Weer bevestigd dat ontwikkelen voor ps3 niet zo moeilijk is!
Het programmeren voor de PS3 is niet moeilijk:
Er is weer een nieuwe developer die zegt dat het ontwikkelen voor de PS3 niet zo moeilijk is. Een andere developer (niet Guerrila) heeft daar een uitspraak over gedaan tegen Keith Stuart, een gamejouralist die voor de Edge werkt. Na doorvragen in een intervieuw met Volatile, developer van de game Possession, kwam hij een en ander te weten.
De developers van de game Possession; Volatile, vertelden hem:
De PlayStation 3 gebruikt Open GL voor de graphics API. De PS3 maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde vorm van open GL; Open GL ES.
Uit het intervieuw:
Volatile laat zich ook verder uit over de Cell.
Het ontwikkelen voor de Cell is in principe niet zo moeilijk het lijkt. Het lijkt op het ontwikkelen voor een P.C die gebruik maakt van meerdere threads.
Het is gewoon een kwestie van de mainprocessor van de Cell gebruiken en de SPe's de threads te laten doen. (threads kun je zien als opdrachten)
Een voorbeeld daarvan is A.I een andere SPE kan bijvoorbeeld de taak op zich nemen voor het tekenen van de figuren in een game. Hierdoor kan een hoop werk verricht worden door de omliggende power om de mainprocessor, de SPe's.
Door deze Cell processor en de GPU van Nvidia zullen de grapics van de PS3 iets beter zijn als de High-end videokaarten die nu op de markt zijn verschenen.Maar de PS3 heeft meer power, en dat zul je zien in de physics van de games en de omgevingen. Water zal er bijvoorbeeld levensecht uitzien, EEN SPe kan deze taken, het zorgen voor de physics, in de game voor zijn rekening nemen.
Ook gebruikt de PS3 Cg een vorm van C++ programmeertaal. Cg is iets wat Nvidia ook gebruikt. Deze Cg programmeertaal is toegespits voor het gebruik van 3D shaders.Eigenlijk specifiek Vertex shaders and Pixel shaders. (Meer erover vind je hier)
http://developer.nvidia.com/page/cg_main.html
Verder liet Volatile zich ook nog uit over Blu Ray. Zij zien dat als heel positief voor de PS3.
De beschikbare capaciteit is gewoon 2x zoveel als HD-dvd. De PS3 zal gewoon echt in het voordeel zijn; Volatile vertelde dat een tussenfilmpje van 20 minuten in HD-TV kwaliteit gewoon een opslag nodig heeft 4.7GB!!
Dat wil zeggen dat de games van de PS3 fantastische tussenfilmpjes kunnen laten zien op HD-tv kwaliteit. Daar moet de xbox360 gewoon verstek laten gaan, De opslagcapaciteit van een DVD is veel te klein om dit aan te kunnnen. De games van de xbox360 zullen geen gebruik gaan maken van het HD dvd medium.
Volatile ziet dit (Blu Ray) als voordeel voor de games in de nabije toekomst. De games zullen immers groter worden.
Is die opmerking ook weer ontkracht, dat het ontwikkelen voor de PS3 heel moeilijk zou zijn.
-----------------------------------------------------------------------
Nog eventjes over de prijs van ps3 en xbox 360.
Xbox 360 kost dan mss wel 400 euro,maar je moet er wel nog een play en charge kit bij kopen(wat met ps3 dus niet moet, vind ik ook wel spijtig aan xbox 360, dat geeft niet het volledige next gen gevoel). En een extra controller, tja, dan heb je al 500 euro voor een xbox 360 uitgegeven he... Dus 500 euro voor een ps3 zou echt goedkoop zijn!(ps: prijs ps3 is nog niet bekend, redenering)
Laatst bewerkt: 31 jan 2006