1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote "Ik word/ben vader" topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Magical Elvis, 5 apr 2011.

  1. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik weet niet hoor, maar dat ligt wel een beetje aan jezelf. Er is een hoop mis met dit land, maar ik denk dat dit land nog wel in de top 5 van landen zit als het gaat om goede landen om je kids op te voeden.

    De tijden zijn veranderd, dat is overal zo. In elk Westers land wordt het steeds gekker.

    Als je kijkt hoe kinderen tegenwoordig worden opgevoed... Zo soft, alles mag maar en alles wordt als zielig gezien. Ik ben wel een strenge vader, regels zijn bij mij regels en daar zit ik echt bovenop. Als je ziet dat sommigen van mijn vrienden gewoon hele discussies gaan zitten voeren met een 4-jarige, onbegrijpelijk.

    Als ik zeg dat ze haar bord leeg moet eten dan moet ze haar bord leeg eten. En als ze dat niet wil, dan is het na het (niet) eten naar bed en geen toetje. Dan hoor ik mijn vrienden zeggen: "Nou nou, dat is toch ook niet nodig" . Dan vraag ik mij af waarom ik mij de les moet laten lezen door een kind van 3.

    Ander voorbeeld, mijn nichtje is 18. Zit niet meer op school, vooral omdat ze laks is en verwacht dat alles geregeld wordt. Hoezo moet ik zelf een stageplek zoeken? Als gevolg kon ze zich niet meer inschrijven. Nu heeft ze een krantenwijkje, die ze ook regelmatig door haar moeder laat doen. Ik snap dat dus niet. Als het mijn dochter was dan had ik haar verplicht om gewoon 40 uur te gaan werken. Niet naar school? Dan ga je dus gewoon fulltime werken. En wil je dat niet? Dan ga je maar ergens anders wonen..... Als je al vroeg begint met echt opvoeden, dan is de kans veel kleiner dat je kinderen in zo'n situatie komen natuurlijk.

    Ik ben wel zo opgevoed, met als gevolg dat ik al vroeg de waarde van geld begreep en het nemen van verantwoordelijkheden is er bij mij ingestampt. Ik hoefde echt niet aan te komen zonder school en geen werk en lekker thuis wonen. Tegenwoordig is het allemaal te soft, maar dat ligt aan de ouders zelf. Als je als leraar een kind uit de klas stuurt dan komen de ouders al klagen over de leraar op school. WTF?
     
  2. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    zet koffie
     
  3. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Dat voorbeeld van je nichtje... Heel herkenbaar, ik vraag me af waar het in de jaren tussen mij, en mij zusje is mis gegaan :') Mijn zusje zit ook sinds vorige zomer zonder school. Maar fulltime werken? nee hoor, en nog geld toekrijgen van pa en ma ook, die vervolgens gek opkijken als ik voor het eerst in een jaar dat ik uit huis ben, om wat geld vraag omdat mijn geld op was voor het eind vd maand (ik betaal het meest zelf). Nou ben ik er van overtuigt dat ik het zelf wel kan, en ga er dan ook maar vanuit dat ik er nooit slechter van kan worden, maar toch...
     
  4. Magical Elvis

    Magical Elvis Active Member

    Berichten:
    278
    Leuk Bevonden:
    7
    Zullen we het proberen om het een beetje ontopic te houden :). Anyway, morgen gaan wij weer naar de verloskundige, puur voor de controle, blijft altijd mooi om het hartje te horen van je kind nog in de buik van zijn of haar ;) moeder. Tot nu toe gaat de gehele zwangerschap helemaal goed en alles is normaal :)
     
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Neuj.

    Maar ging over vaderschap toch? Wel relevant.

    Nederland omdat ik er woon, maar is in veel landen zo. Je kunt je kinderen niet vrij opvoeden, wordt te veel bepaald hoe het moet. Dat wil ik niet. Belangrijk voorbeeldje is dat ik mijn kinderen hier niet graag naar school stuur, te veel bullshit. Maar in NL is homeschooling bijna onmogelijk om voor elkaar te krijgen...

    Maar goed, on topic maar weer, happy vaderschap to all :p \o/
     
  6. Rebel8319

    Rebel8319 XBW Addict

    Berichten:
    2.784
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Cyrax77 , ik ben het zeker met je eens hierover.. met een kind van 4 ga je zeker niet discusseren , en/of overleggen , nee jij bent de ouder en moet die keuze voor hem/haar maken , Klaar.

    Ik zie het zelf ook gebeuren met mn eigen vrienden die er eentje van bijna 5 hebben.Ik ben zelf een stuk strenger en constanter in dingen, dan maar huilen en ruzie.
    Uiteindelijk denk ik dat je daar later meer baat bij heb.
     
  7. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Dat denk ik inderdaad ook. Mijn jongste is 1, ze had heel erg de neiging om driftbuien te krijgen. Gek werden we ervan, omdat we in het begin niet wisten wat we ermee aan moesten. Nu zoekt ze het maar ff uit, want ze kreeg al een woedeaanval als haar eten op was of wanneer het haar niet lukte om iets te pakken. We hebben toen besloten om strenger te worden en haar te negeren. Dat werkte want nu gaat het al veel beter. Hetzelfde geldt voor het slaan, die neiging heeft ze ook. Nu krijgt ze ook echt straf als ze dat doet. Eerst zeiden we dat het niet mocht en verder niks, maar dat neemt ze dus allang niet meer serieus. Nu krijgt ze straf en dat vind ze toch echt een stuk minder. Je bent geneigd om dingen grappig te vinden omdat ze nog zo heel klein zijn. Niet doen dus haha.

