Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [deel 10]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Matrix, 26 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De nieuwste Japanse hardware cijfertjes!

1. NDS: 110,935
    2. WII: 52,583
    3. PSP: 31,503
    4. PS3: 14,520
    5. PS2: 14,234
    6. 360: 2,963
    7. GBA: 1,357
    8. NGC: 255

De Wii zit weer eens in de lift. De PS3 bereikt net als vorige week nu alweer een historisch dieptepunt. En de 360 probeert nog altijd het hoofd boven water te houden.

GAF analyse:

2. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    1. NDS: 110,935
    2. WII: 52,583
    3. PSP: 31,503
    4. PS3: 14,520
    5. PS2: 14,234
    6. 360: 2,963
    7. GBA: 1,357
    8. NGC: 255

Verkopen lekker die next-gen consoles :0. Mja, de PS3 is dit keer de PS2 voorbij (maar net aan), en doet 't altijd nog beter dan 360 in Japan. Lekker voor Nintendo 8) In EU/USA staan we massaal te trappelen om zo'n ding in huis te halen, maar daar lijkt het hen niet zo te boeien.

3. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Allemaal heel leuk en aardig, maar de Japanse markt zegt niet zo veel over de VS en Europa en al helemnaal niet over Nederland.

Als we de eerste 3 weken van Sony, Nintendo en Microsoft in Nederland naast elkaar leggen dan heeft dat het volgende resultaat:

PS3: 36% marktaandeel
    Wii: 40% marktaandeel
    360: 24% marktaandeel

Ofwel Nintendo grote winnaar en Microsoft grote verliezer. Waarom ik me geen zorgen maak? Omdat Sony opereert vanuit volledige voorraad en Nintendo en Microsoft niet. De 3e week Sony tov de 3e week Xbox 360 was het marktaandeel bijvooprbeeld al 12% voor Sony en 36% voor Microsoft! Met de opmerking dat Sony de 2e week -80% deed (net als in de UK) en de week daarop weer -50% (net als in de UK) Sony holt dus achteruit, terwijl er overal voorraad ligt. NA 3 weken verkoop schatten wij in dat net meer dan de helft pas verkocht is van de aanwezige voorraad. Wij hebben al gespreoken met winkels die voorraad hebben geretourneerd en van winkels waar zelfs de aanbetaalde pre-orders nog niet zijn opgehaald!

En ook over Nintendo maak ik me minder zorgen (hoewel die het uiteraard heeel erg goed doen ). Van Nintendo hebben we tenslotte nu al 18 weken resultaten (van de PS3 uiteraard nog maar 3 weken). En zoals je kunt zien na 3 weken is Nintendo bijna 2 keer zo groot als wij (onze voorraden waren kennelijk beduidend berperkter dan die van hen). Echter na 18 weken is dat gat nog maar minder dan 10%. Ofwel hoe goed Nintendo het ook doet, wij deden het vrijwel net zo goed de eerste 18 weken.

Maar het toetje heb ik bewaard voor het laatst. Na 3 weken namelijk zijn er slechts 1,67 games per console verkocht op de Wii, terwijl dat de goedkoopste console is (dus je houdt geld over voor games zou je denken). Op de PS3 zijn dat er meer, namelijk 1,96 games per console. Maar op de Xbox 360 werden er 2,15 games verkocht per console in de eerste 3 weken. Hier scoort Nintendo dus echt het slechts en vertoon eens te meer de typische Nintendo trekjes: het enige dat mensen kopen zijn Nintendo games >>> Zelda doet de helft van die 1,67!!! Dus niks geen nieuwe doelgroep.

En na 18 weken zit Nintendo nu op 2,58 games per console, daar waar wij waren gegroeid naar 3,33 games per console. Het gat wordt dus groter tussen hen en ons.

Ik denk dat Nintendo rap met goede games moet komen om hun momentum vast te houden en Sony snel met een prijsdrop. Over zowel onze prijs als onze line up voor 2007 heb ik een heel erg goed gevoel, terwijl ik ernstige twijfels heb over beide andere spelers als het hier omgaat.

