En je punt is...
Wat is er belangrijker dan de opinie van een ontwikkelaar? Die weten precies wat de consoles kunnen, anders kunnen ze hun games er niet op afstellen.
Ja maar dat was eigenlijk al bekend. Zowel de 360 als de PS3 hebben hun voordelen.
De 360 heeft een sterkere grafische kaart.
De PS3 heeft BluRay en een theoretisch gezien een snellere processor, maar deze zit nogal complex in elkaar en schijnt (zo vinden de game developers) erg moeilijk programmeerbaar te zijn om ook daadwerkelijk die extra kracht (verbeeld je niets, wat ze hiermee op de 360 qua processor snelheid winnen, verliezen ze weer qua grafische kaart) eruit te halen.
Dus praktisch gezien komt het er op neer dat er weinig verschil tussen beiden is. Het enige grote verschil is de BluRay drive in de PS3, die op zijn beurt dan weer een prijs-boost aan de PS3 geeft en daarbij beweren developers eigenlijk die hoeveelheid ruimte van de BluRay helemaal nog niet nodig te hebben. Sinds de invoering van de DVD (wat al jaren terug is), zijn de grootste games nog niet eens de helft van een DVD voor de komende jaren houdt dat dus waarschijnlijk in dat de HD-DVD (die de 360 ondersteund of gaat ondersteunen) meer dan voldoende is. De vraag is dus eigenlijk of het wel slim geweest is van Sony om een BluRay drive erin te knallen. Het is ook de reden waarom de PS3 zo gigantisch achter op schema loopt.
Dat is een punt wat helemaal zeker is. Als spellen zowel op de 360 als op de PS3 uit komen zullen vrijwel (zo niet helemaal) identiek zijn.
Het punt is alleen dat de kosten van de games stijgen en de opbrengsten toch dusdanig zijn, dat het voor ontwikkelaren bijna niet interessant is om een game voor 1 specifiek platform uit te brengen. Gevolg is de hoeveelheid multiplatform spellen.
De 360 heeft er eigenlijk ook 'last' van, veel spellen zien er nog niet next-gen uit, omdat ze ook voor de 'oude' xbox gemaakt worden.
Daarom verwacht ik ook een boost van kwaliteit bij de 360 games als de PS3 eindelijk uit komt. Want dat betekent dat ontwikkelaren een PS3 en 360 multiplatform spel kunnen maken en dus ook eindelijk geen rekening meer hoeven te houden met de oude platforms.
Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2006