1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [deel 8]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door CaptnCook, 2 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Forgottensoul

    Forgottensoul The One

    Berichten:
    1.408
    Leuk Bevonden:
    0
    CPU is niet alles op gamesgebied :)
     
  2. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    720 verticale lijnen is een vereiste voor het HD Ready certificaat. Een boel 'oude' HDTV's dragen dit certificaat helemaal niet. Ook de A-merken hebben hier dus mee te kampen. :)
     
  3. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    Arjan, als ik een monitor koop met een resolutie van 1680*1050, wat is dan de beste kwaliteit waarop ik kan gamen met een 360 en een VGA kabel? Klopt het dat je resoluties kan uitkiezen in het 360-menu? Moet ik dan gewoon degene kiezen die het dichts bij 1680*1050 ligt? Is het beeld dan niet erg opgerekt en vaag?
     
  4. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Weet wel dat HDTV al een stuk langer op de Amerikaanse markt te krijgen was voordat het hier naar Nederland kwam. Ontwikkeling heeft niet stilgestaan in de tussentijd.
     
  5. JeePee

    JeePee Guest

    Nee dat snap ik, maar waarom wel 1920x1080 interlaced, maar geen 1280x720 progressive? Dat een TV alleen 720i aan zou kunnen, en niet hoger kan ik begrijpen, maar een TV met een hele hoge interlaced resolutie die niet een lagere progressive resolutie aankan had ik nog nooit van gehoord... bij deze :9
     
  6. MrX

    MrX Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat komt omdat er eigenlijk nog helemaal geen standaard voor HD TV is, zowel qua opslagformat (HD DVD en Blu Ray, maar er zijn ook nog andere ontwikkelingen), maar ook niet qua beeldformaat. Het lijkt erop dat 720P zich redelijk handhaaft als standaard, maar feitelijk is het dat (nog) niet, ook 1080i en p niet. Er zijn al hogere resoluties, maar ook tussenresoluties. Toen de eerste "HD TV's" kwamen deden de fabrikanten er maar een greep naar, hoppa 1080i en totaal geen 720i of p, daar werd helemaal niet over gesproken. De kans is ook aanzienijk dat 1080i of p helemaal geen standaard worden, aangezien 720p nu vrijwel de totale markt domineert en de stap naar 1080p wordt waarschijnlijk (in de nabije toekomst) overgeslagen, net als diverse andere resoluties niet aan bod zijn gekomen.

    Hetzelfde dillema geldt voor HDMI waar Sony zo vol over is. Daar is ook nog geen standaard voor, ofwel het kan zijn dat je een oude HDMI aansluiting hebt die niet zal werken met de HDMI van de PS3. Net als oude HDTV's geen HiDef signaal krijgen van de PS3. Zoals jullie wellicht weten komt de PS3 met HDMI 1.3 uit, maar dat cijfer alleen al bezorgt mij buikpijn, want dat betekent for sure dat er een 1.4 en een 1,5 en daarna een 2.0 en is dat dan met software op te lossen? I don't think so. En zijn die dan heen en weer compatible. Sowieso is HDMI 1.3 kwalitatief nog niet zo goed als component aansluitingen als het gaat om kleur rijkheid, hoewel 1.3 al weer veel beter is dan 1.2, wat de PS3 eerst zou krijgen. Dat ondersteunt namelijk slechts duizenden kleuren, ofwel 16 bit colour (geloof ik)

    Zowel qua resolutie, als qua opslagformaat als qua bekabeling probeert Sony er allemaal standaarden doorheen te drukken die nog geen standaard zijn. Dat is niet zo zeer goed of slecht van ze, maar als consument ben je wel op diverse paarden tegelijkertijd aan het wedden. En je wint enkel als alle 3 de paarden winnend over de streep gaan.

    Dit geeft eens te meer aan waarom wij met DVD zijn gekomen met component aansluiting en met ondersteuning van allerlei resoluties waaronder upscale mogelijkheden. Hoewel niet alles even "next-gen" is, zijn het wel bewezen standaarden en weet je als consument wel zeker dat je in ieder geval geen technologie in huis hebt gehaald die het misschien niet wordt. Bovendien geven veel van die nieuwe technologien geen duidelijk aantoonbare next-gen kwaliteit. Blu Ray wordt uiteraard aan de man gebracht vanwege de capaciteit, maar in games merk je daar niets van. De echt reden is kopieer beveiligingen die in Blu Ray structureel onderdeel van het formaat vormen en bij DVD niet aanweig zijn. Maar dat is natuurlijk geen PR-boodschap voor Sony: ga over op Blu Ray want dan kun je niet meer"/moeilijker/duurder kopieren!

    En al helemaal geldt dat voor HDMI, een standaard die enkel bestaat vanwege de kopieerbeveiliging. Totaal en al helemaal nu nog niet een kwaliteitsverbetering tov component, maar enkel een kopieerbeveiliging. Een HDMI kabel stuurt namelijk een encrypted signaal naar de TV, of eigenlijk stuurt het apparaat de encrypted code en de HDMI kabel zorgt ervoor dat die code in hi-def op je TV terecht komt. Heb je die kabel niet, dan krijg je wel signaal, maar enkel standaard def.

