1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik zie dat ik die er niet tussen heb gezet, maar die heb ik! :) De Proloog en de Eerste Wet. Maar ik blijf die steeds uitstellen om te lezen. Geen idee waarom eigenlijk...

    Komt iig nog wel!

    Morgen/deze week waarschijnlijk een post waar ik ga pronken met wat nieuwe aankopen. :+ En dat terwijl ik nog 10+ boeken te lezen heb.
    Ach, je kan nooit genoeg boeken hebben.

    Heb ook besloten nog te wachten met een e-Reader. Prijzen zijn me wat te hoog voor een fatsoenlijke. e-Ink is een vereiste, net zoals een minimale schermgrootte van 6". Dat begint bij €150, en dat vind ik te veel voor een apparaat waar ik sowieso aan twijfel. Boeken horen niet op zo een apparaatje te staan. Dat haalt een hoop van de charme weg. :p
    Dus zodra er goede te krijgen zijn voor €100 of minder ga ik er denk ik wel een aanschaffen.
     
  2. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook handig voor mijn studie. Ik heb een hele berg artikelen en boeken op mijn pc staan die ook handig zijn voor de e-reader. Handig op een stage.. gewoon een bieb in je rugtas meenemen :+ Ik vind de Sony PRS 650 echt supermooi maar ik vind hem gewoon nog te prijzig op dit moment.
     
  3. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    Een echt boek in mijn handen is voor mijn gevoel fijner dan een e-reader. Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik. Al kan ik mij goed voorstellen dat het voor een studie zeker handig is. Verder ruiken sommige boeken gewoon zo lekker als je ze nieuw koopt :D Lekker met zo'n nieuw boek op de bank en kop thee der bij en in een fantasiewereld duiken. Mooie startpost trouwens!
     
  4. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb altijd problemen met het kiezen van een boek.
    Ik hou bijvoorbeeld niet van sprookjes boeken zoals CSI of Tom Clancy omdat allemaal verzinsels zijn. Maar als ik een boek moet kiezen dat gebaseerd is op waargebeurt dan word het meestal moeilijk omdat je niet kan weten of het de waarheid is. Bijvoorbeeld de boek van jordan van der sloot: De zaak Natalee Holloway om maar een voorbeeld op te noemen.

    Boeken zijn altijd een lastige keuze... Want als je er éénmaal te ver in ga verdiepen, dan kun je er ook echt in gaan geloven.
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.478
    Leuk Bevonden:
    8.474
    Waarom zou je niet een fictief boek lezen? Maakt toch totaal geen verschil of het nou ooit een keer gebeurd is of niet?
     
  6. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Dan zal de krant wel een heel eng beest zijn om te lezen, want stel je voor als wat daar in word geschreven nog waar is ook:eek:
     
  7. FunkXual

    FunkXual YT: Sean Specter

    Berichten:
    2.127
    Leuk Bevonden:
    24
    Heb voor mijn verjaardag 'Conversations with myself' gekregen. Een boek over Nelson Mandela (eigenlijk een soort officieuze opvolger van 'Long walk to Freedom'). Ben er nu 2 dagen in bezig en ik moet zeggen dat ik het tot nu toe erg indrukwekkend vind.

    Overigens, lees ik de Engelse versie.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  8. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het over boeken zoals jordan van der sloot: De zaak Natalee Holloway. ;)

    Ga ik ook doen, alleen weet ik nog niet wat voor een boek.
    En dat ik zij dat CSI en Tom Clancy boeken sprookjes zijn is een beetje kort door de bocht, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel. :b:
     
  9. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Ben zelf sinds kort ook een fervent lezer geworden. Nu bezig met de HP serie, die ik nog nooit gelezen had. Begonnen in de papieren versies, maar ben nu bij het 5e boek en ben overgestapt op de e-reader. Dit omdat het een stuk makkelijker mee te nemen is. Het voelt niet zo lekker aan als een echt boek, daar ben ik het helemaal mee eens, maar het is erg makkelijk.
    Ik moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk ook nog 'echte' boeken aan het lezen was, als ik mijn e-reader niet gratis gehad zou hebben.
     
