Discussie al een tijdje gevolgd, interessante voors en tegens..
Ik beschouw mezelf als een casual gamer met hardcore trekjes, ik kan me prima dagen in een game vastbijten maar hou op z’n tijd ook van filmpje kijken, social network en andere activiteiten.
Als xbox fan was ik eigenlijk automatisch voor Xbone, na het PS4 nieuws flink aan t twijfelen geslagen, zeker met de tactiek van Sony (kom maar bij ons, wij laten alles bij het oude) maar nu ik er meer over nadenk neig ik toch naar de Xbone.
Voornaamste reden is denk ik de lange termijn visie van Microsoft: hoe hardcore je ook gamed, de ontwikkeling en integratie van diverse media functies en social media blijft doorgaan. Ik krijg met de Xbone het idee dat dit het uitgangspunt is waar het platform voor ontworpen is en dat digitale distributie de standaard en onomkeerbaar wordt.
Zeker als de publishers merken dat er door de (toegegeven nu te strenge) regels van Microsoft op termijn blijkt dat er veel minder omzetverlies is.
De PS4 richt zich op de `pure game ervaring` maar ik
denk dat zij in de knoei gaan komen met hun systeem als zij de zelfde totale ervaring willen gaan bieden die de toekomstige doelgroep (hardcore/casual/twijfelaars/nieuwe consumenten/non-gamers) wil hebben.
Wat Microsoft nu al laat zien: het vloeiend overschakelen, swappen en tegelijkertijd apps draaien gaat voor Sony wellicht een te zware klus worden, met als gevolg een zuchtende en steunende console in de het midden van de console cyclus, ondanks de RAW game power. Dit is mijn gevoel
Als het nieuwe DRM Eco systeem van Microsoft werkt, kan wellicht ook de prijs omlaag richting PC retail games, en dan heeft Sony een groot probleem, aangezien ze het hele account licensing systeem wat ze nu niet hebben (en hun USP) moeten gaan aanpassen, en je dus je hele presentatie van deze E3 2013 onderuit haalt, aangezien de werkelijk getoonde exclusive games gewoon matig waren en ze met non-games talk een slag hebben kunnen slaan.
Voor mij ook niet onbelangrijk, hoe gaan de third party games eruit zien en draaien? Dat de system exclusives het onderste uit de kan gaan halen van beide consoles is duidelijk. Maar wat is de rol van een betere GPU met DDR5 geheugen wat minder geschikt is voor grafische toepassingen ten opzichte van iets minder krachtige maar zeer goed op elkaar afgestemd hardware.
Ik kijk persoonlijk liever naar een bloemblaadje van 4000 polygonen wat soepel in de wind waait dan naar een bloemblaadje met 6000 polygonen wat hapert. Hoe hoger het detail, hoe meer artifacts gaan opvallen, denk ik zo.
Hoe dan ook, iedereen heel veel plezier met zijn of haar keuze
Klik om te vergroten...