    Kortom, laat je niet gek maken. Allemaal mooie woorden over opslagcapaciteit en (beeld)kwaliteit, terwijl de echte boodschap is: met onze nieuwe technologie kunnen we onze content beter beschermen.
     
  7. JeePee

    JeePee Guest

    Nou, dat is niet helemaal waar. De kabels en opslag mediums brengen ook veel voordelen met zich mee.
    Zo kan je met een BR-disc 1080p tussenfilmpjes in de games stoppen. Ook hoef je als def minder/niet op de grootte van de games te letten, en dat scheelt aanzienlijk veel tijd in laadtijden en de ontwikkeling van de game. En over de HDMI kabel... maak van je mening geen feit. Dat jij een component kabel beter vind wil niet zeggen dat een component kabel beter is. HDMI is namelijk digitaal, en het beeld is scherper dan component. Welliswaar minder kleurijk, maar wel scherper. En de HDMI kabel heeft volgens mij meer kleur dan een VGA kabel, en sommige mensen prefereren zelfs die boven component. Komt ook nog eens bij dat de meeste TV's maar één component aansluiting hebben... zo kan je mooi je PS3 in de HDMI doen naast je component :)
     
  8. Offtrack

    Offtrack ForzaGT :)

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    6
    Duidelijk gevalletje van pot verwijt de ketel...
    Digitaal is tegenwoordig zo'n toverwoord. We willen digitale televisie, want dat zou dan beter zijn. We willen digitale audio, terwijl veel mensen meer muziek luisteren dan films kijken. En JeePee wil ook hdmi, enkel en alleen omdat het digitaal is.
    Voor alle drie de gevallen geldt dat als je de 'ouderwetse' analoge tegenhanger van goede kwaliteit gebruikt, het minstens even mooi is.
    Analoge kabel, met goed materiaal aangesloten is veel mooier dan de gemiddelde digitale televisie (dan heb ik het niet over HD toekomst muziek).
     
  9. MrX

    MrX Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies! Ik ben ook niet perse voorstander van component hoor, vergis je niet. Boodschap is eigenlijk dat HDMI nog geen standaard is en component wel en dat de enige harde zekerheid is dat HDMI gebruikt wordt of bedoeld is voor encryptie van signalen en component niet. Er zullen TV's zijn die een beter beeld geven met HDMI, maar er zullen ook TV's zijn die een beter beeld geven met component.

    En precies wat Offtrack zegt, dit zegt niets over de toekomst, maar wel over de huidge stand van zaken. Feit blijft dat die toekomst dus onzeker is qua standaarden en dat is niet het geval voor DVD en component (en voor 720p in zeker mate).

    Overigens, over die scherpheid en kleur rijkheid: ik heb spijt van mijn LCD TV ipv plasma, juist vanwege dat feit. Ik heb heel scherp, maar flets beeld en achteraf vind ik dat heel jammer.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2006
  10. Uriel

    Uriel Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou heb ik me technisch niet verdiept in de kabel specificaties, maar MrX mag van een mening geen feit maken, en vervolgens weerleg je het met een mening?
     
  11. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat HDMI digitaal is wil niet zeggen dat het beeld per definitie scherper is dan het analoge component video. Dat zal altijd afhankelijk zijn van de kwaliteit van de bron en de ontvanger. En de kwaliteit van de kabels die er tussen hangen natuurlijk. Digitaal naar digitaal is geen garantie voor een optimale, betere beeldkwaliteit vergeleken met digitaal naar analoog. De manier waarom de bron het digitale signaal verwerkt kan heel anders zijn dan dat de ontvanger dat doet, en andersom. Dit kan de kwaliteit aanzienlijk verminderen.

    Daarom zal je altijd ervaringen blijven horen dat bij de één HDMI mooier is, en bij de ander component of VGA.
     
  12. JeePee

    JeePee Guest

    Ja. In zijn post zei hij eigenlijk "HDMI is compleet overbodig, want component is net zo of zelfs mooier." En ik haal de meningen van mezelf en andere naar voren om te laten zien dat niet iedereen dat vindt.

    Maar jullie vergeten nog iets: 1080p.
    De meeste HDTV's hebben een maximale componenten input van 720p. Op papier kan een 1080p signaal ook door een component kabel heen gestuurd worden, maar de meeste ontvangers kunnen dit niet. Als de PS3 dus geen HDMI maar een component uitgang gehad had, dan had maar een heel klein percentage van de toch al zo kleine percentage 1080p TV bezitters er gebruik van kunnen maken. Dan was dat hele 1080p gebeuren één grote grap geweest.
     
  13. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals al gemeld, het is geheel afhankelijk van je eigen apparatuur.

    Maar deze discussie hebben we al eerder gehad en toen heb ik deze link ook al eens geplaatst ..

    http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/122868.html

    Laat de PS3 eerst maar eens vloeiende 1080p gameplay beelden zien die niet onder doen voor 720p. Tot op heden moet er alleen maar ingeleverd worden op de gameplay ervaring. Vandaar dat men ook roept dat 720p de 'sweatspot' is.
     