  10. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Ik kan deze serie ook aanraden. Ik ben nu bij deeltje acht en het is echt fantastisch geschreven. Je moet er wel van houden dat Goodkind heel erg intensief beschrijvend is. De sfeer is vaak grimmig en donker maar de hoofdpersoon weet daar vaak op een of andere manier doorheen te breken, waarna het weer verdrongen wordt door inmenging van de antagonisten. (Het zijn er meerderen, sommigen apart en anderen hebben weer een relatie t.o.v. elkaar)

    Ik moet wel zeggen dat ik de eerste delen tot nu toe wel de besten vond, maar ook de latere delen blijven gewoon geweldig om te lezen en het is ook leuk om te zien dat de hoofdpersoon echt ontwikkeld is door de boeken heen. Het is bij wijze van spreken de transformatie van een Woods Guide (wat is dat in het Nederlands, ik heb het in het Engels gelezen :D ) naar een soort van inspirerende leider. Maar daar kom je nog wel achter als je de boeken verder leest.

    Ook zijn het lekkere pillen dus je bent er aardig wat tijd mee bezig. Elf delen zijn het geloof ik, elk met rond de 600-700 bladzijden (in het Engels dan, iets meer misschien in het Nederlands) dus daar ben je zeker vele uren mee zoet.
     
  11. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    'Ik was twaalf en ik fietste naar school' van Sabine Dardenne is dan misschien een aanrader. Net als 'Echte mannen eten geen kaas' van Maria Mosterd
     
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.478
    Leuk Bevonden:
    8.474
    Maar die laatste is toch ook een sprookjesboek? :+
     
  13. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Ik moet nu 'The Stepford Wives' voor Engels lezen. Iemand die kan zeggen of het een beetje een leuk boek is? Ik zal er vanavond wel eens aan gaan beginnen.
     
  14. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    Lol ja dat opzich wel @ Modder-Eter

    Ik ga nu zelf eindelijk eens beginnen aan de serie Verboden & Verbannen- Het boek van vuur. Ze hadden hem nu gelukkig liggen in de bieb. ( Heb nooit zo'n zin om te reserveren).
     
  15. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hem ook gelezen, vond hem wel leuk hoor. (en als je niet van lezen houdt: je kunt ook de film kijken, is met nicole kidman en bette midler etc.) :)

    'Alleen maar nette mensen' trouwens uit. Heerlijk boek, veel humor en lekker leesbaar. Over de nederlandse samenleving en alles wat daar mis mee is. Zeker een aanrader!

    Ben nu bezig in 'De Overgave' van Arthur Japin. (winnaar publieksprijs '08) Prachtig boek over de Comanche indianen in Texas.
     
  16. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Vinden jullie boeken geen achterhaald concept? Zelf vond ik het vak literatuur een hel. Ik snap gewoon niet het voordeel van een boek tegenover de andere vormen van storytelling. Namelijk film en gaming. Mensen zeggen weleens dat je in een boek je eigen fantasie kan gebruiken. Maar ik mis gewoon de beleving en invulling van je eigen verhaal in bijvoorbeeld een goede open game.

    Zelf heb ik m'n boekenkast vol staan met educatieve boeken. Dan waardeer ik platte tekst wel enorm. Het is dan makkelijker om dan dingen op te zoeken.
     
  17. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.063
    Leuk Bevonden:
    4.708
    Ik lees boeken vooral voor een stukje kennis, spanning en romantiek zo nu en dan. Ik zou je er tientallen kunnen aanraden op dat gebied, maar dat word wat teveel. Bepaalde boeken die ik gelezen heb zijn zo goed dat ik ze best wel aan wat oud leraren zou willen voorleggen.

    Heb hier ook wel een aantal educatieve boeken liggen, allemaal in de trent van geschiedenis of een stukje geloof. Ben gek op dit soort boeken en Dan Brown achtige thrillers.
     
  18. Deoxis

    Deoxis Coloris

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    0
    Crosspost met het Schrijvers topic:

    Vooral omdat film en gaming zogeheten 'fleeting storylines' zijn. Ze mogen je misschien wel interesseren of memorabel zijn. Maar ze zijn niet voor eeuwig i.t.t. geschreven woord.
    Hugo heeft het perfect verwoord: vroeger documenteerde men met architectuur om verhalen te vertellen, culturen te behouden en expressie te tonen.
    Toen kwam de boekdruk kunst op en verving deze de architectuur, omdat het de enigste echte eeuwige uitdrukkingsvorm is in enige zin. Herdrukken is makkelijk, zelf beginnen is makkelijk. Maar bovenal, het is het sterkste medium t.o.v. emotie (samen met muziek).
    Achterhaald? Absoluut niet. Er heerst gewoon een mogelijkheid van variatie in voor de meer toegankelijkere lezer/schrijver in de vormen die jij beschrijft. Maar het verschil tussen een game/film en een boek, is bijvoorbeeld de duur van het gehele verhaal. Een film kan grof gezegd iemand voor maximaal 4 uur bezig houden zou ik zeggen. Daarna haalt het zijn limiet. Er moet een einde aan komen of een nieuwe film gemaakt worden om het verhaal te vorderen, wat dat betreft is film zelfs een achterhaald concept t.o.v. games.
    Dan heb je het verschil in games en boeken dus. Een game is interactief, een boek niet. Een game vergt minder fantasie van de toeschouwer, omdat deze al redelijk vast staat. Terwijl in een boek het ontzettend veel makkelijker is om iemand aan het denken te zetten; of iets anders te denken dan dat de schrijver bedoeld met behulp van vage stukken, creatief woordgebruik en voorschaduwing.
    'Invulling' zoals jij het beschrijft heeft niet alleen met interactie te maken. Het heeft ook te maken met inleving, denkvermogen en fantasie. Iets wat je sneller terug zult vinden in een boek dan een game.

    Dus in het kort, nee. Het is geen achterhaald concept.

    My 2 cents.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Grappig dat juist de inleving en denkvermogen bij mij ontbreekt bij een boek. Ik vind het dus geweldig om een mysterie op te lossen in een game. Iets wat in het oude vermaak(boek en film) automatisch gebeurt. Ik ben ook nooit in staat geweest om een boek langer dan een half uur te lezen. Bij mij ontbreekt de uitdaging en spanning bij het lezen van een boek.

    Het is ook niet zo raar dat boeken mij niet interesseren. Ik ben opgegroeid met point & click games(fucking freddy fish en putt-putt :cool: ) Waardoor ik een andere manier van verhalen beleven ben gaan waarderen.
     
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.063
    Leuk Bevonden:
    4.708
    Boeken stimuleren wel de hersenen en je gaat er beter van nadenken. Heb wel gemerkt dat ik het prettig vind de dag even te legen door mijn gedachten in een boek te stoppen. Kan me er soms helemaal in verliezen.

    Een boek waar ik me echt tot aangetrokken voel op moment is De Laatste Slag van Cornelius Ryan. Het gaat over de slag om Berlijn in april 1945. Het verhaalt ontzettend persoonlijk, maar ook erg makkelijk om te lezen. Bovendien erg leerzaam en ben er net achter gekomen dat de Duitsers al maanden van tevoren wisten dat ze verdeeld zouden worden door de Amerikanen en Russen. Ze hadden in maart namelijk al een aantal kaarten in handen weten te krijgen. Heerlijk dit soort geschiedenis en je kan, omdat het makkelijk leest, je gedachten er echt helemaal in kwijt.

    Topboek van een topschrijven die ook de verfilmde werken De Langste Dag en een Brug te Ver heeft geschreven. In beide films speelden topacteurs.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina