Internet instellen:
Ik ben nu een paar maanden online met m'n PS2 en ik moet zeggen dat het instellen allemaal makkelijk ging. Netwerkadapter vastmaken, kabeltje er in Network Acces Disc doorlopen en klaar. Ze hebben alleen een vage bug bij Sony als je je netwerkinstelling edit dat je niet meer op Central Station kan komen. Zodra je alles opnieuw doet kan het weer wel . Niet dat Central Station boeiend is, maar het is wel vaag...
Het aansluiten van m'n XBox (3 dagen geleden) ging net zo makkelijk. Hier heb ik ook absoluut geen enkel probleem mee gehad. Je moet natuurlijk hetzelfde doen als bij de PS2. Dus als het bij de een lukt, dan zie ik bij de ander ook geen moeilijkheden. Je XBox en PS2 hebben namelijk dezelfde gegevens nodig!!
Online Gamen
Wat XBoxlive betreft heb ik nog niet megaveel ervaring. Ik heb alleen MotoGP 2 zitten spelen. Aan Unreal Championship ben ik niet toegekomen, want m'n XBox is na iets meer dan een week al in staking gegaan...
M'n ervaring met MotoGP2 was goed. Alleen klaagde men over het feit dat ik lagde, terwijl ik daar (natuurlijk) absoluut geen last van had... Ik heb de room voor het plezier van de andere dan ook maar verlaten .
M'n verbinding is 300/64 (ja ik weet het, het is te weinig....) Maar ja, dat XBox Live een super snelle verbinding vraagt wist ik ook niet. Het leek me gewoon voldoende dus heb ik de minimale eisen niet bekeken... De rede dat ik lag verzaakte zal wel door de headset komen die echt ontzettend veel van je verbinding vraagt...
Wat dat betreft is de aanpak van Sony/Socom wat beter. Daar staat je voice kanaal niet ieder moment open, wat wel zo prettig is... Als je wil praten dan druk je een knop in en ken je je zegje doen. Dit vraagt dus veel minder van je verbinding! Het nadeel is dat er maar 1 persoon tegelijk op een bepaald kanaal kan praten. Er zijn 4 kanalen: Team, Defence, Offence, Dead. Iedereen zit standaard in Team en als je dood ben in Dead.
Alles heeft natuurlijk z'n voor en z'n nadelen. Als iemand iets met SOCOM zegt kun je er niet tussenkomen. Dus als je ziet dat iemand vanuit z'n rug aangevallen wordt en het kanaal is bezet, jammer dan. In clan verband wordt de headset ook niet gebruikt om het weekend te bespreken en dan zal dit dus niet zo'n probleem zijn...
Tijdens MotoGP 2 kan je gewoon blijven praten. Kan handig zijn, maar dit vraagt gewoon TE veel van je verbinding vind ik. Zowel voor je up en je down. De stemmen van 15 andere ontvangen is niet niks! Ook elk kuchje van je tegenstanders is te horen en daar ga je je wel eens aan ergeren .
De XBox heeft wel weer een volume regelaar, Foei Sony! Dat is echt een minpunt van de Socom headset. Als iemand in dat ding loopt te schreeuwen moet je blij zijn dat je oor er nog aanzit, maar er zal wel een verbeterde headset uitkomen in de toekomst...
Mijn conclusie
Voorlopig vind ik Socom nog erg verslavend en is de lag die ik daar heb meegemaakt over het algemeen klein. Je moet niet vergeten dat de gewone internetverbinding van mensen als host wordt gebruikt, je kan niet zoals bij een pc ff een server opzetten die lagvrij gamen toestaat! Dat vind ik erg jammer aan beide systemen! Er zijn maar weinig mensen met een upload van 512 of misschien wel 1024 die je een lagvrij potje gamen kunnen geven...
Hopelijk komt er nog eens een tijd dat je net als op de pc gewoon een ip adres van een server in kan voeren en van daaruit kan gamen. Misschien is dat al bij sommige games, maar voor zover ik weet niet...
Wat XBox Live betreft ga ik verder testen, zodra m'n XBox het weer doet. Met de upgrade die m'n provider binnenkort geeft, van 300/64 naar 512/128, hoop ik een echte vergelijking te kunnen maken tussen de systemen van Sony en M$.
Sony is veel meer op de jongere gamer gericht met een lite verbinding en zonder Credit Card. Bij XBox zie je jammer genoeg wel deze problemen. Maar als je een goede verbinding hebt en een Credit Card, dan lijkt Live me helemaal te gek. Van wat ik tot nu toe met MotoGP 2 heb gezien kan ik niet wachten om m'n XBox terug te krijgen .
Of Gran Turismo 4 dezelfde vette ervaring kan geven vraag ik me af. Bij Gran Turismo race je met 6 man tegelijk. Ik weet zeker dat je met een heel ander gevoel de eerste bocht in gaat... Met 16 man op een motor in de eerste bocht geeft toch een bepaalde kick .
Laatst bewerkt: 7 sep 2003