  14. MrX

    MrX Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is nou precies wat ik eigenlijk wil zeggen. Ben blij dat je het met me eens bent. Die 1080P is een grote grap! }:] :b:

    Trouwens ik wil niet zeggen dat HDMI compleet overbodig is hoor. Ik werk ook in deze industrie, dus ik ben eigenlijk sterk voorstander van beveiligingen zoals HDMI. Deze business gaat naar de knoppen door kopieren van games. Dat Sony zich daar sterk voor maakt vind ik eigenlijk zeer goed. Maar laten ze er wel wat eerlijker voor uitkomen dat veel van hun beslissingen voortkomen uit beveiliging van data ipv kwaliteit, want dat is betwistbaar. (Sony heeft er echt een handje van om "stiekum" te beveiligen, ik hoef toch niemand te herinneren aan die leuke affaire rondom hun muziek beveiligingen en wat ze onzichtbaar aan software installeerden op je PC?)

    Daarnaast heeft HDMI, volgens mij, dezelfde actieve werking als SCART, ofwel als er een signaal doorkomt dan schakelt je TV automatisch naar dat signaal. Bij een componente aansluiting moet je zelf switchen van kanaal. Klein voordeel, maar toch een voordeel van HDMI bovden component. Bovendien niet meer 5 plugjes erin wrotten, maar slechts 1 die ook nog eens heel simpel aan te klikken valt.

    Uiteindelijk denk ik dat HDMI zal worden wat SCART momenteel is, maar met 1.3 zijn we wellicht nog niet op de uiteindelijke standaard terecht gekomen.
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    Read again :cool: Ik zeg dat wanneer de PS3 geen HDMI had de 1080p een grote grap geweest was. En oja, wat zat er ookal weer in de laatste update van de 360? Eén grote grap zeg je?

    Dat snap ik niet helemaal. Toen ik ook nog op m'n oude TV gamede, had ik zowel de 360 scart als m'n PS2 scart in AV1 zitten. Als ik m'n PS2 aanzette sprong hij naar naar dat kanaal, maar bij de 360 deed hij helemaal niks (en nee, m'n tv was geen sony :+)
     
  16. Ralfje

    Ralfje Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    0
    Hè, dat gezeur van Sony over 1080p. Momenteel draait elk spel het best op 720p. Weet niet hoe dat in de toekomst zal zijn. Ik wist ook niet dat er verschillende hdmi ingangen waren. Maakt dat trouwens wat uit als je een tv gekocht hebt met hdmi? Kan je dan de verkeerde versie hebben.

    Geef toe (vooral Boss, Jeepee en Mcdennid) Sony is gewoon aan het prutsen. En proberen telkens weer te bewijzen met cijfertjes dat ze de beste zijn. Momenteel veegt de 360 de vloer aan met de ps3!
     
  17. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar de X360 is dan ook al bijna een jaar uit....

    HDMI 1.3 is overigens backwards-compatible met oudere versies. Net als USB 2.0 dat ook is zegmaar.
     
  18. MrX

    MrX Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    Ehhh, never mind, sarcasme is kennelijk niet aan jou besteed.

    Denk je werkelijk dat wij komen met 1080P omdat het voor ons van strategisch belang is, of om Sony wind uit de zeilen te nemen? Zelfde voor onze HD DVD speler. Noch 1080P, noch HDMI, noch HD DVD/BRD zijn voor ons van strategisch belang. Maar het is wel in ons belang om Sony wind uit de zeilen te nemen. Geen van deze 3 zijn nog een exclusieve reden om een PS3 te wensen, want op alle 3 hebben wij een antwoord.

    En als SCART bij jou niet naar het kanaal springt dan had je kennelijk een SCART-blokje ipv een apart aangeschafte SCART-kabel. Een blokje geeft het signaal niet door, de kabel wel. Overigens zou het ook wel degelijk aan je TV kunnen liggen. Wellicht dat jouw AV1 een actief signaal ondersteunt en jouw AV2 niet. Iig behoort een SCART kabel, ook die van de oude Xbox naar het actieve TV-signaal te springen, zonder dat je de AB hoeft te pakken. Gebeurt dat niet, dan is dat raar.

    Maar wat als de TV geen 1.3 ondersteunt?

    Hehehe, voorzetje voor open doel Ralfje, PS3 is er nog n(i)et, dus die opmerking van jou is niet erg sterk.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2006
  19. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat zeg ik toch ? :+ 1.3 is backwards-compatible met oudere versies van de aansluiting. Ik ben niet zo into de technische kant van het verhaal, dus ik durf ook niet te zeggen dat je dan alle functies van 1.3 ook zult hebben (lijkt me niet)....maar het is niet zo dat het niet aan te sluiten is op een TV die geen 1.3 ondersteunt. Zo heb ik het tenminste begrepen, maar pin me er niet op vast....
     
  20. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
    Paul je werkt toch bij Microsoft = (mucho euros) dus koop gewoon een nieuwe :D.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina