GTAIV het grootste voordeel voor Sony en daar legt heel Microsoft zich bij neer? Dat hoop ik toch niet zeg
. M.i. heeft het iig in Amerika al helemaal niks meer met de vroegere PS2 te maken, die positie kan de 360 daar gewoon gaan overnemen deze generatie, maar wees dan slim en consistent in je strategie. Je hebt hier een keer gezegd dat winst nu het voornaamste doel is van de entertainment divisie (wat wel aardig te begrijpen is na de grote verliezen van de Xbox), maar daar wordt nu wel heeeeel krampachtig aan vastgehouden (eerder was het namelijk wél grootste marktaandeel) en daardoor kun je hele mooie dingen mislopen. Wat ik bijvoorbeeld heel apart vind is dat de productiekosten van de Xbox 360 zo weinig naar beneden zijn gegaan (Sony halveert de productiekosten en houdt een betrouwbaar product): imo kan dat niet anders dan dat er veeeeeeel te laks naar het productieproces is gekeken, zo van:"hij is er, nu winst pakken op de software", zonde. Dit zie je ook in de betrouwbaarheid van het product: de Xbox 360 zal
nooit de meest betrouwbare console worden. Waarom niet? Eigen domme schuld. Zolang reparatiecentra nog oude Xboxen oplappen en terugsturen hou je het probleem. Zolang intern nog steeds voor de goedkoopste oplossingen wordt gekozen blijft het ding vastlopen: 65nm of niet (en 65nm zitten de nieuwe Xboxen toch ook nog niet aan volgens de tech reports? De 40gig PS3 zit er na minder dan een jaar al wel op. Hoe kan dat? Investeren in het productieproces (en schaalvoordelen natuurlijk)).
Kom je dan bij de prijs: geen prijsverlagingen als je de enige op de markt bent is hartstikke logisch. Geen prijsverlagingen met een PS3 die 599 kost lijkt me ook heel logisch, maar nu is de PS3 399 en als consument is dat systeem dus amper duurder (nog even niet bij nadenkend dat je bij de PS3 gewoon veel meer krijgt door Bluray, 40 gig ipv 20 en ingebouwde wifi) en zou je wél met de prijs moeten spelen. Wat doet Microsoft? De Core van 299 naar 279 en 5 spelletjes erbij
Goed, de Premium ging naar 349 en dat was aardig, maar zeg...wanneer komt er nou een échte prijsverlaging? Breng dat mooie verhaaltje van MS met "199 is het belangrijke punt" nou naar actie en maak die Arcade 199 euro/dollar. De Premium naar 279. De echte gamer gaat het niet om het geld en MS spreekt de echte gamer ook goed genoeg aan. Nu de grote groep nog: met prijs.
Zuigen in PR en Marketing? Gaan we nu zielig in een hoekje gaan huilen? Ik denk dat iets simpels als de vier P's je al een heel eind op weg helpen. Laten we "Plaats" even weg want dat is prima: de 360 is waar de andere systemen ook zijn. "Product": zie boven: stabiliteitsissues écht willen oplossen (reparatiecentra dus nieuwe (HDMI) consoles ruilen voor de ingestuurde kapotte. Dan verdwijnt het RRoD verhaal dit jaar nog grotendeels. "Prijs": 199 is "the tipping point" zegt MS, doe dat dan ook. "Promotie": Een console voor 199 euro die de enige echte complete versie van GTAIV heeft: de Xbox 360. TV en schoolbladen brengen je een eind, daarnaast schapindeling: de 360 moet schreeuwend aanwezig zijn bij Bart Smit: hard onderhandelen. De mainstreamer heeft geen emotionele gevoelens bij een PS2, die wilde GTA en het nieuwste deel nu kan ie krijgen voor 199+60 op de 360 of voor 399+60 op de PS3. Als de andere P's goed zijn heb je imo al de helft bij Sony weggesnoept wat bekendheid bij de GTA gamer betreft.
Meer familiegames zit hem niet in 1 Banjo. Kijk wat Sony doet met SingStar en Buzz, twee achterlijke games die als een idioot verkocht worden. SingStar doet het geweldig in PAL gebieden, Buzz goed in Amerika. Slim is Sony ook om te blijven investeren in die franchise. Met 1 niet gepromote scene-it game in de 4 jaar kom je er dus niet.
Goed, mijn kijk erop, tis nog lang niet alles, maar 't is tijd voor ontbijt
En natuurlijk gefeliciteerd met de behaalde winst
(Edit: in de categorie "ongenuanceerd" en "direct" denk ik dat we wel op één lijn zitten
. Mocht het verkeerd vallen: het is een manier van discussiëren
.)
(Edit2: in je vorige reactie ben je niet ingegaan op "geef duidelijkheid voor 2008": komt er serieus nog iets interessants in 2008 of blijft het bij de lineup zoals die nu is?)
Klik om te vergroten...