Zijn we hypocriet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 26 mei 2004.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik zat vandaag weer eens na te denken over grappige dingen en ineens schoot het mij te binnen dat veel van ons eigenlijk hypocriet zijn. Laat me het uitleggen.

Iedereen die hier zit heeft wel een gedownloade MP3 etc. Dit is illegaal en eigenlijk hetzelfde als stelen. Toch zijn het wij die schreeuwen dat ze draaideur criminelen moeten aanpakken en in de cel moeten stoppen.

Nou vind ik uiteraard ook dat die twee dingen anders zijn, maar als je erover nadenkt blijft het criminaliteit. Wij stelen, hun stelen, moeten wij ook harder worden aangepakt? Nee :), dus eigenlijk zijn we hypocriet, want we vinden wat wij doen niet crimineel, maar wat anderen doen wel.

Meningen/gedachtes?

2. Ghost

Ghost XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1
    Gedachte: heel de mensheid is hypocriet. We vervullen ons leven met luxe, terwijl we stiekem geen spijt hebben dat we zo leven.

Beetje filosoferen over deze zin kan geen kwaad ;)

3. Je stelt wel moeilijke vragen! :D

Ik denk dat downloaden zo iets gewoons is geworden dat niemand zich er druk over maakt of zelfs op let dat het illegaal is. Iets in je zak stoppen vind ik véél erger dan iets downloaden, terwijl eigenlijk gewoon hetzelfde is.

Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2004
  4. NatureGoneWild

NatureGoneWild Nuub on steriods!

Leuk Bevonden:
    5
    En als inbreken om en duur nu ook gewoon wordt? :cool:
    Tja, net zoals ouders, vroeger gingen ze mischien zelf tot 4 uur in de nacht weg, en nu eisen ze dat jij terug bent rond 12 :)

5. Inbreken is ook de normaalste zaak van de wereld! Waarom heeft 95% van de wereld een sleutel op zijn huis?

Maar ik dwaal op de één of andere manier af van de stelling...

Ik weet het!:
    Het downloaden komt zo goed uit voor de mensheid dat dit automatisch niet als een misdrijf wordt gezien. Alleen de mensen die er een nadeel aan hebben (zangers en de FRS enzovoort) zien het als een misdrijf.

Iemand die "echt" steelt doet de hele bevolking iets aan. De prijzen worden duurder door extra maatregelen tegen diefstal, belastingen voor extra politie en cellen, de geleden schade door diefstal.

Ook speelt mee dat de wereld zo enorm om geld draait. Alles kost geld. Het geeft denk een kick om eens iets gratis te krijgen. En waarom zouden we protesteren?

Het is niet uit te leggen. Er zou een nieuw woord moeten worden gevonden voor datgene wat Hordo als voorbeeld geeft. De defenitie van dat woord zou moeten zijn:

Misschien zo:
    ...........Een misdrijf dat door scheinheiligheid niet gezien word door de consument omdat zij er baat bij heeft en waar niets aan gedaan kan worden. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2004
  6. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    mp3tjes downloaden noem ik niet egt stelen, de platenmaatschappij en de artiest raken hun nummer er niet door kwijt, zoals je spullen bijvoorbeeld bij een inbraak kwijtraakt.

daar komt nog bij dat sommige mensen juist een cd kopen die ze normaal nooit zouden kopen, omdat ze er 1 of meer mp3tjes van gedownload hebben.

7. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Downloaden voor eigen gebruik is niet illegaal. Er zit tegenwoordig een opslag % op de cd-tjes. Voor eigen gebruik mag het, mits de mp3-ers die je download wat minder van kwaliteit zijn.

Gewoon iets er voor betalen met z'n allen en het is niety hypocriet meer.

8. Cyber-Ninja

Cyber-Ninja Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Weet je wat ik echt hypocriet vindt.
    Mensen die ouwehoeren over dat hun huis leeg gestolen is.
    En dat ze die dieven dood rijden als ze hun tegen komen, en dat ze allemaal aan de hoogste boom moeten hangen.

Maar als ze een dvd-speler , pc of weet ik veel wat anders krijgen aangeboden. En waarvan je wel 100% van op aan kan dat het gewoon gestolen spullen zijn hoor je ze ineens van ja maar dat is anders. Ik werk gvd hard en nu wil ik ook wel eens wat hebben dus mag ik, krijg je dan te horen.

