Payday 2 +
http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=170322
IK HEB DE VERSCHILLENDE ONDERDELEN V/D REVIEW IN SPOILERS GEPLAATST OMDAT DE REVIEW ERG LANG IS
De crew van Payday The Heist: Dallas, Hoxton, Wolf en Chains zijn terug in Payday 2! Ze zijn weer klaar om een hoop geld te verdienen met gevarieerde en zeer lastige klussen. Via deze review wil ik mensen kennis laten nemen met deze topgame.
Algemeen
Zodra je de game opstart krijg je een korte tutorial. Deze tutorial geeft jou snel de basics om dit spel te kunnen spelen. De tutorial speelt zich af in de safehouse waarin de crew zich schuil houdt. Nadat je dit hebt voltooid, dan kun je gelijk aan de slag.
Vervolgens kom je weer terug op het hoofdmenu en mag je kiezen in welke class je jezelf gaat upgraden. Je kan kiezen uit Mastermind, Enforcer, Technician en Ghost. De Mastermind is een control freak. Hij kan goed de civilians onder controle houden en heeft hele handige skills die goed van pas kunnen komen. De Enforcer is echt de man die nodig is als alles uit de hand dreigt te lopen. De Technician is iemand die goed is met gadgets en openmaken van kluizen. En de Ghost is zoals je waarschijnlijk als merkt degene die goed is in stealth. Je kan ook een combi van de classes maken, zodat je meer een allrounder wordt.
In plaats van de traditionele manier dat je een missie aanklikt dat je wilt doen heeft Payday een iets andere manier. Je kiest eerst of je het spel online of offline wilt spelen. Het gedeelte waarin je missies kunt kiezen heet Crimenet. Je krijgt een kaart van Washington te zien en je ziet dan verschillende klussen op de map verschijnen. Je kunt in 1 oogopslag zien hoeveel je verdient aan de klus en wat de moeilijkheidsgraad is. Het is dus zo dat er random missies spawnen om er zo voor te zorgen dat je niet constant dezelfde missies doet.
Bij het behalen van de missies krijg je een overzicht van de opbrengsten van de klus. Veelal geld van de opdrachtgever en eigen loot dat je hebt meegenomen. Dat geld wordt op je offshore account gezet en ongeveer 5% van dat bedrag kun je besteden. Je offshore account is gewoon een manier om jezelf in de statistieken te laten zien hoeveel geld je hebt verdient. Verder verdien je XP en bij elk level omhoog ontvang je een skill point en die kun je gebruiken om je character te verbeteren. Je hebt dan verschillende upgrades, bijvoorbeeld meerdere ammo bags of meer touwen om meer mensen vast te binden. De upgrades kost skillpoints + een X bedrag. De skills kun je ook nog ACEn voor een bonus. Dit kost eerst 3 skill punten en later zelfs 8 punten. Op een gegeven moment gaat het levelen echter wel langzaam en daarmee duurt het ook langer voordat je een nieuwe skill hebt en dat kan frustrerend zijn.
Het geld dat je vrij mag besteden (spending cash) kun je gebruiken om uiteraard wapens te kopen. Je hebt een mooie collectie wapens waar je uit mag kiezen. Deze kun je ook costumizen. Verder heb je ook nog de mogelijkheid om maskers te kopen en naar je eigen stijl in te richten. Dit is een erg toffe feature, want je creëert een originele masker. Er zijn volgens de makers van de game wel meer dan 15 miljoen mogelijkheden. Maar aan het costumizen zit wel een probleem: de wapen attachments, maskers en kleuren moet je eerst unlocken. Als je een missie voltooid mag je een kaart kiezen waar je een random bonus krijgt, zoals een laser op je wapen en op dat moment is die attachment pas beschikbaar. Je kan dit niet kopen, alleen maar unlocken. Nog een raar iets is dat je ook nog dik moet betalen om een attachment op je wapen te zetten. Zo wou ik een silencer op mijn shotgun zetten en dat kostte mij 200K. Dat is echt bizar voor een silencer dat je in het echt zonder enige kosten of moeite op een wapen zet.
Tot zover de algemene informatie!