Kortom, in Nederland zijn we erg tevreden over de resultaten van Xbox 360.

4. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Je haalt imo precies de juiste punten aan wat de Wii en PS3 betreft. De X360 is voorlopig nog de 'sweetspot' (vind ik dan ;)). Redelijk geprijsd en veel sterke games beschikbaar en nog op komst.

5. Revan NL

Revan NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    japan wordt denk ik toch steeds onbelangrijker denk ik voor ms en sony. Zie bijvoorbeeld ook de psp die in japan echt geowned wordt door de ds terwijl ze in het westen wat dichter bij elkaar liggen. Vergeet ook niet dat zowel amerika als europa de afgelopen twee consolegeneraties bepalend zijn geweest. Vooral Europa betekende het verschil voor Sony.

6. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mee eens. Maar het geeft wel aan dat steeds meer en meer next-gen Japanse developers zich zich nu ook op de Westerse markt moeten gaan richten.

Ace Combat 1: Playstation
    Ace Combat 2: Playstation
    Ace Combat 3: Playstation
    Ace Combat 4: Playstation
    Ace Combat 5: Playstation
    Ace Combat 6: X360

DMC1: Playstation
    DMC2: Playstation
    DMC3: Playstation
    DMC4: Playstation & X360

De volgende releases moeten de PS3 gaan 'redden' de komende maanden in Japan ..

26 april: Madden NFL 07 (English Version)
    24 mei: NBA Street Homecourt
    7 juni: FolkSoul: Ushinawareta Denshou
    14 juni: Call of Duty 3 & Ninja Gaiden Sigma
    28 juni: Marvel: Ultimate Alliance & Tom Clancy's Rainbow Six Vegas

Daarom denk ik ook dat de 360 in de nabije toekomst ook meer ondersteuning zal krijgen van Square & Konami, Capcom en Namco zijn al overstag puur om financieele redenen. Die miljoenen verslindende games zullen toch op de een of andere manier terugverdiend moeten worden. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de Amerikaanse cijfers van de afgelopen maand die helaas pas eind volgende week bekend worden gemaakt.

Geen leuk marktaandeel: geen toffe games
    Geen toffe games: geen groter marktaandeel .. en de cirkel is rond.

7. Ashavan

Ashavan Guest

In mijn optiek kun je net zo goed naar de vorige generatie kijken als je over Sony en Microsoft heb. Draai ze nu alleen om.

De PS2 had toen een sterke line-up met een goede machine die nog redelijk betaalbaar was. De Xbox was toen de nieuwe eend in de bijt die niet echt geweldig was in mijn ogen.

Nu is de Xbox360 sterk en betaalbaar (zeker met de aangekondigde games die mij over de lijn hebben getrokken), maar hardwarematig vind ik het van de verhalen niet zo stabiel als dat een console hoort te zijn. De PS3 heeft praktisch net zoveel kracht, een nog zwakke line-up met niet echt veel exlusieve games die de aandacht trekken. De enige reden dat het nog redelijk verkoopt is vanwege de naams bekendheid en de Blu-Ray speler.

Als je enigzins logisch nadenkt zou je gewoon een Xbox360 halen. De games zijn bijna allemaal multi-platform en voor die enkele exlusive hoef je het tegenwoordig ook niet meer te doen. En die 2 exlusive games wegen niet op tegen het 200 euro verschil.

Toch blijven de games het belangrijkst. Als die er niet waren zou ik deze generatie hoogstwaarschijnlijk overgeslagen hebben. Vind het zowiezo malloot om een apparaat te maken die meer met multimedia te maken heeft dan waar het voor bedoeld is...gamen. En ik vind het malloot dat ik voor functies moet betalen die ik niet wil en niets toevoegen. Als ik iets voor films wil koop ik wel een losse dvdspeler die hoogstwaarschijnlijk toch al aanwezig is in een huishouden.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2007
  8. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Ace Combat 6 heeft een tijdelijke exclusiviteit. Hij verschijnt ook op de PS3.

9. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt. Maar de aandacht is blijkbaar verschoven naar de 360.

