Mmmm… Het verbaast me niet, maar ik sta wel een beetje versteld over het feit, dat sommigen hierboven het legaliseren van martelingen eigenlijk wel prima vinden, mits het dan met fundamentalistische en extremistische terroristen gebeurt… Maar weet je eigenlijk wel wat je zegt? Door je "mening" hierover werk je dus mee aan nog meer geweld in de wereld… Alsof alles maar moet kunnen, dat is de ziekte van de 21e eeuw… Niet alles moet geoorloofd zijn, zeer zeker niet het pijnigen van andere mensen… Walgelijk…
Maar ik maak mezelf geen illusies hoor… Martelingen bestaan al zolang de mensheid bestaat, wat dat betreft heeft elk volk en elke natie bloed aan de handen kleven… Dit is typisch een menselijke stoornis, je eigen ras pijn doen en/of vernietigen… Dat is ooit begonnen met de mensheid en zal net zo lang doorgaan als dat de mensheid zal bestaan… Het is om je dood te schamen, maar we zijn wat dat betreft walgelijke wezens… En ik benadruk dat wat dit betreft geen ENKEL volk zijn handjes in onschuld kan wassen… Dat betekent dat zelfs Nederland wat dit betreft fout zit… Dus laten we elkaar geen mietje noemen, niet-wettelijke of wettelijk toegestane vormen van marteling moeten wat mij betreft altijd en eeuwig verboden zijn… Wanneer gaan we eens leven in overeenstemming met de menselijke waardigheid? Blijkbaar zijn we niet in staat om onze barbaarsheid af te zweren, we blijven elkaar bestrijden alsof het een lieve lust is… Triest maar waar…
Maar ik edit er nog wat bij:
Marteling is een teken van onmacht, een teken van het feit dat je overheid de "veiligheid" (wat dat dan ook moge zijn) niet zeker kan stellen… Maar die zogenaamde veiligheid is afhankelijk van de wereldpolitiek en hoe je je als natie opstelt ten opzichte van de rest van de wereld… En Amerika is een agressieve natie, vooral in haar buitenlandse politiek, en agressie roept meer agressie op. Er is veel haat tegen de manier waarop de VS optreedt in de wereld. De USA maakt daar ook dankbaar gebruik van, door te stellen dat ze dus wel zullen moeten martelen via hun geheime dienst om bekentenissen vrij te krijgen die de veiligheid zouden kunnen waarborgen… Want als een terrorist doorslaat, kunnen aanslagen e.d. mogelijk worden voorkomen, is de redenering denk ik... Marteling was in het verleden en ook nu nog vaak een manier om te straffen, en voor zover er bekentenissen zijn losgeweekt, zijn die vaak in het kader van oorlog stiekum uitgevoerd, omdat gewoon elk land in oorlogstijd de ander wil aftroeven, vóór wil zijn… Een soort kat-en-muis spel dus... En de burger die slikt alles, als het zijn gevoel van veiligheid maar "waarborgt"… Maar absolute veiligheid is een illusie, want mensen geloven over het algemeen maar al te graag in illusies... De overheid zal alles desnoods door je strot duwen (ook hier in Nederland), als ze hun politiek maar kunnen bedrijven… Amerika doet alsof er constant dreiging is, of men altijd tegen de VS is… Inderdaad waren dat volgens hen ooit de Russen, later het Verre Oosten en nu weer "het" terrorisme… Maar terrorisme is een "kwaad" dat geboren wordt vanuit onmacht… Terroristen opereren in het geniep en in het geheim… Ze laten af en toe een bom afgaan om angst te kweken, ze hebben geen andere middelen, omdat een supermacht over alle wapens beschikt en zij niet… Ze kunnen een daadwerkelijke openlijke oorlog nooit winnen, dus maken ze gebruik van individuen die zich laten gebruiken door zichzelf in een volle woonwijk tussen de nietsvermoedende burgers op te blazen en dergelijke…
We moeten onszelf eens afvragen of het martelen van anderen wel onze relatieve veiligheid waard is… Want als martelen relatief legaal wordt, waar is het einde dan? Lineair doorgetrokken wordt iedereen feitelijk vogelvrij… Als men denkt dat JIJ wat op je kerfstok hebt, kunnen ze je ook net zo makkelijk volkomen "legaal" een hok in sleuren en je verrot slaan… Dat is voor naties geen enkel probleem… Onder het mom van "de" veiligheid… Waar gaat deze zogenaamde "vrije" wereld (als we daar al van kunnen spreken) zo langzamerhand naartoe?
Laatst bewerkt: 30 sep 2006