Dat heb ik juist met 90% van de next-gen games. Ik lees vaak deze kritiek op Nintendo, maar dat is imo in het geval van veel andere series nog veel erger het geval.
Een Assassin's Creed heeft in 7 jaar tijd bijvoorbeeld net zoveel games uitgebracht als er main 3D Mario games uitgebracht zijn sinds de N64. Waar die Mario games keer op keer toch weer behoorlijk verschillen (SMG 2 daargelaten, dat was een expansion) is elke AC game bijna exact hetzelfde sinds deel 2. Far Cry 4? Toffe game, maar ook hier wordt weer bijna exact de AC2 formule gebruikt. Het enige verschil is dat het in een FPS jasje is met een toffe wereld en design. Als mensen Nintendo bekritiseren vanwege uitmelken (wat eigenlijk alleen het geval is in de New Super Mario Bros en Mario Party series) moeten ze deze games ook bekritiseren. In de kern zijn alle grote Ubisoft franchises namelijk meer exact hetzelfde dan welke 3D Mario game dan ook.
Als we de NSMB serie buiten beschouwing laten (Ja, dat is wel melken) is de main Mario serie (die door jullie aangehaald wordt) zoveel meer verschillend dan welke Halo, Gears, God Of War of Assassin's Creed game dan ook:
Super Mario 64 vs. Super Mario Sunshine vs. Super Mario Galaxy (1 & 2) vs. Super Mario 3D World.
Daarnaast is het been-there-done-that gehalte in andere games echter ook heel hoog. The Order? Gears Of War deed de TPS gameplay jaren geleden al veel beter. Uncharted 4 is nu iets dynamischer qua gevechten, maar is in essentie ook nog steeds exact dezelfde game als deel 1, maar dan mooier. Telltale? Been there done that. Het been-there-done-that gevoel is gewoon de hele gamesindustrie ingeslopen, niet alleen Nintendo. Ik heb bijvoorbeeld @Fiasco hier al behoorlijk vaak over gehoord.
Dat de Nintendo games misschien niet meer jullie ding zijn, daar kan ik weinig aan doen. Maar objectief de verschillen bekijken ten opzichte van de andere franchises zit er dan toch nog wel in? Halo en Gears en Assassin's Creed gaan ook nog minstens 2 generaties door. Gaan jullie dan hetzelfde zeggen over die games?
Laatst bewerkt: 20 dec 2014
Dribble en Fiasco vinden dit leuk.