Het is ook niet echt mijn bedoeling om te dissen. Maar het kan toch niet anders dan dat je er al echt heel veel tijd in hebt gestoken, en ok een level 60 karakter is gewoon megakewl maar het spel is gewoon zo opgezet dat je er zeeen van tijd aan kunt verkwisten. Wat natuurlijk ook logisch is, ze willen toch graag dat je maand na maand lid blijft.
Maar juist daardoor (het langzame levelen) zijn ze mij kwijt geraakt als betalende klant. Ik kan gewoon niet zo veel tijd spenderen aan een game. Ik ben nu terug gaan naar het spelen van Warcraft 3: tft, je speelt een spel en na gemiddeld 15 a 20 minuten ben je klaar. Als het levelen in WOW nu sneller was gegaan. Dan was ik waarschijnlijk lid gebleven, want het leukste is uiteindelijk het samen met een team dungeons enz te gaan doen. Maar de meeste mensen (vooral studenten) die in de guilds zitten die hebben meer tijd te besteden en levelen dus veel sneller waardoor mensen die minder tijd hebben (laat ik het maar de werkende klasse noemen
, ja i know: studenten werken ook!
) niet mee kunnen en dus sneller afhaken. Want uiteindelijk wil je toch het liefste teamen met mensen die je kent (waarop je kan vertrouwen in de heat of battle). Echter als die personen op een gegeven moment een aantal levels voorsprong hebben dan heeft het teamen voor beide kanten geen zin meer. Zij krijgen bijna of helemaal geen xp meer en jij ook niet omdat zij alle damage doen aan de tegenstander.
Ik hoop echt dat er binnenkort een hoop subscribers wegvallen en dat Blizzard gaat kijken wat hier nu de specifieke reden voor is. Als je namelijk kijkt naar de gamers die het meeste te besteden hebben (de rond de dertigers, ikzelf game al meer dan 20 jaar, Philips G7000, Atari spelcomputer, Commodore 64, Commodore Amiga 500, PC 386SX, PC MMX 200, Gameboy, Megadrive, Playstation, Pentium III, Dreamcast, Playstation 2 en nu vanallerlei PC's), en ik denk dat net die groep volgens mij massaal gaat afhaken. Waarom?: omdat er meer in het leven is dan voor je gevoel een extra baan erbij hebben om toch maar met de high level players mee te kunnen blijven doen. En ik vind dat dus opzich erg jammer want het is en blijft een prachtige game.
Hopelijk gaat er op 1 (of meerdere) van de next gen consoles ook een game van dit nivo komen, maar dan een game die ook voor de casual gamer leuk blijft. Maar wie weet: Blizzard blijft een bedrijf wat zich al jaren ontzettend veel moeite doet om een game goed in balans te krijgen dus: fingers crossed.
PS ik denk nog steeds dat Blizzard World of Warcraft op Blizzcon gaat bevestigen voor de Xbox360.
Klik om te vergroten...