Misschien wel, maar het is ook mogelijk dat de One het hoofdplatform van ontwikkeling wordt voor de consoles. Grote kans dat de meeste kracht die de PS4 heeft niet gebruikt gaat worden. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Killzone, maakt nauwelijks gebruik van die 8GB in de PS4. Het verschil wordt in nieuwere games mogelijk wel steeds duidelijker aangezien ze steeds dichter tegen het limiet van beide consoles zullen aankruipen.
DirectX en OpenGL zijn API's voor game engines en maken het makkelijk om bepaalde effecten te bereiken. Over het algemeen betekent dit 'niet het wiel opnieuw uitvinden' en gewoon gebruik te maken van een van deze twee. Ze bevatten functionaliteit die je zo'n beetje in elke game engine nodig hebt, en waarom zou je dat dan zelf maken?
Er is niet echt een betere. DirectX wordt over het algemeen op MS besturingssystemen gebruikt en OpenGL op de rest. Beide hebben vergelijkbare functies.
Op de PC is het vaak noodzakelijk deze te gebruiken omdat je anders voor elke grafische kaart mooi die functies mag gaan maken. Op consoles heb je dezelfde hardware, dus dan zie je vaak dat men later in de console lifetime afstapt van DirectX of OpenGL, omdat de versies dan verouderd zijn. Zo zie je op de Xbox 360 in latere games effecten die in DirectX 10 zitten maar de 360 heeft maar 9.0c.
Het verschil is in het begin nog niet duidelijk omdat op beide consoles de games nog niet alles uit de console halen. De games zijn gemaakt op dev kits en de hardware is hier en daar een stuk uitgebreid. Vermoedelijk zul je het verschil pas na een aantal jaren gaan zien en op het eind van de levenscyclus van die consoles, zal het verschil steeds groter worden.
Laatst bewerkt: 2 jul 2013