De eerste Bioshock had een bijna perfecte interne logica in de gamewereld. De splicers, de plasmids, de opbouw van de levels... ALLES paste in de lokatie en het verhaal
Rapture was een perfecte natuurlijke begrenzing dus alle lineariteit was ook logisch. De Splicers waren allemaal zo gek als een deur dus logisch dat het altijd op vechten aan kwam
etc etc etc
En binnen die gamewereld met geweldige interne logica werd een veel interessanter verhaal verteld dan we gemiddeld van onze games gewend zijn. Het verhaal en de gamewereld sloten perfect op elkaar aan en alles paste
Infinite heeft die logica gewoon NIET.
En daardoor valt het voor mij als 2 delen uit elkaar. Je hebt het verhaal wat Ken Levine probeert te vertellen en daarnaast heb je de gameplay.
En de gameplay is gewoonweg niet veranderd sinds deel 1. Sterker nog, als hij veranderd is is het niet in positieve zin
Je mist bijvoorbeeld de Big Daddy mechanic (roaming NPC's die je in het gevecht met andere NPC's kon betrekken, waar je een hinderlaag voor kon plannen etc), het hele hacken is vervangen door 1 enkele possesion 'Vigor' (Vigors passen ook totaal niet zo goed in de wereld als Plasmids dat deden. Worden amper verklaard), je vecht tegen veel grotere zwermen tegenstanders die zich allemaal als eenheidsworst gedragen dus er is vrijwel geen 'emergent gameplay'. De eerste Bioshock deed dat veel beter. Elk gevecht in Infinite voelt hetzelde.
Maar het gaat allemaal wat mij betreft op 1 punt fundamenteel mis in Infinite.
Het design van Bioshock de game paste PERFECT bij Bioshock het verhaal en Ken Levine heeft een tof nieuw verhaal verzonnen maar gewoon verzaakt zijn game template er op aan te passen
En het past nu gewoon niet waardoor ik me tijdens de stukken waar geen verhaal expositie plaatsvind gewoon echt zit te vervelen.
Beetje schieten met powers is als het zo lineair gedaan word als in Infinite niet meer genoeg om te blijven boeien
edit:// Maar ik zou de game nog steeds wel aanraden hoor. Want ook in dit deel word een verhaal verteld wat vele maler beter is dan 90% van alle andere games.
Maar het is niet de bijna perfecte game die Bioshock wel was..
Laatst bewerkt: 7 apr 2013