@Rampage Ik antwoord je vraag hier even, misschien hebben meer mensen hier wat aan.
Ik vind de Elite controller tot nu toe geweldig. Ik heb hem gekocht in een bundel met de Elite console, maar ik weet niet zeker of ik hem los voor €150 zou aanschaffen. Ergens denk ik dat ik het toch wel een keer gedaan had. Ik zou nu niet meer terug willen naar de standaard One controller.
Grip
Wat ik vooral bijzonder fijn vind is de grip en de premium feel van de controller. Je voelt echt dat je een degelijk product in je handen hebt, wat echt duurzaam overkomt. De controller is merkbaar zwaarder dan de gewone One controller, dit vind ik persoonlijk fijner. Hij heeft een 'rubberized' afwerking, met een grip textuur op de achter- en zijkanten onderaan. Dit voelt ook heel fijn aan. Ik merk dat ik vaak gewoon de controller 'aan het voelen' ben als ik de controller even niet hoef te gebruiken midden in een game
Pedals
Ik merk dat ik het fijner vind als er geen 'pedals' aan de achterkant aanwezig zijn, dus dat ik ze eraf laat. Ik heb geprobeerd met Forza om deze pedals te gebruiken met schakelen, maar dit is onhandig en ik duw er vaak per ongeluk op. Dit komt ook omdat ik het liefst (vooral bij racegames) de controller goed wil vastpakken, en met pedals is dit niet mogelijk, dan moet je hem echt losjes in je handen leggen anders raak je een van de pedals per ongeluk aan.
Bij Halo MCC vind ik de pedals ook niet handig, omdat je daar niet vaak hoeft te springen o.i.d., en ik ze vaak weer per ongeluk aanraak.
Echter denk ik dat de pedals bij een Battlefield, maar vooral voor een COD wel voordelig kunnen zijn, dit moet ik nog proef ondervinden over een paar weken.
D-pad
In het begin had ik nog het gewone 'plusje' als D-pad, maar dit heb ik gewijzigd naar de ronde variant (schaaltje) omdat ik dit toch fijner vind. Ook bij simpel navigeren door bijvoorbeeld menu's voelt deze fijner.
Hair trigger locks
Dit gebruik ik vaak. Als ik een shooter speel zet ik ze aan, bij Forza zet ik deze functie weer uit. Gewoon heel handig, want je schiet inderdaad sneller met (vooral) een single-shot rifle. Je kunt deze functie zeer snel zonder het verplaatsen van je handen of draaien van de controller, aan- en uitzetten. Hier gebruik ik dan mijn middelvingers voor.
Magneetsysteem
Het zijn sterke magneetjes die gewoon goed blijven zitten, maar daarnaast ook heel makkelijk weer eraf kunt halen. Het metalen D-pad onderdeel zit op een plastic magneet op de controller vast. Dit werkt gewoon goed. Als dit metaal op metaal zou zijn, dan zou het geen degelijk systeem zijn, en zou het snel slijten.
De stickjes hebben een bepaalde driehoek structuur in, zodat je ze op 4 dezelfde manieren (elke 90°) op de houder kunt laten vallen, waarna de magneet hem automatisch vastzet. Dit gaat gewoon heel soepel en makkelijk. Je kunt ze echt gewoon laten vallen, je hoeft ze er niet op te duwen. Daardoor zie ik niet snel gebeuren dat het metaal vervormd. Het is een hard metaalsoort, dus dat moet sowieso geen probleem zijn.
Het bewegen van de stickjes zelf is ook zeer soepel, door de aangepast rand in combinatie met het metaal (hierboven te zien).
De pedals zijn heel makkelijk in tegengestelde richting los te nemen.
*Klik*
Daarnaast klikt alles gewoon heel goed. Dit komt weer door het gebruik van materialen. Als ik de oude One controller erbij neem, voelt en hoort dit ook een stuk 'plastic-achtiger' dan de Elite controller. De metalen variant van de Elite controller hoor je bijna niet klikken, het is net zo zacht als de 'aanslag' van de triggers. Je voelt een 'degelijke en satisfying klik' bij het indrukken ervan
Kort gezegd:
De standaard One controller voelt als een Samsung S3/S4, de Elite controller als een iPhone 12.
Laatst bewerkt: 26 okt 2015