Graphics, gameplay & soundtrack
Zo, en nu naar het echte werk: de graphics en de gameplay!
De graphics van dit spel is prima voor een game anno 2013. De omgevingen van de verschillende locaties zien er mooi uit en ook divers. Het is namelijk zo dat de game nooit helemaal hetzelfde is. De ene keer staat op een willekeurige locatie een politie auto bij een hotdog kraampje en de andere keer niet. Dit is ook zo met videocamera’s en bewakers. Dit zorgt ervoor dat de game nooit helemaal hetzelfde is.
De missies zijn ook divers en zorgen ervoor dat je variaties hebt. De ene keer sta je in een bank geruisloos de kluis te kraken en op andere missies zit je in te breken bij iemand om hem te kunnen beschuldigen. Je kan bij de missies zelf kiezen hoe je het doet. Loop ik de bank in en schiet ik mensen neer die weerstand bieden of probeer ik geruisloos de missie te voltooien? De keuze is helemaal aan jezelf. Als je een klus doet dat meerdere dagen duurt dan heeft de uitslag van vorige missies weer gevolgen voor de komende missies (dagen). Indien je met een flinke schietpartij een missie behaald dan is de kans groot dat je op de volgende dag aangevallen wordt door de politie tijdens een andere missie. Indien je een missie zonder ontdekt wordt haalt, dan heb je waarschijnlijk ook geen last van de politie in de resterende dagen en dat is ook een toffe feature! Zo had ik een missie moeten doen waarbij je schilderijen moet stelen. De eerste keren werd je steeds ontdekt en werden de daaropvolgende missies ook lastiger. Toen ik deze missie zonder ontdekt had gehaald kon ik gewoon zonder geambushed te worden de 2de missie halen.
De vijanden waar je tegen vecht zijn gevarieerd van normale cops tot FBI en bulldozers (soort juggernauts) aan toe. Vooral als je op hoog niveau speelt zijn de verschillende special enemies uitdagend.
Er zijn tal van wapens in deze game, van shotguns tot assault rifles, pistolen en SMG’s. De makers van Payday hebben goed aandacht besteedt aan de wapengeluiden en omgeving. De wapens klinken erg goed. Helemaal vet klinkt dit wanneer je verder op staat en een teammaat schiet en dan hoor je echo’s. Wel moet ik zeggen dat de shotguns en de AK’s erg sterk zijn t.o.v. de andere wapens.
Ook de soundtrack mag er wezen! Payday heeft inspiratie opgedaan aan onder andere de spannende actiefilm HEAT (Must see!). De muziek begint lekker rustig met een deuntje op de achtergrond. Echter, zodra je in actie moet komen wordt de muziek opzwepend en dit past goed bij de game.
Conclusie:
Payday 2 is een geweldige coöp shooter game die mij zeer verraste. De opbouw van de game is leuk en is ook zeer uitdagend. Samen met de opzwepende muziek is deze game erg verslavend. Ten opzichte van de voorganger van Payday 2 zijn er nieuwe en verbeterde elementen toegevoegd zoals stealth en meer uitgebreide costumize mogelijkheden. Verder is het erg tof dat de game telkens weer iets anders is dan normaal, zodat je nooit missies op dezelfde manier speelt. De enige dingen wat ik minder vond was dat de game offline niet boeiend is. Daarnaast zijn upgrades van wapens erg duur en het vervelendste is nog dat je deze attachments en maskers eerst moet unlocken. Verder moet je er wel rekening mee houden dat er weinig stealth aan toekomt tot je ongeveer level 20 bent. De minpunten die ik benoemd heb zijn kleine puntjes die de algemene beoordeling van de game weinig beïnvloedt. Al met al moet zeggen dat de game echt een aanrader is als je een toffe en epische coöp shooter zoekt!
Pluspunten:
- Sterke coöp game
- Goede soundtrack
- Uitdagend
- Verslavend
- Willekeurige elementen
Minpunten:
- Minder boeiend offline
- Wapen upgrades zijn erg duur!
- Wapen upgrades moet je eerst unlocken
- Weinig stealth op het begin van de game
- Skillpunten krijgen duurt steeds langer