Het probleem is dat veel mensen in Nederland zich in de eerste plaats Nederlander voelen en helemaal geen wereldburger. Naar mijn mening moeten mensen eens buiten hun grenzen gaan kijken en niet alleen aan hunzelf denken. Bovendien zal een stijging in welvaart in 3e wereldlanden ook positieve gevolgen hebben voor de Nederlandse economie, we zijn immers een export/import land. En wat dat "argument" betreft dat ik zelf maar wat meer aan goede doelen zou moeten geven. Mensen moeten samen iets er tegen doen en een signaal naar de buitenwereld afgeven dat het ons wel wat doet en dat we wel wat om de mensen buiten ons land geven. Nederland staat toch bekend als een land met veel internationale betrekkingen dan moeten we ook laten zien dat we dat zijn en dat dat niet alleen geld voor landen die gunstig voor ons zijn
Ik zeg ook niet dat we alle mensen kunnen helpen, maar we kunnen in ieder geval een deel doen. Het is toch belachelijk dat zoveel kinderen in Afrika niet naar school kunnen en dat er zoveel mensen dood gaan aan aids, terwijl dit redelijk makkelijk op te lossen is. Zodra alle kinderen de kans hebben om naar school te gaan zal het land zichzelf gaan ontwikkelen, ze hebben alleen dat duwtje in de rug nodig. Bovendien zijn er tal van andere zaken waar op bezuinigd kan worden, dus het is wel erg makkelijk om meteen hetgeen te pakken dat ons niks kost als Nederlanders.
Laatst bewerkt: 15 sep 2006