Ik zag deze thread net pas, en ik moet toch even wat recht zetten want er klopt niet echt veel van het verhaal.
"De X-box is wat betreft als console niet goed uitgerust. Een Celeron (want het is echt waar een Celeron) 700 Mhz processor, 32 bits, berekend minder dan een Gekko (gespecialiseerde game processor) 485Mhz, 128 bits, (GameCube dus) vanwege het aantal bits!!"
Uh, doe je research nog eens! dan kom je er waarschijnlijk ook achter dat de xbox GEEN celeron processor bevat, maar een aanpaste Pentium III met meer instructies dan een standaard P3. Ook is het geen 700Mhz, maar een 733Mhz.
De CPU van de cube is ook geen 128bits!
Als je de CPU's wilt vergelijken moet je gewoon kijken naar de dryhstone waardes, die van de P3 kan ik je zo geven... maar jij kan mij niet vertellen wat die aangepaste powerPC chip voor score haalt (is namelijk niet bekend gemaakt, en omdat die niet bekend is kan je er van uit gaan dat het gewoon LAGER is dan die van intel.. anders hadden ze het wel bekend gemaakt). MAW bovenstaande verhaal is onzin, er zitten foutjes in jouw redenatie kronkels.
"Per klok cyclus (of eigenlijk dus per hertz) neemt de X-box 32 nullen en enen op. Dat is dus 700M * 32 = 22400M aan nullen en enen per seconde (de M staat voor Mega, dat zijn nog eens 5 nullen extra). De Gamecube is dus 485M * 128 = 62080M, of te wel, per seconde rent de Gamecube de X-box er drie keer (2,77 voor de komma-neukers) uit..... En dat zijn nog maar de harde cijfers over de ‘versnellingen (bits) en
......
bla bla
......
Dus de Gamecube graphics processor kan 2.6 keer meer nullen en enen produceren. "
Onzin! ten eerste is de powerPC chip NIET 128bits, maar eerder 64bit. Ten tweede kan je de performance v/e processor niet zo maar vergelijken. Vb stel dat de operatie MUL op de Intel slechts 1 kloktik verbruikt en dezelfde operatie op de IBM processor 2 kloktikken verbruikt ? dan heb je weinig aan je LAGERE klokfrequency he? dan kost het dus bijna 4x zo veel tijd op de gamecube (733/485 * 2), je kan dan wel een 2x zo breede interface naar de CPU hebben dan nog kost het je 2x zo lang.
Je verdere verhaal klopt dus al niet.
"Daarbij komen natuurlijk nog vele andere dingen om de hoek kijken, zoals cache geheugen en werkgeheugen. De cache geheugen van de X-box is 128kb (daarom Celeron) en de Gamecube heeft 256kb, de cijfers spreken voor zichzelf. "
Omdat de P3 chip een cache heeft van 128kb L2 is het dus een Celeron? jaja, droom verder.
"De X-box heeft een 64MB Unified RAM, en de Gamecube heeft in totaal 43MB RAM. De X-box heeft dus meer maar een veel langzamere RAM, de Gamecube heeft een Nintendo eigen ontwikkelde 1T-Embedded RAM die zelfs in de processor zit, dat is vele male sneller."
Klopt, Cube ram is sneller echter SD-RAM is rap genoeg (het zit normaal op je videokaart dus dat is ook zeer rap geheugen). Geef mij maar meer geheugen voor grotere levels, meer textures ed.
"De X-box heeft 64MB normale RAM in het moederbord. Dat is erg makkelijk voor de productie van de RAM maar erg langzaam en onhandig voor de processoren, want het is minder (snel) toegankelijk en de Gamecube RAM is sneller en kan dus meer gegevens aan per seconde en kan met minder toe. Hieruit blijkt dat de Gamecube zelfs beter met minder doet wat betreft de RAM, door een praktischere opzet en plaatsing (architectuur dus) van de RAM."
Zie boven, een Geforce3 wordt op de PC ook uitgerust door SD-RAM en dat is snel genoeg voor een Geforce3. Op de PC gebruik je echter normaal geheugen voor je CPU, dat is op de XBOX niet het geval maar er wordt nu ook snel geheugen gebruikt voor de xbox-cpu. Dat de NGC daar nog sneller (maar minder) geheugen heeft is leuk, maar ik denk dat developpers liever MEER geheugen hadden.
"draait nu bij games als Starwars: Rogue Leader op een zéér stabiel tempo op ruim 15 miljoen polygonen per seconde, na eigen zeggen van de programmeurs. Geen enkele programmeur van een X-box game heeft verteld (durven ze dat niet??) "
Jaja, Rogue Leader dit en dat, het is een mooi spel, maar het is ook meteen het enigste spel wat een mooi plaatje toont. Luigi, Pikmin, Wave Race en alle andere N-games die first party zijn die halen het niveau van Rogue Leader niet.
Zet DOA3 of PGR maar eens naast RL dan zal je het verschil in polygonen wel zien.
"Verder is bij de X-box veel softwarematige aansturing nodig, nadeel: Veel meer programmeerwerk voor de programmeurs en zwaar werk voor de CPU met mindere resultaten."
Euh waar haal je dit vandaan ??? omdat wij vertex en pixel shaders hebben ofzo ?
Dat de xbox realtime DD5.1 kan doen in een spel, en de gamecube dat niet kan REALTIME? of dat ze het via software trucjes proberen na te doen, en dan bij Dolby Prologic II uitkomen ?
"De Gamecube heeft een veel groter pallet aan effecten aanboort in de hardware (pak de PU van de E3 special er maar bij, de lijst van de X-box is errugh kort en die van de Gamecube errugh lang)."
Klopt niet, de xbox GPU heeft vertex en pixel shaders waarmee de programmeurs zelf hun effecten kunnen maken en ook alle NGC effecten kunnen doen (voor zover de x-gpu deze al niet standaard heeft).
"De Gamecube gaat veel efficiënter om met polygonen d.m.v technieken als 8x multi texturing (over een polygonen kan 8 keer een texture worden getekend zonder dat er 8 keer een nieuwe polygoon berekend hoeft te worden, 8 keer meer winst dus!!)"
'een nieuwe polygoon berekend wordt' ? Snap jij eigenlijk wel wat je allemaal bedoelt, of heb je zomaar wat overgenomen v.d forums hier en daar? multi-texturing is steeds over de zelfde polygoon, en die 'bereken' je niet 8x opnieuw.
Verder klopt het nog steeds niet, de xbox heeft 4-pass texturing standaard en de kloktikken die nodig zijn voor een 4-pass texturing is 0,5 x de tijd die de NGC nodig heeft. Maw de xbox kan 2x de 4-pass texturing doen in dezelfde tijd dat de NGC de 8-pass texturing doet.
GEEN WINST voor de NGC.
"Een andere aandachtspunt is de resolutie. De X-box zou tot 1920 * 1080 kunnen berekenen. Dat is kort maar krachtig, BULLSHIT. "
Geen bullshit, elke Geforce 2/3 haalt dit, zelfs mijn Voodoo3 doet dat nog geloof ik.
"Niet om dat in de eerste plaats dit technisch gezien niet haalbaar is (dan zou de polygonen rate ver onder niveau zitten) maar omdat een normale TV bij lange na niet die resolutie aankan. Geen enkele TV kan dat, dus dat is erg makkelijk om neer te zetten want Microsoft hoeft dat toch nooit te bewijzen. Even terzijde, de maximum resolutie van de nieuwste digitale HDTV’s is 640*480 en die TV’s zijn nu "
Dat is wel waar, echter je kan wel je 3d scene op bv 1024x768 op de kaart berekenen en dit plaatje downsamplen en in 1 klap Anti-alias klaar hebben (Full scene AA)!! SUPER-SAMPLING noemen ze dat!
"Nou zal ik niet meteen zeggen dat de X-box een zwak onhandige kast is (wat betreft zijn afmeting natuurlijk wel), de PS2 zou namelijk ook op een niveau moeten zitten
als een X-box, door de bits."
Jaja door de bits, grapjassen die hier altijd over beginnen weten niet hoe het werkt. Ter informatie (je komt waarschijnlijk toch niet achter die dryhstone benchmark resultaten), de CPU van de NGC haalt 1125 MIPS, de xbox cpu haalt 1985 MIPS.. dat zegt heeeeel wat meer dan 128bits-32bits of 733 vs 485mhz.
"Zulke problemen kunnen zich ook voordoen bij de de X-box, maar op dit moment is daar niks van bekend (veel gegevens zijn nog niet gepubliceerd). Het enige dat we al bij de X-box gezien hebben is dat de graphics minder zijn geworden"
Uh nee die problemen zullen zich niet zo snel voor doen, want de xbox is afgeleid van een systeem dat al jaren bekend is en waar die bottle-necks bekend van zijn en dus voor de xbox opgelost zijn daar waar het gaat over grote belemmeringen.
"Maar natuurlijk, het gaat niet om de cijfers, het gaat om de games..... En wat betreft de X-box zijn het bijna allemaal gepoorte games van de PC. De type consument die "
Haha, jaja. Maar goed de xbox heeft dus ook veeeel meer games in ontwikkeling dan bij nintendo. Dat er FPS'en tussen zitten is alleen maar goed qua omzet, want bij de PS2 zie je dezelfde titels terug komen.. de PS2 is ook een port-box dus he ?
"Microsoft wordt meer gehaat dan gewaardeerd in de (PC) wereld. "
dat begint nu te veranderen door oa Windows XP en de xbox. let maar op, alleen de diehard linux lovers etc blijven anti-microsoft maar veel mensen zullen binnenkort hun houding aanpassen.
"Nintendo en Sony hebben ook een hele stel bedrijven die ALLEEN maar voor hen produceren, en spellen op maat maken. Dat heeft M$nog niet zoveel....."
Ook onzin, microsoft heeft een complete 1st party opgezet (ook in japan) die niet onderdoet aan die van Sony. Nintendo is een ander verhaal, maar goed die WILLEN ook geen third partys.. (ze zeiden in een interview gewoonweg dat ze zelf geen developers vragen om games te maken.. slim hoor, NOT)
Nice try, maar niet goed genoeg!
Laatst bewerkt: 11 sep 2001