Vanavond rijden we Live de finale van het DTM kampioenschap. Ik ga nog een laatste poging wagen om het podium te halen, maar dat gaat lastig worden op een baan die mij niet heel geweldig ligt (Assen). Via Youtube kunnen we meerdere streams in 1 stream verwerken waardoor je zelf live kan switchen tussen de coureurs. Hier experimenteren we vandaag mee dus hebben we om te beginnen twee coureurs in de stream (Ik en Arjan Veltens, die sinds een paar rounds voor ons team rijdt). Stream staat alvast live met een open practice terwijl de coureurs binnen druppelen, kwalificatie begint zo rond 20:15.
Ook niet de beste baan voor racewagens haha. Redelijk smal.. succes vanavond Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Jongens, na de race wilde ik eigenlijk nog wat zeggen maar kwam er niet meer van. Misschien dat @ColdzeroNL er wat over weet te zeggen omdat hij zo veel loopt.. Ik zat te denken. Je hoort weleens dat autosport vervuilend is, vanwege die motoren en de CO2 en zo.. Maar... Zou er bij een groot hardloop-evenement als de marathon van New York misschien niet nog veel méér CO2 worden uitgestoten uit de monden van de hardlopers door het verhoogde hartslag/adempatroon van de (tien)duizenden hardlopers (nog even los van de tienduizende vliegtickets naar de wedstrijd toe)?
Autosport heeft meer gedaan aan het schoner/efficiënter maken van motoren dan hardloopwedstrijden, that's for sure
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je kijkt naar het aantal deelnemers aan de race versus de "Carbon Footprint" dan heb je misschien een punt. Tel je bij de autoraces ook het vervoer tussen beide races, de werknemers die in de fabriek werken (Bij Redbull bijvoorbeeld zijn dat er meer dan 500) etc dan denk ik dat een hardloopwedstrijd vele malen, Ondanks de hogere CO2 uitstoot tijdens de daadwerkelijke race, schoner is dan bijv. De Formule 1.
Dus stel dat die mensen niet bij Red Bull werkten, dan waren ze massaal gestopt met ademen? Waar Tender op doelt is het surplus aan lichamelijke inspanning tijdens een hardloopwedstrijd (zonder echt maatschappelijk doel) en de extra uitstoot die daarmee gepaard gaat. Maar goed, los daarvan vind ik het een erg lastige vergelijking. Wel een interessante!
Even wat anders... Ook een jonkie. Ook Spanje (oorspronkelijke lay-out). Ook tegen grote namen (iedereen herkent zeker één helm vast wel). Geen overwinning overigens, die kwam later op Spa (na precies één seizoen formule 1).
Ik doelde op de uitstoot van hun auto's om naar het werk te komen, de vrachtwagens van de teams, de helikopters etc. De uitstoot van een raceteam is zoveel groter dan de auto die de rondjes rijdt
Uhu eigenlijk is mijn vraag als volgt: Wat is groter A) CO2 uitstoot van 20 Formule-1 auto's die anderhalf uur racen (Cars may use no more than 100kg of fuel in each race (with the power unit regulations stipulating that fuel flow must not exceed 100kg/hour); B) CO2-uitstoot van 50.000 marathon-renners die 2,5 uur heel hard rennen (en ademen, tsssk foei ) in plaats van op de bank hangen. Zowel de grootte van A als van B weet ik niet maar valt denk ik prima te berekenen als je er in thuis bent. De hele footprint eromheen laat ik buiten beschouwing, die zal bij zowel A als B denk ik tot véél meer uitstoot leiden dan de wedstrijd zelf maar is niet te vergelijken.. Je kunt er bij zowel A als B zoveel bij bedenken dat de 'winnaar' degene is waar je als eerste ophoudt met footprint-grondslag-dingen erbij bedenken.
Ik denk dat de uitstoot van de veestapel in Nederland veel groter is dan welk transportmiddel ook. Denk dat voor hardlopers de extra uitstoot tijdens de wedstrijd gecompenseerd wordt door de veel lagere hartslag en uitstoot tijdens de dagelijks leven doordat een getraind lijf veel efficiënter met energie omgaat. Wel moet je je afvragen of Co2 echt "vervuilend" is aangezien het natuurlijk geproduceerd wordt en veel levensvormen er afhankelijk van zijn. Fijnstof en andere stoffen die kunstmatig het gevolg zijn van verbranding zijn in mijn ogen veel vervuilender.
Wat wel grappig is omtrent vervuiling in de F1: Als alle coureurs alle ronden rijden van het gehele seizoen (dus niemand valt uit of wordt gelapt) dan is de totale uitstoot van het complete veld MINDER dan één Boeing 747 vlucht vanuit Europa naar Melbourne voor de race in Albert Park. Zo'n kist verbruikt 15 liter PER SECONDE en daar kunnen ze in de F1 niet tegenop
Dit is inderdaad waar. Als je 1 of 2 dagen in de week geen vlees eet dan mag je rustig het hele jaar in een oude Amerikaanse bak rijden die 3 op 1 rijdt. Politiek richt zich op de auto-industrie omdat dat makkelijk te handhaven is dmv regelgeving. Het is echter maar een fractie van de bio-industrie produceert aan Co2. Als iemand in Den Haag gaat verkondigen dat we echt minder vlees moeten gaan eten dan pleegt hij/zij politieke zelfmoord.
De reden dat we enkel over uitstoot van auto's horen, is omdat dat makkelijk te belasten valt en iedereen aan gaat. Het is het zelfde als stoppen met roken, de overheid heeft liever dat je blijft roken ivm de belasting op een pakkie peuken. Als we met z'n allen electrisch gaan rijden. Moet jij eens opletten hoe snel ze de wegenbelasting voor die auto's omhoog schroeven, de stroomprijs stijgt en de gunstige bijtelling af is gelopen. Auto bezitters zijn nou eenmaal de melkkoe van de maatschappij. Of je nu diesel, benzine, gas of op stroom rijdt. Zodra je een auto hebt moet je bukken voor wiebes en wordt genaaid. En dat houdt pas op totdat je je auto verkoopt. Arjan Lubach heeft ooit een hele mooie lezing gehouden in zijn programma "Zondag met Lubach" over de uitstoot van dieren en wat een beetje minder vlees eten zou betekenen voor het milieu. Best wel interessant. Tevens is de scheepvaart ook een enorme CO2 uitstoter die veel moeilijker aan banden te leggen is. Vooral omdat juist de multinationals raakt die in Nederland gevestigd zitten vanwege ons gunstige belasting klimaat.
Jep. Zie je ook met de lage bijtelling op milieu-vriendelijke auto's (voorheen). Die fiscale voordelen hadden zo'n grote impact op de begroting dat het inmiddels grotendeels is afgeschaft. Gaat ze uiteindelijk alleen maar om de centen. En je kunt je inderdaad afvragen in hoeverre CO2-uitstoot een goede proxy is voor 'mileu-vervuilend'. Maarja, het is (bij auto's) zo makkelijk te meten he