Dit stond op insidegamer.
Hands-on informatie over de PlayStation 3
'Zondag 12 februari 2006 | De gamewebsite Kikizo heeft de mogelijkheid gekregen om de PlayStation 3 bij drie verschillende ontwikkelaars onder handen te nemen. Welke drie ontwikkelaars dit waren houdt Kikizo geheim. De afgelopen maand heeft Sony veel ontwikkelaars hun uiteindelijke ontwikkelingshardware opgestuurd, een maand later dan men oorspronkelijk gepland had. In een uitgebreid artikel op de website zijn wat interessante feiten te vinden:
Te klein design
Het prototypemodel dat vorig jaar getoond werd is waarschijnlijk te klein. Als Sony alles erin wilt stoppen wat men voor ogen heeft en ruimte wilt overlaten voor een 2.5 inch harddisk dan zal de machine groter moeten worden. De modellen die getoond werden zouden daar veel te klein voor zijn.
Conceptdesign controller
Op de development kits werd gespeeld met een standaard USB controller. De ontwikkelaars ontwikkelen de games met de bekende DualShock 2 bediening in het achterhoofd. Het uiteindelijke design van de PlayStation 3 controller zou namelijk niet van belang zijn voor de ontwikkelaars. Sony is dan ook bezig om het onpopulaire conceptdesign te veranderen aan de hand van de DualShock 2 lay-out.
Blu-Ray technologie
De gespeelde games werden geladen vanaf een harddisk en er was nog geen Blu-Ray technologie te bekennen. Op het moment zou men de games programmeren zodat ze op een 10-speed DVD drive zouden kunnen draaien. Alles langzamer dan dit zou de laadtijden van de games beïnvloeden.
Grafische kracht
De grafische chip die in de PlayStation 3 zit (RSX/Reality Synthesiser) is gebaseerd op nVidia’s nieuwe next-gen architectuur en is twee keer zo krachtig als de GeForce 6800 Ultra kaart. In mei kondigde men aan visuele beelden te willen produceren die dicht in de buurt zouden komen van filmkwaliteit. Dat dit niet bereikt is zal geen verassing zijn, maar men zegt dat het er zeker niet slecht uit ziet. De meeste games zullen draaien in 720p en niet in 1080p, het High-Definition standaard waar Sony zo enthousiast over was. De ontwikkelaren werken aan games die op 720p en 1080i draaien, net zoals bij de Xbox 360 het geval is.
De PlayStation 3 zal over dezelfde grafische kwaliteit als de Xbox 360 beschikken. Iets wat de PlayStation 3 wel beter doet dan de Xbox 360 is het aantal dingen dat gelijktijdig gedaan/getoond kunnen worden. In het geval van de PlayStation 2 en de Xbox, had de Xbox ingebouwde grafische effecten waardoor het een generatie voorliep op de PlayStation 2. De Xbox 360 en de PlayStation 3 zijn echter machines van dezelfde generatie. Na verloop van tijd denken de ontwikkelaars echter dat de PlayStation 3 dingen zal kunnen tonen die de Xbox 360 niet zal kunnen evenaren. De uiteindelijke grafische kwaliteit hangt echter wel van de ontwikkelaar af en hoeveel tijd en geld de uitgevers aan de game willen besteden. Men bevestigde ook dat het raar en moeilijk is om met de Cell Processor te werken.
Het materiaal waar men mee aan de slag kon haalde niet de kwaliteit van de beelden van de welbekende Killzone E3 2005 trailer. De beeldkwaliteit van Sega’s Fifth Phantom Saga en Killing Day van Ubisoft is ongeveer de kwaliteit waarover de gespeelde demo's beschikken. Uitgaande van het gespeelde materiaal verwacht men dat de lanceertitels van de PlayStation 3 eruit zullen zien als de mooiere Xbox 360 titels (zoals Dead of Alive 4 en Gears of War).
Een releasedatum?
Eén van de ontwikkelaars gaf aan dat de PlayStation 3 ergens tijdens de zomer in Japan zou verschijnen. In de Verenigde Staten zou dit aan het einde van het jaar worden en in Europa pas in de winter of in het voorjaar van 2007. Het gehele artikel kun je lezen op de website van Kikizo. - David Kers
Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2006