Hier dan eindelijk een korte omschrijving hoe ik mijn eigen gemaakte doek voor mijn beamer heb gemaakt.
Gebruikt materiaal:
2 meter verduisteringsstof van kwantum (+/- 15,-)
grote lap pikzwart velours van de markt (10,)
Latten (had pap nog in de schuur)
Nietjes
Spijkers
Kabel
Verduisteringsgordijn
Plankje voor de beamer
Gereedschap:
Circelzaag
Hamer
Niettang
Schaar
Schroevendraaier (voor evt verwijderen nietjes
Hoekmaat (voor het maken van perfecte hoeken)
Boormachine (voor bevestiging beamer)
Eerst hebben we eerst de latten op maat gemaakt voor het frame. Het binnenframe (grootte van het witte doek) moest 1,60m bij 0,90m worden.
Daarna hebben we met simpele hoekverbindingen het frame aan elkaar gezet. Dit moet echter wel zeer nauwkeurig gedaan worden anders ben je de juiste verhouding kwijt! Maak voor de perfecte hoeken gebruik van een hoekmaat en meet aan het einde de diagonalen na om te kijken of alles klopt. Van tevoren een tekening maken met alle benodigde maten is ook geen overbodige luxe (hadden wij helaas niet gedaan)
Daarna hebben we het witte doek om het buitenste frame bevestigd met nietjes. Helemaal strak is niet nodig en ook niet mogelijk. Echter neem rustig de tijd om te kijken hoe je het doek zo netjes mogelijk erom heen krijgt. Dit moet wel met twee personen. Neem hier de tijd voor, want er zijn altijd beter manieren (kon bij ons bij nader inzien echt beter). Het doek hebben we overigen dubbel gevouwen zodat scheuren bij de nietjes niet zou gebeuren.
Na het witte doek, zijn we bezig gegaan om een zwarte rand om de witte lijst te creëren. Dit hebben we gedaan door eigenlijk een tweede lijst op de eerste lijst te maken. Eerst hebben we de stroken zwarte stof bevestigd op het eerste frame met nietjes, vervolgens hebben we het tweede frame erop bevestigd en daarna de zwarte stof er overheen gevouwen en aan de achterkant weer bevestigd. Het is een een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat de plaatjes veel duidelijk maken. Het bevestigen van de stof in de hoeken is trouwens erg lastig ( je houdt veel stof over). Zorgvuldig inknippen en hier en daar wat extra vast zetten met nietjes is zeker wel nodig (kan je later zwart kleuren)
Eigenlijk is dan het scherm klaar. Het hele geheel hebben we opgehangen aan een stuk kabel (elektriciteitskabel). Door die met lussen aan de buitenkant van de achterkant te bevestigen, zodat het scherm nu hangt als het een soort schilderij. De beamer hebben we zo recht mogelijk ervoor opgehangen voor een optimaal beeld. Ondanks de mogelijkheid van lens shift. Het resultaat is hieronder te zien:
Helaas zijn de foto’s vanwege imageshack en het feit dat het bewegende beelden zijn niet al te scherp maar neem maar van mij aan dat het beeld echt retestrak is. Van het weekend ook nog verduisteringsrolgordijn gekocht bij Ikea (in totaal 45,-), dus ik kan mijn kamer nu goed donker krijgen . Ach nu ik toch bezig ben:
Is er dan niks mis gegaan? Zeker wel. Helaas zit er onder in het doek een kleine maar vrij scherpe vouw die je soms een heel klein beetje ziet, daar moet ik nog steeds wat op verzinnen. Verder hebben we bij het monteren, terwijl het frame op de kop lag, iets te hard op het frame gedrukt, waardoor de stof heel licht bobbelt. Je ziet het niet tijdens een film/spel, maar toch. Al met al ben ik zeker tevreden, helemaal als ik van de mensen van dvd.nl heb begrepen dat het verschil met een frame als dit (rond de 40 euro) bijna niet te zien is met een frame van honderden euro’s. Het frame ga ik zeker nog lang gebruiken, de stof span ik over een lange tijd er wel weer eens opnieuw omheen.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben (langste reply voor mij ooit namelijk ) en voor de liefhebbers heb ik nog een kort filmpje van 20 sec (weet niet waar te uppen)
Groeten Kevin
Laatst bewerkt: 9 apr 2006