Hoewel het over GTA IV gaat, is het geschikter hier, dan in het GTA forum.
Ik heb weer eens wat cijfertjes bij elkaar geschraapt van GfK. Uiteraard over GTA IV en het is weer leuk olie op het vuur in de discussie over Xbox 360 vs PS3. Fanboys van beide zijden zullen genoeg er in zien om hun eigen standpunt te verdedigen
Ik mag geen harde cijfers delen, dus het wordt allemaal wat wiskundig. Mijn excuus daarvoor.
In NL heeft PS3 in de eerste launchweek 52% van alle GTA IV's verkocht en Xbox 360 48%, althans in NL. In Be is het 57% voor PS3 en 43% voor Xbox 360. Het verschil is gek genoeg grotendeels veroorzaakt door de Special Editions. In NL althans waren de normal editions echt 50/50 tussen 360 en PS3, maar kennelijk waren er een paar 100 meer LE's verkocht op de PS3. Wie daar een verklaring voor heeft mag het zeggen. Wellicht meer GTA Fanboyisme op de PS3?
De attachrate van deze game op de 360 is daarmee 21,5% in Nederland, ofwel in 1 week tijd heeft 1 op de 5 Xbox 360 eigenaars een GTA IV gekocht. Op de PS3 is dat echter maar liefst 37%, ofwel meer dan 1 op 3 PS3 eigenaars heeft dit spel de eerste week al gekocht!
De attachrates in Belgie zijn 14,4% op 360 en 24,2% op PS3. In beide gevallen slechts 2/3 van de attachrates in NL, wat prima te verklaren is vanwege het genre van dit spel. GTA IV is heel negatief in de Belgische pers gekomen vanwege het geweld, terwijl in NL daar eigenlijk met geen woord over is gerept. De invalshoek in NL van de pers was vooral van economische aard: wat betekent GTA IV voor de gaming industrie. Ook de publieke opinie in BE is veel meer anti dit soort games dan in NL.
Vergeleken met Halo 3, doet GTA IV het in absolute aantallen 32% beter dan Halo 3 in de eerste week in NL en zelfs 43% beter dan Halo 3 in Be. Echter qua attachrates deed Halo 3 het beter in NL, namelijk 23,4% (bijna 1 op de 4 in de eerste week!) De attachrate in Be is exact hetzelfde voor Halo 3 als voor GTA IV, namelijk 14,3%.
Voor de liefhebber nog: PS3 is in Be 22% groter dan Xbox 360, terwijl in NL Xbox 360 maar liefst 70% groter is dan PS3. In de Benelux is Xbox 360 daarmee nog 26% groter dan PS3, omdat de NL markt nou eenmaal groter is dan de Belgische. (Alle cijfers zijn gebaseerd op GfK rapporten >>> Gratis verstrekte PS3's bij de aanschaf van Bravia TV's staan daar dus NIET in. Waarschijnlijk is dus de PS3 installed base wat groter. Op de langere termijn doen dergelijke aantallen er echter niet toe.)
Nou fanboys: ga je gang en verdedig waarom juist JOUW favoriete platform het eigenlijk het beste heeft gedaan met GTA IV. Uiteraard vind ik dat Xbox het het beste heeft gedaan. \o/ :
Nog iets: Ik las dat PlayStation Benelux heeft geroepen dat de PS3 verkopen zijn verdubbeld door de komst van GTA IV. Ik heb nieuws: dat geldt voor de 360 in de Benelux dus ook. Zoals eens eerder gezegd, zoals de PS3 nu verkoopt gaat het iig in NL meer dan een jaar duren voordat ze ons hebben ingehaald. Het gat is domweg veel te groot en ze verkopen maar een paar 100 per week meer dan wij. Daarnaast roepen ze dat nu meer dan de helft van alle PS3 bezitters GTA IV heeft gekocht. Zoals jullie hebben gelezen is dat dus niet waar of zijn ze erg bescheiden over hun installed base in de Benelux. . .
Laatst bewerkt: 9 mei 2008