Ik las keertje dat de PS4 overall (CPU en GPU) op 1.95TFlops uit komt. Dunno of dat klopt, maar in dat geval komt er dus 1.84Tflops van de GPU en 0.11 van de CPU. Dus bij een klok boost van ~10% kom je uit op een performance boost voor de xbox one van 0.011 Tflops. Nogmaals, paar keer over gelezen, maar gezien het feit dat het nogal low end notebook CPUs zijn, zal het er niet vanaf zitten. De gpu boost is echt wel een goede geweest, maar bij zo een zwakke CPU valt de overal boost qua rekenkracht niet groots uit.
Denk dat het interessanter is om te zien wat voor andere trukjes de consoles nog hebben. Ik heb via EG (dacht ik) begrepen dat de PS4 bv een minder goede audio chip heeft dan de xbox one, waardoor de xbox one wat ressources kan sparen wat dat betreft. Nu lijkt me dat verschil niet groot, maar is ook wel voordeeltje van de xbox one als het klopt.
Misschien zijn daar meer van die kleine voordeeltjes, geen idee. Beide zullen ook wel een videochip hebben ivm streaming/capture van gameplay, sony heeft dit al bevestigt, afaik.
Denk zelf niet dat er nog echte verrassingen zijn, beide consoles hebben iets wat op Huma lijkt en aandacht besteed aan gpgpu, om bepaalde rekentaken gewoon door de GPU te laten doen, omdat die immers krachtig is en de CPU niet.
Uiteindelijk ligt het dicht bij elkaar en zul met de tijd misschien tikje mooiere PS4 graphics zien tov xbox one, gewoon vanwege de net wat sterkere GPU. Verschil kan echt niet veel zijn, tenzij MS nog wat uit de hoge hoed tovert, wat aantal (imo) gekke geruchten doen lijken.
Laatst bewerkt: 5 sep 2013