Ja en nee...
Dat van dat inhalen op Suzuka, dat gebeurde altijd al wel toch? Nu inderdaad veel na start/finish, door DRS. Maar de andere punten wist men altijd al wel te vinden. Goed voorbeeld daarvan in het bovenstaande filmpje van Schumi en Häkkinen. Het is dat hij net na 2:41 heel lichtjes moet inhouden - en daardoor waardevol momentum verliest - maar anders had hij hem er absoluut langs gezet na start/finish. En inhalen voor/in de 130R, dat kon vroeger ook al. Vraag maar aan Alonso
En toen was het nog écht de 130R. Want die bocht hebben ze iets ruimer gemaakt.
En wat betreft Senna en Prost op Suzuka, als je enkel naar dat beeld kijkt dan geef ik je zeker gelijk (al helemaal omdat ik nooit Senna fan ben geweest). Maar het verhaal zit iets gecompliceerder in elkaar
Feitelijk is Senna twee keer hard genaaid, om Prost het voordeel te geven.
Eerst tijdens de race op Suzuka het jaar daarvoor. Prost reed Senna en zichzelf eraf in de Casio Triangle (toen waren ze nog teamgenoten bij McLaren). Prost stapt uit, race klaar. Senna laat zich aanduwen (toegestaan), rijdt een bloedstollende inhaalrace en wint. Om uiteindelijk gediskwalificeerd te worden; omdat hij na het aanduwen niet via de juiste route weer op de baan kwam en daardoor feitelijk afgesneden zou hebben... Laritoek natuurlijk, maar ja, de toenmalige FIA baas was Jean-Marie Balestre, een Fransman. En heel toevallig was het zo dat die diskwalificatie er voor zorgde dat Senna Prost niet meer achterhalen in de WK-stand
En de tweede keer was tijdens het weekend van de Suzuka crash. Om onverklaarbare reden werd ineens de pole-plek verplaatst naar de binnenkant (de vuile kant). Senna was daar furieus over! Daarom had hij zich ook voorgenomen om, als Prost voor zou liggen na de start, hem eraf te rossen. Om in één klap twee keer wraak te nemen. En zo geschiedde.
Mooi om te lezen dat je net zo'n race-nerd bent als ik trouwens
Al ligt jouw focus net anders, maar dat is juist goed.
Klik om te vergroten...