Maar is het een timed exclusive omdat er met centjes is gestrooid of is het een timed exclusive als excuus dat de PS3 later een port krijgt en/of meer ontwikkeltijd nodig heeft?

Website van Ace Combat 6: http://www.acecombat.jp/ace6/ Ik geloof best dat hij timed exclusive is maar de website bevat geen enkele playstation vermelding? Je wilt toch als producent ook aan je Sony aanhang duidelijk maken dat je product op den duur ook voor hen zal verschijnen?

10. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, maar, voor de PlayStation franchise die Ace Combat is, is het toch verbijsterend dat hij als eerste uitkomt op de Xbox 360. En weet je, daar zit MS niet achter, maar het is domweg (jaja, PS fanboys zullen me toch nooit geloven) veel meer werk om een game draaiende te krijgen op een PS3 dan op een Xbox360. Het is eigenlijk achterlijk, maar er worden momenteel Xbox 360 games uitgesteld omdat ze de PS3 versie niet afkrijgen en ze ons geen window willen geven.

De zogenaamde 1 jaar "exclusiviteit" van Pro Evo and Fifa afgelopen oktober/november werd door niemand gelooft en zelfs weersproken door Konami. Het flauwe was dat Chris Lewis verdomd goed wist wat hij zei: no way dat het EA en Konami lukt om binnen die termijn de games af te krijgen voor de PS3, als ze uberhaupt uitkomen voor dat platform. Een hele flauwe manier om exclusiviteit te claimen, maar het klopt wel.

Overigens is Ace Combat uiteraard geen system seller. Niemand koopt nu een Xbox 360, omdat Ace Combat er eerder op uitkomt dan op de PS3.

11. Cybercon

Cybercon Guest

Uncharted vergelijking 2006-2007:

Wat heeft Sony toch ook goud in handen met Naughty Dog :)

12. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    Mooie vergelijking :). Zie je serieus verschil :)

13. ericr

ericr Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Een jaar om een render beter te krijgen? Wat heb je er aan?

14. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    :lol: Je hebt eigelijk wel gelijk, een render is wat anders als echt ingame ,ja ja dit zou een ingame screen zijn. Maar vergeet niet dat we zulke praktijken al zovaak hebben meegemaakt. En ja het zal heus een mooie game worden, maar die vergelijkingen zijn zinloos laten ze de games maar eerst een finishen en dan kunnen we ze vergelijken met de oude renders. :)

15. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Om precies te zijn komt een van die afbeeldingen voor in een flitsende trailer van de E3 van 2006. CGI? Cut-scene? Gameplay? We weten het niet, wat we wel weten is dat we tegenwoordig trailers niet al te serieus moeten nemen .. ;)

16. Cesar

Cesar Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien de kwaliteit van de 2de screen beter is dan de screen komende van de 2006 trailer lijkt het me echt niet nodig om het van CGI te verdenken.

17. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Helemaal mee eens, CGI word tegenwoordig te vaak verward met het echte ingame beeld. Je kan CGI naar mijn weten herkenen aan de camerastandpunten waar de trailers/screens van genomen zijn, die camerastandpunten krijg je meestal in een game niet te zien als je aan het spelen bent. Het lijkt me dat bovenstaande game gewoon uit het al oude en bekende 'Tombraider' perspectief (third person) speelbaar word, en dat heb ik volgens mij nog niet zien langskomen in de trailer.

18. Cybercon

Cybercon Guest

Klopt inderdaad, maar bij Uncharted was het toch écht anders:

Bron

Ingame dus :)

19. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Een cut-scene die draait op een in-game engine is iets anders dan echte gameplay. We hadden het vandaag nog over de replay mode van GT-HD. De replay draait natuurlijk op de in-game engine maar ziet er toch beter uit dan de daadwerkelijke gameplay. Dus ik blijf enigzins sceptisch als ik dit soort uitspraken weer eens voorbij zie komen.

20. Cybercon

Cybercon Guest

Ik kan het begrijpen inderdaad, maar in dit geval verwacht ik weer niets minder dan een pareltje van Naughty Dog.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina