Het kan idd de leeftijd zijn. Ik ga richting de 40. (pffff)
Ik kom uit de tijd dat er nog geen homecomputers waren. Er toen had je die amusementshallen. Als je wilde gamen, dan ging je naar zo een hal. Voornamelijk op vakantie.
Al die geluidjes, de drukte, de toeschouwers bij de vette games. 12 jaar, en dan kwam je aan in die hal, met je zakje vol peseta's. De papa's en de mama's aan de sangria, ik zat hele dagen in die hal. Ja, ik vond dat echt super tof. Toen dragons lair uitkwam stonden er hele rijen mensen mee te kijken op het extra scherm bovenop het kabinet. Wat zag dat er vet uit!!! (en waar blijven die 360 versies die het wel goed doen?????)
Maargoed, pacman is eigenlijk de grondlegger van heel veel games. En de gameplay is wel zo goed, dat zie je zelden terug. Het is echt geen toeval dat deze game na al die jaren nog steeds populair is. (eigenlijk is het een cultgame geworden) Want in die tijd had je ook genoeg games die niks waren.
Als je vergelijkt met de games van nu, dan durf ik mijn handen in het vuur te steken dat de AI van Blinky echt 1000 keer beter is dan die 4 pannenkoeken die jouw moeten ''helpen'' in Battelfield bad compagny. Pacman was zijn tijd vooruit kwa AI, en zelfs nu nog worden er hele boeken en studies gewijd aan het gedrag, de AI dus, van de 4 spoken.
En pacman is vaak verkracht. Ik ken eigenlijk maar 2 goede games, en dat is pacman en mspacman. Maar deze nieuwe championship edition is ook erg goed. Jammer dat de local 2 player mode ontbreekt.
Volgend jaar 2010 is pacman 30 jaar, en er komt een nieuwe game uit. Ik hoop dan de 2playermode te zien. En het zijn niet de minste die er aan mee werken. MrMyagi himself is na pacman CE met pensioen. (die heeft dus alleen pacm en pacman CE gemaakt, verder heeft ie nooit meegewerkt aan al die schijtpacmans.). De nummer 2 en 3, en een hele ploeg van Namco gaat nu echt de pacman van de eeuw maken.
En dat mijn enthousiasme niet gedeeld wordt is best begrijpelijk. Een gast die eruit ziet als een pizza, zwaar aan de pillen zit en achterna gezeten wordt door deuzige spookjes, meer ist nie.....
En toch is het tof. ;-)
-----
En Imark, dan ken je moonstone ook nog wel van de amiga 500? Dat vond ik de beste game van die tijd, en ik kan me vergissen, maar ik zie deze nog wel eens op xbox live terug komen. Echt een fantastische 4 speler game zoals je ze nooit meer ziet.
Laatst bewerkt: 13 sep 2009