen van mijn fiets, en ik ben diezelfde avond nog gaan nadenken over een systeem om diefstal van fietsen aanzienlijk te verminderen.

Op de eerste plaats lijkt het mij handig als elke fiets standaard wordt uitgerust met een chip die moeilijk te verwijderen is. Die chip dient als zendertje, zodat elke fiets makkelijk te traceren is. Dus wanneer jou fiets gestolen is, en je gaat aangifte doen, dan voeren ze bij de politie het nummer van je fiets in. Vervolgens kunnen ze de locatie van de fiets bepalen middels GPRS ofzo, en je fiets is zo weer gevonden. En dan de dief ook nog een forse boete opleggen!

Wat zijn jullie ideeën voor het tegengaan van fietsendiefstal?

2. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik ben pro boete 1000 euro betalen aan het slachtoffer en dan nog 500 aan de staat en dan 100% erbij per elke fiets die iemand jat dus eerst fiets moet je 1000 betalen volgende 2000
    dan 4000, 8000 etc

Lekker dokken laten die gasten!

En in elke fiets een chip zodat je weet waar een fiets is
    jijzelf hebt een lampje aan je sleutelhanger ofzo en als je fiets beweegt gaat ie branden zo weet je dat je fiets wordt gejat en kun je kijken of ie er nog is.

Is ie er niet meer, dan meteen drukken op een knopje en de politie weet dat ie gejat is en kan meteen zien waar die is.

Daarna houdt de politie dader aan en later krijg jij de 1000 euro van de dief bijgestort op je rekening.

Die chip moet wel in elke fiets zitten en het liefst ook in elk onderdeel een sub chip zodat je weet dat je onderdelen er niet af worden gesloopt.

3. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

en hoe wil je zo'n zendertje werkend houden? Met een batterij?

4. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ja batterij, je computer klokje werkt ook op een batterij. Ding hoeft alleen maar aan te gaan wanneer er ongeauthoriseerd op gereden wordt. Tussendoor kan hij in sleep mode. Gaat echt wel 3 jaar mee als je beetje goede batterij neemt.

5. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    Je moet het niet overdrijven. Hehe... Een chipje in het frame vind ik wel voldoende. Naja, jammer als m'n lamp eraf ligt maar ik ga niet met een sleutelhanger lopen waaraan 20 lampjes hangen. ;)

Die boete ben ik ook wel voor, maar dat kunnen dieven nooit betalen. Gevolg, allemaal de bak in, overvolle gevangenissen... Dat loopt slecht af.

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Kunnen niet betalen? my A$$ dat ze niet kunnen betalen. Dan maar lekker schuld opbouwen he. IEder centje dat je verdiend eerst afstaan.

Of je gaat lekker de bak in, bouwen wel meer gevangenissen ruimte genoeg. Ook ff die gasten zelf laten betalen voor hun gevangeisverblijf natuurlijk.

En ik bedoel natuurlijk 1 lampje, maar dat ie ook weet wanneer er iets van ej fiets af wordt gehaald.

7. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Mijn zus woont in Arnhem en daar doen ze het gewoon makkerlijk. Je hebt telkens een andere fiets, omdat iedereen gewoon van elkaar steelt. Zo kan het natuurlijk ook 8)

8. Crosis-nl

Crosis-nl lurking around

Leuk Bevonden:
    0
    Haal rijbewijs, koop auto, heb je je fiets niet nodig, kan je die wegdoen en heb je geen last meer dat hij gestolen word :+

9. VoYTeC

VoYTeC Xbox Af -_-

Leuk Bevonden:
    1
    Je kan ook gewoon (wat wij nu op school hebben) iemand van de stichting biesieklette op je fiets laten passen (gratis) wordt betaald door de school als er zo'n man rondloopt durfen ze m echt niet te jatten

10. daanking

daanking Have you seen him?

Leuk Bevonden:
    0
    fok het, gewoon een andere fiets terugkopen. Kost je 5 euro (na een beetje onderhandelen), een kleine prijs voor dat gemak! Hier in Utrecht kun je na het uitgaan gewoon "Junk, fiets!" roepen, of soms loopt er een gast met een betonschaar op het station, kun je nog uitkiezen ook!
    Oke oke, nu krijg ik vast dat gezeik van: blablabla in stand houden door helen blablabla, maar sowieso is het een beetje lomp als je je fiets laat stelen (ik heb alleen nieuwe fietsen nodig als de mijne kapot is). Er zijn twee simpele oplossingen om je fiets niet gejat te krijgen:
    1. maak je fiets zo lelijk mogelijk. Ik bedoel als je een Gazelle Turbo Speeder 650XL neerzet naast een of andere vage barrel met overal tape en afgebladderd verf, welke zou ie eerder meenemen?
    2. simpel maar waar: zet em gewoon op slot.

DUS: gewoon je fiets lelijk maken en op slot zetten. Werkt perfect voor mij.

11. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    je hebt wel minder privacy als je een zendertje op je fiets hebt zitten. Je kan nu overal gevolgd worden. Big Brother is watching you

12. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    klinkt wel goed...:) :) :)

zelf is mijn hele goede (en dure) TRECK fiets gestolen de 2e week toen we hier heen gingen verhuizen en dat was echt tering!!
    HIj stond voor de bios nog wel!! die klote taaarten aachterr die balie is vet een trutten joh.... ben nooit meer naaar die bios gegaan!!:'-( :'-( :'-(

13. biertje-bbm

biertje-bbm Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    2 keer al is er een fiets van mij gestolen. Echt balen is dat maar je kunt verder die parasieten van de samenleving niet echt stoppen. Ik heb eigenlijk meer begrip voor een junky die mijn fiets steelt om weer wat heroine te kopen dan voor DIE KLOOTSZAK DIE MIJN FIETS VOOR 25 EURO KOOPT.

Mensen die een gestolen fiets kopen zijn gewoon losers die eigenlijk mensen betalen om voor ze te stelen. We moeten mensen die gestolen fietsen kopen hard aanpakken. Ik stel gedwongen melkert baantjes voor

14. daanking

Leuk Bevonden:
    0

25 euro is echt te duur voor jouw fiets :cool:

En trouwens: Twee keer je fiets laten jatten. Een ezel stoot zich niet nogmaals aan dezelfde steen, toch?

Verder zou ik echt niet extra willen betalen voor een zendertje in me fiets. Ik bedoel, dat kost waarschijnlijk best veel geld en het zal wel weer retemakkelijk zijn het te omzeilen. En die fietsen zijn toch al VEEL EN VEEL te duur. 300 euro voor een stuk ijzer, komop man. Dan gaat er iets kapot moet je em voor 100 euro bij de fietsenmaker laten maken ("ja ik heb ook nog even de versnellingen bijgesteld, de trappers vervangen en een nieuwe voorband erin gezet"). Belachelijke prijzen.

Laatst bewerkt: 21 jan 2004
  15. biertje-bbm

biertje-bbm Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ach ik weet niet wat de prijzen zijn....koop nooit een gestolen fiets O-) .

Het is gewoon simpel....zolang er een markt voor gestole fietsen is worden die dingen gejat.

16. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er is al een registratiesysteem dat nu vooral op scooters wordt toegepast.
    Het heet TAC en bij aantreffen van de scooter kan men deze scannen en vervolgens de rechtmatige eigenaar achterhalen.
    Is ook mogelijk voor dure fietsen, doe navraag bij je verzekering je krijgt dan nog een goedkopere polis ook.

Het is het waard om een duur slot te kopen, zet je fiets ook altijd vast aan een paal of hekwerk als dat mogelijk is.

Er rijden busjes rond die kijken of een fiets los staat, dan tillen ze hem op en weg ermee.
    Dat mooie slot doen ze later wel in een eigen ruimte.

Ga aangifte doen, ik weet ook wel dat je niet veel kans hebt dat je hierdoor je fiets terug krijgt maar des te meer aangiften er binnen komen, des te hoger fietsendiefstal op de prio lijst komt bij de politie.

Je fiets zie je niet terug met deze post maar hopelijk heb je er iets aan in de toekomst.

17. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Zo hoort het :cool:
    Als iedereen nou een eigen fiets koopt en hierbij geen slot koopt dan is die fiets voor iedereen. Als jij je fiets bent vergeten pak (nee, je jat geen andere, je pakt er 1) je een andere, de vorige eigenaar mist een fiets en die pakt er 1 een paar meter verderop, enz. enz. Zo blijft iedereen fietsen en heb je om de paar dagen ook nog een mooie nieuwe. <-- Systeempje :cool:

Zo'n chip is er al btw, iig in scooters dan. Wanneer je scooter gejat is geef je dat op bij de politie, de politie gaan rond kijken en in hun auto gaat er iets piepen zodra ze bij de scooter in de buurt zijn. Erg goed systeem, op mijn oude school heb ik he meerdere malen meegemaakt dat een scooter dezelfde dag nog werd terug gevonden. Of ze er zijn voor fietsen dat betwijfel ik, maar het zou in theorie wel mogelijk zijn.

18. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dioga wat heb jij een fantasie, er gaat iets piepen in de auto?

Je hebt gewoon een handscanner, als je een voertuigcontrole uitvoerd haal je de scanner over de scooter.
    Op 3 plaatsen is een chip ingebouwd om te voorkomen dat ze er uit gehaald kunnen worden.
    Tijdens het scannen komt het registratienr naar voren en dan kan de rechtmatige eigenaar achterhaald worden.

Het kopen van gestolen fietsen werkt de dief in de hand, je houdt zijn bedrijf zo in stand.

Niet doen, de heler maakt de steler.

19. daanking

Leuk Bevonden:
    0
    het wittefietsenplan ben ik natuurlijk ook voor. Als iedereen mee zou doen zou het werken. Echter natuurlijk zijn er weer mensen die dan hun fiets op slot doen of in hun garage zetten, stelletje achterbakse #(*^!#^%.

20. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Mja, weet ik veel hoe het werkt :+ Wat belangrijker is, is dat het effectief is :D

Deel Deze Pagina