De Xbox 360 ondersteunt geen 1080p, de voorspelling is dat de 1080p pas over zeven tot tien jaar op de betaalbare modellen zit. Als het jou om de resolutie gaat heb je de komende generatie vooral te maken met 1080i. 720p is overigens ook al een hele vooruitgang.
Zelf wil ik ook een nieuwe TV. Ik ben aan het twijfelen tussen de LCD TV van het jaar van Sony (Scherp beeld, mooi design, Wega Engine) en een samsung TV (gigantisch goed contrast, DNIe). Beide HDTV klaar. Ik ga voor een 66cm TV, ben ook net afgestudeerd, en wil een TV hebben waar ik een jaartje of wat mee vooruit kan.
Als je de komende jaren zo'n TV koopt moet je er gewoon op letten of hij 1080i ondersteunt en in hoeverre je het beeld zelf mooi vindt. De LCD techniek is in ieder geval al tijden uit de kinderschoenen en biedt tegenwoordig grote inkijkhoek, hoog contrast, snelle responsetijd (meetals 12ms, wat het laagst mogelijke is omdat eht anderste snel wisselt), geen burn in en dergelijke. Bijna elke TV fabrikant gebruikt goed filters en lijnverdubbelaars, het ligt er vooral aan wat je zelf mooi vindt.
Er is vaak wel een groot verschil tussen de iets hoger geprijsde modellen en de budgetmodellen. Als je een TV haalt die wat betreft prijs in dezelfde range zit als kleinere modellen van andere merken zie je dat vaak metene aan de beeldkwaliteit. Ik zag laatst een heel redelijk geprijsde Deawoo LCD, maar ik zag meteen waarom.
HDTV kan je overigens al wel hebben vanaf ongeveer 1100 euro bij platte TV's van gewone grootte. Sinds alle grote merken het ondersteunen is het niet meer onbetaalbaar, zoals vroeger.
Gezien 1080p nu veelal utopisch is, vormt 720p de komende jarend e absolute top.
Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2005