Maar als je gestolen spullen in je huis heb wat zit je dan te zeiken als ze gestolen worden?
    Ik ben ook blij dat ik nog nooit gestolen spullen gekocht heb, en dat wil ik zou houden ook. Het geeft me ook een voldoening als ik weet dat spullen die ik gekocht heb van mij zijn.

9. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Ik zie het als iets nobels: Net als Robin Hood stelen van de rijken en het teruggeven aan de armen :+

Even zonder gekheid, ik vind dat het wel uitmaakt van wie je iets steelt. Steel je van een platenmaatschappij dan vind ik dat niet zo erg. Die proberen jou en de artiesten ook te bestelen als ze de kans krijgen (meer dan €20 voor een cd'tje, en hoeveel krijgt degene die de muziek maakt??). Zo vind ik het toch erger om bijvoorbeeld iemands fiets te stelen dan het downloaden van muziek waar je eigenlijk niemand mee lastig valt. Tuurlijk mist de platenmaatschappij de omzet, maar als je fiets gestolen wordt is dat toch wel een stuk persoonlijker. Je hebt immers toch hard staan werken voor je spulletjes, en laten we de frustraties niet vergeten.

Toch blijft het asociaal om dingen te stelen, en zo zit het dus ook met illegaal downloaden. Het illegaal downloaden zorgt ervoor dat de cd's zo duur zijn, en zo wordt dat alleen maar in stand gehouden. Hier zijn de mensen die een goeie cd willen kopen dan weer de dupe van (vicieuze cirkel anyone?).

Aan de andere kant zou ik die nummers die ik download sowieso nooit gekocht hebben. Het is dus niet stelen, maar ongeoorloofd gebruiken.

Laatst bewerkt: 27 mei 2004
  10. Sonic 87

Sonic 87 Punk Rock

Leuk Bevonden:
    2
    je hebt helemaal gelijk!

we weten dat het niet mag, en toch doen we het..

dat is hetzelfde als de wibra onderbroeken dief, hij weet dat het niet mag, maar doet het anyway...

11. jermain

jermain

Leuk Bevonden:
    18
    hahaha ik ben niet hypocriet... als ik weet dat iets niet mag en ik doe het toch.. maakt dat me hypocriet? nee... ik verwijt andere mensen die dingen doen die niet mogen ook niet... dus ik ben lekker geen hypocriet... :p
    wil je stelen?.. STEEL MAAR
    wil je steken?.. STEEK MAAR
    wil je moorden?.. JE DOET MAAR
    laat mij er maar gewoon buiten :p

12. Sonic 87

Sonic 87 Punk Rock

Leuk Bevonden:
    2
    on the money, je bent egoïstisch }:]

13. jermain

jermain

Leuk Bevonden:
    18
    yes indeed.... i ain't gon' lie 'bout it...
    ik zeg je eerlijk...
    ik leef... voor mij...
    hoe kan je zeggen dat geleefd heb als je leeft voor andere mensen...
    iedereen denkt aan z'n eigen belang...
    maar de meeste mensen komen er niet voor uit..
    sommige mensen denken dat als je veel mensen helpt in je leven dat je dan naar de hemel gaat ofzo...
    ik heb zoiets van... FUCK DAT...
    ik help mensen als ik er iets voor terug kan krijgen.. (muv familie, dawgs en geliefden)
    maakt dat mij egoist?..
    nou.. dan maar...
    proud to be dog....

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik vind veel mensen hypocriet. Sommige mensen zeggen dat ze echte Christenen zijn (neem nou hier in Limburg). Doen de communie en vormsel, krijgen daar abnormaal veel cadeautjes (1000 gulden als een cadeau van een oma aan een 8-jarige jongen heb ik meegemaakt, dat gaat gewoon te ver). Maar geloven doen ze niet. Naar de kerk gaan? Doen ze alleen met kerst. Dat vind ik ook hypocriet.

Maarja, back on-topic. Ik vind cd's veel te duur, ik ga geen 22 euro betalen voor een half uurtje muziek (sommige/de meeste artiesten maken maar een stuk of 12 nummers). Als cd's 10-15 euro kostten, dan zou ik véél minder downloaden. Ik heb ook liever echte cd's. Maar ik vind ze gewoon te duur. Bij de Mediamarkt koop ik wel nog eens een cd (daar zie ik ze wel eens voor 9,99 of 13,99).

1 persoon vindt dit leuk.
  15. Wooffa

Wooffa Deus Ex Machina

Leuk Bevonden:
    3

Dit maakt je misschien geen egoïst...hedonist komt er mayB meer in de buurt.

