Het waren Xbox One devkits , dus je kunt vergelijkbare performance/graphics verwachten.
En nee ik vind het niet vreemd. Sony heeft op papier gewoon een betere GPU. Dus je gaat niet lopen roepen "onze console is het krachtigst" als dat niet zo is. Toch blijven beide consoles mooie graphics afleveren want het is aanzienlijk beter als wat er nu in de consoles zit.
De PS4 kan grafisch meer met dezelfde architectuur. Exclusives zullen er daarom sowieso mooier uitzien op de PS4.
De vraag is wat gaan de multiplatform titles doen? Dat ligt puur aan de developers. Als developer ontwikkel je vaak voor een platform en schaal je de game terug zodra op andere platformen de performance te laag is. Dit houdt dus in dat wanneer de Xbox One het hoofdontwikkelplatform is voor in ieder geval de consoles, je geen verschil zult zien tussen de Xbox en PS versie. Wel kan het zijn dat de PS4 dan hogere framerates behaald. Wordt de game voor PC of PS4 ontwikkeld, dan kun je eventueel wel beterer graphics verwachten op de PS4.
Ook is het zo dat, in tegenstelling tot de huidige generatie, de consoles beide dezelfde architectuur hebben. De PS3 is ook krachtiger als de Xbox 360, maar in de praktijk zie je daar niks van omdat een ontwikkelaar niet zijn hele engine gaat redesignen puur voor een platform, omdat die zonodig een Cell processor heeft. Daarbij port je de boel gewoon en schoef je de graphics wat terug als de performance tegenvalt.
Het zou heel vreemd zijn dat als je dezelfde architectuur gebruikt en de één betere hardware heeft op papier, dat dat in de praktijk niet het geval is.
EDIT: overigens zijn de games die nu uitkomen als exclusives niet echt representatief. Deze games waren al langer in de ontwikkeling waardoor men nog niet de precieze specs wist.
Laatst bewerkt: 18 jun 2013