    Ik vind het echt opvallend hoe snel ze zichzelf dingen aanleren, ook negatieve dingen. En hoe je als ouder al heel snel verkeerd kan opvoeden. Zo jong en dan moet je al goed nadenken hoe je bepaalde zaken oppakt. Die kids zijn zo clever.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  8. Lircky

    Lircky who's your daddy

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    1
    Zoals gezegd, graag ontopic dat geneuzel of je wel of niet in NL wilt blijven......

    Als je geen kids hebt, krijgt of wilt dan is dit blijkbaar niet jouw topic?! (toch)

    Ik heb het prima naar mijn zin met mijn kid (s)
     
  9. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Wij proberen zoveel mogelijk uit te leggen wat er gebeurt, en waarom. Tegelijkertijd zijn we ook streng, als het moet. Dan doen we met onze gozer van bijna 4, maar ook bij onze kleine vriend van anderhalf jaar oud.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  10. Rebel8319

    Rebel8319 XBW Addict

    Berichten:
    2.784
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is absoluut ook een goed iets ! , vroeger werden kleine kinderen voor mijn gevoel , echt als kleine kinderen gezien.
    En tegenwoordig weten we gewoon dat ze zoveel meer snappen en begrijpen en absoluut niet dom zijn.

    Meer openheid over zaken is ook absoluut iets van de laatste jaren.
    Maar er moet wel een grens zijn , dus niet zo dat je dochtertje of zoontje je als een van je vriendjes ziet.En dat zie ik dus best wel vaak gebeuren.
     
  11. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Je kan ook je kinderen verbergen in de kelder. :cool:
     
  12. Magical Elvis

    Magical Elvis Active Member

    Berichten:
    278
    Leuk Bevonden:
    7
    Je moest eens weten wat mijn vrouw voor kinderen op haar groep heeft in het dagverblijf... Echt, je kunt zo goed zien hoe er thuis met het kind wordt omgegaan... Het gedrag wat sommige vertonen... Die kinderen denken echt alles te kunnen maken, zeker als het kind nieuw is op de groep. Sommige ouders zijn veel te mild en vinden alles goed... maar ook het andere uiterste met veel te strenge ouders, vaak zijn dat de wat stillere kinderen, die je bijvoorbeeld echt het speelgoed in de handen moet drukken voordat ze wat gaan doen...
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  13. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Klopt inderdaad. Ik merk het alleen al als we onze kids wegbrengen en ophalen. We kennen de andere kids ( en ouders) nu wel zo ongeveer en je kunt ze allemaal bij wijze van spreken al in een hokje plaatsen.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Denken jullie dat je dat echt allemaal zo goed kunt aflezen aan dat gedrag? En hoe denken jullie dan dat die andere ouders jullie zien?
     
  15. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Zonder interessant te willen doen maar ik persoonlijk kan veel afleiden uit iemands gedrag / gelaatstrekken ja.

    Een ieder voedt z'n kind anders op, dat is iets wat je gewoon moet accepteren en respecteren. Hoe anderen mij zien kan me gelukkig niet zoveel schelen.
     
  16. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Ik wil niet de pret bederven, maar ik kwam laatst een artikel tegen waarbij de comments erg uiteenliepen, het ging over je kind te disciplineren met een "corrigerende tik". Veel mensen zagen dit meteen als fysiek geweld en met name de vrouwen moesten er absoluut niets van hebben. Ik vind dat een punt zoals dit erg duidlijk moet zijn in de opvoeding van het kind.

    Ik ben er niet op tegen, vraag me wel af hoe de rest erover denkt.
     
  17. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik ben er erg op tegen. Zelfde als met dieren. Het is bewezen dat een corrigerende tik niet meer uithaalt (lol uithaalt) dan een andere maatregel. Minder zelfs. Kinderen/dieren worden er hooguit alleen maar aggresiever van als een vorm van geweld blijkbaar een oplossing van een probleem kan zijn...
    Bovendien lijkt me de onverwachtheid al een hele slechte maatregel.. de dreiging en niet weten of je een tik krijgt. Een kind, zeker bij jonge leeftijd, is veel meer gebaad bij consequente en duidelijke regels. Beter normen en waarden leren en grenzen stellen wat wel en niet mag. Dan leert een kind vanzelf wat mag en niet mag.
     
  18. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb ooit eens een tik gegeven op de handpalm van m'n oudste. Voelde helemaal niet goed.

    Het is soms moeilijk om je geduld te bewaren met kinderen maar mijn inziens faal je als ouder zodra je gaat slaan.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Werkt wel hoor. Het is de schrik die ervoor zorgt dat kinderen weer normaal doen. Niet de pijn natuurlijk. Als je je kinderen gaat straffen door ze echt pijn te doen werkt het averechts.
     
  20. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ja korte termijn 'werkt' het. Maar ik vind het een beetje triest als je je eigen kind moet laten schrikken of pijn moet doen om het te laten luisteren naar je. Lange termijn werkt het alleen maar averechts, want kinderen worden er alleen maar agressiever van. Maar buiten dat vind ik het stompzinnig om te moeten gaan slaan. Duidt alleen maar op onmacht. Een consequente en goede maatregel is veel effectiever.

    Misschien moet ik het niet doen en is het ook een slecht voorbeeld maar toch..
    stel je kind heeft gerookt.. geef hem een klap en hij zal het stiekum gaan doen. Ga met em om de tafel zitten en laat em een heel karton sigaretten achter elkaar oproken en hij wordt er ziek van, schaamt zich ervoor en ziet in dat het slecht is en zal niet zo snel meer een sigaret aanraken (of er iig goed over nadenken). Dus nee.. het werkt niet.
     

Deel Deze Pagina