Marja...de mensen die zeggen dat downloaden anders zou zijn, vinden het downe denk ik normaal omdat het voor ons een gewoonte is. Daarbij komt dat er [nog] nooit iemand aan je deur zal hangen van: Je staat onder arrest wegens het downloaden van een liedje o.i.d. Bij stelen is dit echter wel, je loopt daar meer risico's bij gepakt te worden. Misschien heeft het daar ook iets mee te maken dat we snel zeggen: 'Stelen is slecht' maar dat we daarna toch allemaal doorgaan met downloaden...

16. Wooffa

Wooffa Deus Ex Machina

Leuk Bevonden:
    3

Mij hebben ze [en vooral bij m'n vormsel] geleerd dat je niet iedere week in de kerk hoeft te zijn om een 'goede' christen te zijn. Bij mij is het zo: Je gelooft ergens in en dat laat je merken door een eventuele "inwijding". Ik kan niet helpen dat ik hetgene geloof wat al de andere Christenen geloven. Daarbij heeft de invloed van ouders er ook nog iets mee te maken. Wat je ouders zijn, zul jij met veel kans later ook zijn [mijn ouders zijn bijv. allebei Christen duzzz]

Marja, dit is idd offtopic en ik moet nu snel naar school gaan fietsen dus sluit ik het bijdeze af :+

17. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja ok, maar jij gelooft dus wel. Bij mij in de klas deed bijna iedereen het vormsel alleen maar voor de cadeautjes. :{ Maar we dwalen af, dus...

Waarom komen er geen speciale online mp3-winkels? MP3 is mateloos populair. Ik vind het handiger dan die grote cd's waar niet veel oppast. Als er zo'n winkels komen, ben je legaal bezig en je hebt de gemakken van mp3 (zelf (mp3-)cd's samenstellen enz.).

18. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk dat vooral het begin het verschil vormt. Winkels waar je met iets moest betalen waren er al vrij snel. Er leeft nu niemand meer die een tijd zonder winkels gekend heeft. Die criminaliteit keuren wij af, omdat ons dat gezegd is en er genoeg legale alternatieven zijn. Met muziek downloaden ligt dat anders. Dat is geboren in illegaliteit, maar sloeg vervolgens zo aan, dat iedereen dat deed. Dit is eigenlijk geen misdrijf (nu wel), want er waren geen legale alternatieven. Hoe kan dan zoiets een misdrijf zijn :+

19. Cyber-Ninja

Cyber-Ninja Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    En als de platenmaatschapij wilt dat we stoppen met download, waarom pakken ze dan ook niet die electronica bedrijfen aan die Mp3-spelers, mp3-branders, dvd-speler en dvd-branders maken. Want hun maken het ons ook allemaal veel te makelijk.
    Als we als die spullen niet hadden dan staat nu alles op onze pc en kan je het alleen daar beluisteren.

20. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Als de platenmaatschappijen 15 jaar geleden internet als een tool hadden gezien ipv een gevaar dan hadden we nu geen "illegale" downloads gehad...
    Raar toch, Sony is een supergrote leverancier van MP3 spelers en ongeveer de grootste platenmaatschappij van de wereld.... (ze eten dus van twee walletjes :mad: )

Hypocriet zijn juist de maatschappijen! Kijk naar alle bekende artiesten, toen ze hun eerste album uitbrachten kregen ze ook een wurgcontract aangeboden van een rijke manager, die mensen hebben veel moeite moeten doen om onder het contract uit te komen en een betere maatschappij te zoeken of zelf hun platen uit te gaan geven.

Internet is een fantastisch medium wat de grote platenbonzen hartstikke goed kunnen gebruiken voor hun marketing, distributie enz... Maar wat doen ze!! Gewoon de "consument" (wij, de mensen die mee gaan in de nieuwe technologie) meer uitbuiten en bang maken met rechzaken etc...
    Nee, neem een voorbeeld aan de kleinere bandjes die juist hun muziek gratis op internet zetten, zo kan iedereen genieten van hun creaties en kunnen ze meer en meer gaan optreden in het land of wereld....

Nee mensen, hypocriet... tssss... Check Cribs op MTV!!! Die mensen worden er echt niet slechter van.

p.s. Oja, Robbie Williams twee jaar gelden op een persconferentie toen hij dat miljoenen contract had getekend (ik weet zo het bedrag niet maar het ging richting de 100 miljoen). Iemand vroeg hem of hij het erg vond dat mensen zijn muziek via internet downloaden... Zijn reactie: "Nee, natuurlijk niet, ik heb mn geld al binnen" _0/

1 persoon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina