Nieuws: ID praat ons bij over Rage
Door Rene Groen op 18-08-2007 om 22:05 Bron: Shacknews
In een eerste trailer van Rage werden shooterelementen afgewisseld met een game die doet denken aan Motorstorm. Grote vraag is alleen: wat is de game nu precies?
In een interview met Todd Hollenshead en Tim Willits van ID Software leren we meer over de game, de details hebben we uiteraard voor jullie op een rijtje gezet:
- De racedelen uit de game halen hun inspiratie uit spellen als Motorstorm, Burnout en Project Gotham Racing 3. Ondanks deze laatste titel zijn de race-elementen niet ingesteld als simulatie zoals in games als PGR 3 of Gran Turismo. De studio had zichzelf ten doel gesteld om een racedeel te maken met voertuigen waarin fun centraal stond.
- Een design concept en een verhaallijn zijn belangrijke elementen, toch is het belangrijkste aspect van het spel de interactie. Als de interactie niet leuk is, dan is het spel niet leuk.
- Hoewel de fundering van Rage nog steeds een First Person Shooter is wilde ze tegelijkertijd iets anders laten zien, en daarmee dat ID meer kan dan shooters maken.
- Rage kent een open wereld die non-lineair is, maar wel sterk gericht op het verhaal. In dit verhaal is er veel ruimte voor adventure elementen, deze zijn echter niet in de vorm van een RPG.
- Je kunt vrij rond rijden en uitstappen waar je maar wilt, op deze manier kun je bijvoorbeeld een groep mutanten tegen komen. Wanneer je daadwerkelijk op een curcuit of in een race zit zal je niet uit kunnen stappen. ID zelf test intern met zaken als een Time Rage Cup, First Person Cup, etc. Dit doen ze om zichzelf zo te ontwikkelen in een genre waar ze nog weinig ervaring in hebben, omdat deze nu intern gebruikt worden is het goed mogelijk dat deze niet in de game komen.
- Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Hoewel er al veel games zijn die zich in een soortgelijke setting af spelen koos de ontwikkelaar toch voor een setting in de nabije toekomst omdat mensen zich hiermee kunnen identificieren, maar het tegelijkertijd de vrijheid geeft om fantasy elementen te implementeren. Daar waar een game als Doom eigenlijk in het geheel draait om fantasy is dat in Rage minder het geval.
- In de wereld zijn er zogeheten hotspots met activiteiten, hierdoor moet het niet zo worden dat een gamer tijdenlang rondjes rijdt zonder te weten wat hij moet doen.
- Het verhaal van de game draait om een komeet die de aarde heeft geraakt en de beschaving vrijwel heeft uitgeroeid, waarbij de overgebleven beschaving is begonnen met een wederopbouw. Een deel van de regering en hun strenge regime is blijven bestaan, en hoewel de scheidingslijn tussen goed en kwaad vager geworden is behoor je als speler tot de goede zijde, je bent dus geen anti-held. In je rol tracht je de mensen, de overgeblevenen van de beschaving, te helpen met hun strijd tegen het regime. Jij bent hierbij een outsider, zo behoor je niet tot de regering, maar ook niet tot één van de andere groepen.
Binnen het verhaal is de auto een belangrijk aspect binnen de game, hier kun je ook aanpassingen op maken of upgrades verkrijgen. Niet geheel ontoevallig zijn de laatste vier letters van het woord garage 'Rage'.
- Je kunt niet meteen in iedere missie stappen, stel bijvoorbeeld dat je een race wilt rijden, dan zul je eerst naar de stad moeten gaan om deel te kunnen nemen. Voordat het zover is moet je naar de coördinator van een race, en deze zal je vertellen dat je sponsering nodig hebt. Een sponsor krijg je niet zomaar, hier zul je eerst wat opdrachten voor moeten vervullen, een voorbeeld hierbij is dat je de achtste auto uit een race moet werken. Dit zijn echter allemaal elementen waar de ontwikkelaar nog mee bezig is en die nog niet daadwerkelijk geïmplementeerd zijn, het kan dus zijn dat de uitkomst in de game iets anders is dan dit.
- Rage draait niet alleen om een hoofdverhaal, er zullen ook veel optionële missies komen, missies die je niet hoeft te spelen, maar waar je wel de mogelijkheid voor krijgt.
- Hollenshead verwacht een online aspect in de game, toch draait deze om de singleplayer, maar deze krijgt dan wel weer co-op mogelijkheden. Ze ontwikkelen het spel zodat het leuk is om te spelen in je eentje, en nóg leuker als je het met twee personen speelt. Toch is er, binnen de ontwikkeling, geen prioriteit gelegd bij co-op play. Dit laatste komt ook naar voren in het gegeven dat het niet mogelijk is om het gehele spel in co-op door te lopen. De reden hiervoor is dat het spel vijftien tot twintig uur duurt om door te lopen, en de ontwikkelaar denkt dat er maar weinig mensen zijn die dit volledig doen met elkaar. Wel is het mogelijk om samen te spelen, vervolgens je eigen weg te gaan en weer met een andere speler verder te gaan, een game opslaan met één speler is weer niet mogelijk.
- Er is nog geen implementatie voor een versus multiplayer, het is nog te vroeg om te vertellen of deze er wel gaat komen.
- Over zaken als compressie e.d. maakt de ontwikkelaar zich nog niet druk, de WWDC demo was bijvoorbeeld dertig gigabyte, iets wat ze wisten te comprimeren tot een paar honderd MB.
Klik om te vergroten...