Ik ben geen dev, dus ik kan inhoudelijk weinig zeggen of men Blu-ray al heeft gebruikt om een betere game te maken, die niet mogelijk zou zijn op één DVD. Uit diverse (video) interviews met de heren van Naughty Dog heb ik begrepen dat bijvoorbeeld een Uncharted wel mogelijk zou zijn geweest op DVD, maar dan niet in de huidige vorm. Maar ja, hoe ga je dit controleren? Niet. Verder heb ik erg genoten van het spel.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat men de PS3 ook heeft uitgerust met een Blu-ray speler vanwege de HDM oorlog. Geen idee of we binnenkort of over een tijdje games zullen zien met nog grotere speelwerelden e.d. dankzij de extra opslagcapaciteit. Ik vraag me af of menig multiplatform ontwikkelaar daar ook extra tijd en geld in wil steken.
De Blu-ray drive in de PS3 is een CLV drive i.t.t. de CAV DVD drive in de 360. Een CAV drive heeft een constante rotatiesnelheid, maar een variabele data transfer rate (bijv. 3x tot 8x). Een CLV drive heeft een variabele rotatiesnelheid, maar een constante data transfer rate.
De drive in de PS3 haalt dus constant 9 Mb/s, single en dual layer. De drive in de 360 haalt op een single layer DVD tussen de 6,6 Mb/s (5x) en 15,8 Mb/s (12x). 12x wordt alleen aan de buitenkant van de disc gehaald. De gemiddelde waarde zal waarschijnlijk rond de 8x (10,5 Mb/s) liggen. Voor dual layer discs is het een ander verhaal, daar ligt de transfer rate tussen de 4,3 Mb/s (3.3x) en 10,5 Mb/s (8x, alleen buitenkant disc). Gemiddeld op ongeveer 5.5x (7,2 Mb/s). Qua data transfer rate verschillen ze niet zoveel van elkaar. Beiden hebben hun voor- en nadelen. De nadelen zijn vrij goed op te lossen door te cachen en het slim indelen/vullen van de discs.
Ze lieten in 2005 een prototype zien, waarvan de specs nog niet definitief waren. Daarnaast, ik maak me als o.a. PS3 gamer helemaal niet druk om wat een pr-man drie jaar geleden eens heeft geroepen. Die tijd gebruik ik eigenlijk liever om een spelletje te spelen. Wat kan mij het nou schelen dat hij bijv. de Xbox 360 een Xbox 1.5 vond?
Klik om te vergroten...