Hori DoA4 Arcade Stick reviewtje....:
Wel...heb gisteren dus de Hori DoA4 arcade stick opgepikt bij Foregames in Tilburg, en moet zeggen dat ik aardig verrast was met de kwaliteit ervan.
Stick met doos :
Normaal kost de stick daar 89 Euri (ja je leest het goed
), en ook al zou ik hem importeren ben ik helaas nog hetzelfde bedrag kwijt.
Omdat ik nog een oude Soul Calibur 2 stick (ook van Hori) had liggen waarmee ik niets deed kan ik deze erop inwisselen waardoor de prijs nog maar 40 Euro voor de stick was.....oftewel....goed te doen...
Vooraanzicht van de stick wat ook een beetje zicht geeft op de hoogte en design ervan :
De stick zelf steekt ongeveer zo'n 6 cm. uit de behuizing, heeft een balhoofd (ipv. van de langwerpige concaaf sticks die men in de US gebruikt) en voelt stevig aan.
Geeft in alle vier de windrichtingen een duidelijke klik weer...en er zitten kleine inkepingen in de diagonalen waar de stick zich in kan zetten (denk aan de GameCube stick die een octagonaal vorm heeft waar de stick zich in zet).
De stick geeft niet teveel weerstand en kan duidelijk en makkelijk in alle richtingen bewogen worden, dus...cirkelvormige bewegingen moeten een makkie zijn.
Daarbij is naar mijn gevoel de kwaliteit en het gevoel van de stick precies hetzelfde gehouden als mijn (ex) Soul Calibur 2 (SC2) stick.
De knoppen zijn groot, niet te ver en niet te dichtbij bij elkaar geplaatst zodat de vingers er natuurlijk op kunnen rusten.
Plaatsing van de knoppen :
(L) (R)
De manier waarop je je vingers erop laat "rusten" is een vrij natuurlijke positie welke ieder voor zich weer laat bepalen....maar ik gebruik het als volgt : Duim op de (A, Free)...wijsvinger op de (B, Punch)...middelvinger op de (X, Kick) en de ringvinger op de (Y, Throw).
De (L) en (R) knoppen zullen als combo gebruikt worden (Punch + Kick of Free + Punch).
De knoppen laten zich makkelijk indrukken en veren duidelijk weer terug.
Er is geen klik hoorbaar wanneer men deze indrukt (was soms bij oude speelkasten het geval) en van de andere kant is dit wel zo fijn...anders word je gek van het geklik.
Ik vind de knoppen beter geworden als toen ik de SC2 stick had.
De randen zijn namelijk wat meer afgerond waardoor men niet zo een scherpe rand met je vingers voelt wanneer je erop rust e.d.
De groote van de knoppen daarentegen zijn dezelfde grootte gehouden (zo'n 2 cm. doorsnee).
Gewoon mooi
:
De behuizing is wat kleiner geworden vergeleken met de SC2 stick, maar dit is gelukkig niet storend...men heeft nog steeds genoeg "rustruimte" voor je handpalmen wat wel van belang is voor het langere speelwerk.
Ook is de "face-art" erg mooi geworden waarop het nieuwe karakter Kokoro valt te zien.
Als laatste vind men ook nog wat "extra" knoppen op de behuizing welke van links naar rechts boven op de behuzing zich bevinden :
LB, Back, XBox Guide, Start, RB.
Weet nog niet wat ik moet vinden van de positionering van de LB, en RB knoppen....maar de tijd zal dit nog bewijzen....daarbij zal ik ook niet per ongeluk de "Start" of andere knoppen per ongeluk gaan drukken zoals soms voor kan komen met de gewone controller.
Voor op de stick vind men ook nog een aansluiting voor de 360 headset welke moor erin is verwerkt....past er dus ook perfect in.
Vraag mezelf alleen nog af dat als je fanatiek bezig bent ofdat de stick dan niet richting kruis gaat bewegen als je hem op je schoot laat rusten, zodat de plug van de headset hierin gaat drukken.....ouch...
Daarnaast kan men dus nog steeds gewoon vloeken tegen je tegenstanders...
Oww...voordat ik het vergeet....de USB kabel waarmee men de stick op de 360 aansluit is nog verrassend lang....zo'n 2 meter.
Ik ben dus niet genoodzaakt een USB verlengkabel te gaan gebruiken vanuit mijn luie stoel...
Al met al :
Constructie - 9.5
Stick - 8.5
Knoppen - 9.5
Aankleding - 9.5
Prijs - 5
Totaal score (niet gemiddeld) - 9.0
Ik vind het een geweldige stick (als je hiervan houd en een echt speelhal gevoel erop wilt nahouden) welke zeer fijn aanvoelt en speelt.
Kan me voorstellen dat ie naast DoA4 ook nog voor andere games zoals XBox Live Arcade gebruikt kan worden (denk aan de aankomende Streetfighter)...dus ben ik niet alleen aan dit spel beperkt.
Voor velen zal het een gewenning zijn om met zo een stick te gaan spelen maar het uiteindelijk resultaat mag er wezen...je speelt er na een tijdje veel handiger als met een controller mee (mijn mening)...en je zult moves kunnen uithalen die aardig moeilijk gemaakt kunnen worden als men met de 360 controller dit probeert.
Enige minpunt is de prijs voor velen om zo een stick aan te schaffen...of het nu import is of in een winkel...de gemiddelde prijs ligt rond de 89 Euro...en dat is geen instappertje...
Klik om te vergroten...