Ik zie steeds meer threads over kabeltjes te voorschijn komen dus ik heb een speciale centrale thread kabels aangemaakt
stel hier al je vragen die over (netwerk)kabels wilt weten!
Wat voor kabel moet ik gebruiken om mijn Xbox aan te sluiten op mijn breedbandmodem? Ethernet-kabels, netwerkkabels (rechttoe rechtaan) of 'crossover'-kabels. Wat is het verschil?
Over het algemeen bevelen wij het gebruik van een 'rechttoe rechtaan' Ethernet-kabel van Category 5 (Cat 5) aan om je Xbox rechtstreeks op je modem aan te sluiten (Category 6 is niet geschikt).
De meeste breedbandmodems op de markt gebruiken een standaard (rechttoe rechtaan) verbinding. Sommige breedbandmodems maken echter gebruik van een 'crossover'-verbinding. Je hebt dan een speciale 'crossover'-kabel nodig. (De Xbox Systeemlinkkabel is een voorbeeld van een dergelijke crossover-kabel.)
Crossover-kabels en 'rechttoe rechtaan'-kabels zijn beide RJ-45-netwerkkabels. Het verschil tussen een normale Ethernet-kabel en een crossover-kabel is vaak moeilijk te zien, omdat de kabels er aan de buitenkant haast hetzelfde uitzien en aanduidingen vaak ontbreken op beide modellen kabels.
De makkelijkste manier om het verschil tussen een crossover-kabel en een 'rechttoe rechtaan'-kabel te zien is door de beide uiteinden van de kabel met de koperverbindingen zichtbaar te bekijken, en de volgorde (van links naar rechts) van de gekleurde draden in de connectors van doorzichtig plastic te vergelijken. Bij een standaard 'rechttoe rechtaan' Ethernet-kabel hebben de gekleurde draden dezelfde volgorde aan beide uiteinden van de kabel. Bij een crossover-kabel is de volgorde van de gekleurde draden aan beide uiteinden van de kabel verschillend.
'Rechttoe rechtaan'- kabeluiteinden
Cross
Crossover- kabeluiteinden (system link kabel)
Opmerking let goed op wanneer je deze kabels aanschaft. Deze 'rechttoe rechtaan'-configuratie bestaat ook voor andere soorten kabels dan netwerkkabels. (zoals ISDN)
Klik om te vergroten...