Ik heb van de week ook de Xbox One reveal live gekeken en was toen wel redelijk positief. Het was echt een praatje gericht op de visie van Microsoft en dan vooral op de Amerikaanse markt met al dat tv en sportgedoe, maar dat laatste is op de afgelopen paar E3's ook niet anders geweest. Ik vond het er op lijken dat Microsoft de lijn die het de afgelopen paar jaar volgde (Kinect, veel extra apps) gewoon doortrok. Voor veel van die dingen heb ik geen interesse (ik heb geen Kinect en ook geen Gold), maar daar heb ik me de laatste jaren niks negatiefs van gemerkt. Waarom zou dat nu met de opvolger veranderen?
Maar de afgelopen week heb ik op 'het internet' toch aardig wat negatieve geluiden gelezen over de Xbox One en die negativiteit is wel blijven hangen bij mij. Dingen als 'de Xbox moet elke 24 uur online zijn', 'je kan geen used games meer gebruiken' en 'de Kinect is verplicht en staat altijd aan' vind ik eigenlijk aardig storend. Toch zijn dit niet de punten waarover ik echt ben gestruikeld. Het zou me niks verbazen als Microsoft (een gedeelte van) deze punten terugdraait in de uiteindelijke versie, zeker gezien de negativiteit van afgelopen week. En ook al zouden ze in de Xbox One zitten, dan vallen ze voor mij eigenlijk wel mee. Mijn internetconnectie is goed genoeg om online te komen, ik koop bijna geen used games en die Kinect hoef je natuurlijk niet echt te gebruiken. Nee, ik ben eigenlijk vooral gestruikeld over de vraag of de PS4 simpelweg niet gewoon meer biedt voor mij.
Ik heb de PS3 nooit echt gemogen. In de afgelopen jaren zijn er aardig wat games geweest die beter waren op de 360 dan op de PS3 (Skyrim en RDR, twee van mijn favoriete games, komen zo snel even in me op) en zeker in het begin van de generatie vond ik de Xbox exclusives leuker/interessanter dan de PS3-exclusives. Toen ik mijn 360 net had, heb ik bijvoorbeeld heel veel plezier beleefd aan Gears of War, Mass Effect en Halo 3. Daarnaast vond ik de PS3-controller echt crap vergeleken bij de 360-controller en heb ik altijd het idee gehad dat Microsoft zijn zaakjes wat beter op orde had dan Sony.
Maar wat ik tot nu toe heb gezien van de volgende generatie is dat beeld aardig verdwenen. Naast de minpunten van de Xbox One die ik hierboven had genoemd (altijd online, geen used games) lijkt de PS4 qua specs daadwerkelijk beter te zijn dan de Xbox One, wat voor de games natuurlijk alleen maar beter kan zijn. Het lijkt erop dat Sony nu meer focust op gaming dan Microsoft. De Xbox One lijkt te veel te focussen op apps die ik nooit zal gebruiken (al die sport en tv dingen) om een console te maken die voor van alles en nog wat gebruikt kan worden. De PS4 lijkt gewoon een gameconsole te willen zijn. Nou is dit punt nogal oneerlijk aangezien Microsoft zelf zei dat ze de E3 willen gebruiken voor games, terwijl Sony bij de aankondiging al wat games liet zien. Maar dat beeld zit nu wel in mijn hoofd. Daarnaast heb ik eigenlijk ook niet zoveel meer met de exclusives die Microsoft nu heeft, de laatste Gears of Wars en Halo's heb ik niet gekocht en voor de 360 zijn weinig nieuwe exclusieve IP's uitgebracht de afgelopen twee jaar. Sony is daarentegen goed bezig met games als The Last of Us. Ik ben benieuwd wat beide bedrijven op de E3 ons gaan laten zien.
Als laatste heb ik nog het punt van online gamen. Ik heb geen Xbox Live Gold, dus ik speel geen multiplayer op mijn 360. Nou vind ik multiplayergames ook niet zo interessant, dus dat is niet zo erg. Toch vond ik het wel leuk om zo nu en dan eens online te spelen, maar ik vind de prijs van Gold wat te hoog aangezien ik ook weer niet zo veel game. Mocht de Xbox One weer Gold hebben en de PS4 nog steeds gratis online, dan is dat toch weer een extra pluspuntje voor de PS4. Zeker omdat de focus van veel nieuwe games toch meer richting online mogelijkheden is komen te liggen.
Ik heb nog absoluut geen keuze gemaakt en ik kijk uit naar de E3 om te zien wat Microsoft, Sony en andere gamebedrijven voor ons in petto hebben. Toch is de afgelopen week mijn voorkeur aardig verschoven van Microsoft richting Sony.
Laatst bewerkt: 26 mei 2013